Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag jobbar nästan inom synhåll från en Biltemabutik numera, så jag har haft tid att botanisera efter vad de har, vad som är bra och vad som är dåligt. Det finns både och, nämligen. Köper man deras bästa verktyg fungerar de riktigt bra.

Här är några bra grejor, som kanske kan vara till hjälp.
Bräckjärn
Ställbart bräckjärn
Lång spetsig tång
Den sistnämnda finns både med raka och böjda käftar.

När man skruvar hemma spelar det ingen roll, men om det är någon som liksom jag ofta är i situationen att man behöver lite diverse verktyg på annan plats är den här verktygsväskan faktiskt riktigt användbar. Det är inte Biltemas bästa kvalité, utan den här har verktyg i sig som de brukar lämna fem års garanti på. Men för lite användning då och då duger den.

Ofta skrivs det här om falsben för att demontera diverse paneler. Biltema har något de kallar bräckjärn i plast. En motsägelse i sak, kan tyckas. Dessutom är de odugliga. De trillar i bitar bara man funderar på att använda dem.
apersson850 skrev:Jag jobbar nästan inom synhåll från en Biltemabutik numera, så jag har haft tid att botanisera efter vad de har, vad som är bra och vad som är dåligt. Det finns både och, nämligen. Köper man deras bästa verktyg fungerar de riktigt bra.

Här är några bra grejor, som kanske kan vara till hjälp.
Bräckjärn
Ställbart bräckjärn
Lång spetsig tång
Den sistnämnda finns både med raka och böjda käftar.

När man skruvar hemma spelar det ingen roll, men om det är någon som liksom jag ofta är i situationen att man behöver lite diverse verktyg på annan plats är den här verktygsväskan faktiskt riktigt användbar. Det är inte Biltemas bästa kvalité, utan den här har verktyg i sig som de brukar lämna fem års garanti på. Men för lite användning då och då duger den.

Ofta skrivs det här om falsben för att demontera diverse paneler. Biltema har något de kallar bräckjärn i plast. En motsägelse i sak, kan tyckas. Dessutom är de odugliga. De trillar i bitar bara man funderar på att använda dem.
När det gäller "bräckjärn i plast" rekommenderar jag helhjärtat den P-mejsel (även kallad fiskben eller falsben) som Volvoverkstäderna själva använder. Jag har ett sådant inte bara i bilen utan också i verktygslådan hemma. Ovärderligt vid allt bändande i plast (och det blir mycket sådant numera) eftersom man i undviker att sätta de märken i plasten som oundvikligen blir följden om man använder ett stålverktyg, t.ex. en skruvmejsel. Och Volvoverktyget går inte sönder samtidigt som det är utformat så att det funkar bra för de flesta tillämpningar.

När det gäller Biltema delar jag helt din egen diagnos. Allt är säkert inte prima kvalitet men mycket duger bra och kostar inte mycket. Det är lite av IKEA över Biltema numera enligt min mening.
Uppdaterar lite i mitt termostat byte 2.4D 2010

Angående slangen som satt utav helve** så gjorde jag som så att jag lossade slangen i andra änden,
Alltså på kylaren, plus att jag fick skruva bort ett slang fäste som ska hålla det hela på plats,
Sen gick allt mycket lättare, bara och dra å dra å vicka så lossnade det :)
Nu till problem nummer två-.-
Det andra koppar färgade röret som kommer in i termostathuset från andra hållet lossnade ju givetvis inte...
Tror det bara ska vara att dra isär men inte så lätt, då det är så Jä*** trångt :o sitter väl en orings packing därinne..
Sen har jag svårt att tro att jag får upp hela huset uppifrån ? Kanske måste ta det under?
Du kanske kan ta spjärn mot ngt för att få mer kraft att bryta loss dem.
När den väl är lös så är det nog lättare att lirka ut den, alt testa att gå neråt.
Du har Mao kört allt uppifrån hittills?

Ang oringspackning fick du med några sådana när du köpte termostatet? Så du säkert vet att de sitter med en sådan?
För är det så då är det bara att ta i.
oldtimersmc skrev:Du kanske kan ta spjärn mot ngt för att få mer kraft att bryta loss dem.
När den väl är lös så är det nog lättare att lirka ut den, alt testa att gå neråt.
Du har Mao kört allt uppifrån hittills?

Ang oringspackning fick du med några sådana när du köpte termostatet? Så du säkert vet att de sitter med en sådan?
För är det så då är det bara att ta i.

Ska prova snart, fick termostathuset levererat idag
Kostade 1495:- på Helmia
Fan va dyrt, va det med alla packningar?
oldtimersmc skrev:Fan va dyrt, va det med alla packningar?
Nu är skiten lös!!!
Bild

Såg inne i huset att den va dålig, packningar inne där som va spruckna

Bara att montera den nya, men det får bli imorgon
Jag tog allt uppifrån, jag skruvade aldrig bort egr röret eller egr huset :D
Trångt va det, men fick plats med kofot och egen designat bräckjärn :wink:
Lrsn93 skrev:
oldtimersmc skrev:Fan va dyrt, va det med alla packningar?
Nu är skiten lös!!!
Bild

Såg inne i huset att den va dålig, packningar inne där som va spruckna

Bara att montera den nya, men det får bli imorgon
Jag tog allt uppifrån, jag skruvade aldrig bort egr röret eller egr huset :D
Trångt va det, men fick plats med kofot och egen designat bräckjärn :wink:
Bara att gratulera!
Underbart när man lyckas :D
Du skall se att det blir lättare att montera till baka termostatet.
Vad plockade du bort för att komma åt. Om du skulle göra om det vad skulle du ha plockat bort ytterligare, med facit i hand?
Kan jag ha förväxlat dom två kylarslangarna ? Den ena går på termostaten sen vidare till kylaren,
Den andra går in i kupén å sedan till kylaren..
Stoppade ner fingret i glykolen och den va ljummen bara efter 1min på tomgång,
Eller kan det ha blivit luftfickor i kylar systemet?
Fick nämligen bara i ca6,5L hela systemet rymmer 12L
Desperat efter hjälp haha
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]