- tor 06 mar 2014, 11:03
Det är två fina bilar där Audin med sin flärd, "tyngd" och gedigna känsla är otroligt fin. XC70 kan vid korta provkörningar kännas rätt enkel i sammanhanget.
Rent subjektivt är det några saker som jag inte gillar med respektive bil. Audin tycker jag är fascinerade trång för sin storlek, den är fem meter lång men har bagage mindre än en Golf Variant! Opraktiskt är det också, smalt, lågt och djupt. Baksätet är också klent, mittenplatsen hård, hög och taklampan sitter mitt för huvudet. Det är omöjligt att få in 3 barnstolar bak och svårt att få in 2, C-stolpen stjäl plats och nackskydden sticker ut.
Den andra aspekten jag tror Audi är efter Volvo säkerheten, både aktiv och passiv. Audin kan kännas väldigt förtroendeingivande att köra, stabil som få, men på vinterväg har den en tendens att överraska med understyrning, speciellt i lössnö och mod. Har flera exempel på det men inget från just A6 Allroad.
Sedan tycker jag det är tråkigt att det är svårt att skilja en A6 Allroad från en A4 Allroad om man inte ser dem bredvid varandra, lite väl stram design. AWD-systemet är bra och ger en trevlig överstyrd karaktär när man kör aktivt.
XC70 är otroligt komfortabel och praktisk. Användbarheten är ohotad i mitt tycke. Få bilar klarar lika många situationer och vägar lika bra. Visst är den lite väl gungig och har lite okänslig styrning men det är inte så att det påverkar körsäkerheten. Upplever det som att den har bättre chassibalans än Audin även om den tenderar att tappa greppet lite tidigare. Den plogar inte okontrollerat rakt fram när det släpper. I mitt tycke är den största nackdelen automatlådan. Den är alldeles för oeffektiv och utväxlingen för låg på de högre växlarna. Har svårt med när den växlar också, men det är kanske en vanesak delvis. Volvon når inte samma nivå vad det gäller detaljer heller, främst vad det gäller inredning men även vissa andra aspekter som prestandan hos Sensus, upplösning på backkamera osv. Alla reflekterar dock inte över det.
Som vanligt är det svårt att säga vad som är "bäst" men kan man leva med utrymmet i A6 och dess köregenskaper är det ett tilltalande köp till det priset. XC70 är mer praktisk, har högre komfort är säkrare (speciellt med Driver Support). Vad prioriterar du?
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936