Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Såg på CTEK hemsida på deras FAQ en grej som kanske kan vara användbart för många:

Jag vill installera en CTEK permanent i bilen för laddning av bilens batteri vid nätanslutning av bilens motorvärmare/ kupévärmare. Hur ska jag göra?

Vi har ingen sådan beskrivning, men installationen är inte så komplicerad. Laddaren får inte monteras inne i motoruterummet, i sådant fall måste nätkabeln (230V) vara av motorvärmare typ enligt nordiska bestämmelser. Istället monteras laddaren inne i kupén, du ansluter nätkabeln till kupévärmaruttaget men en förgrening om så önskas. Batterikabeln ansluts till bilens batteri, med fördel med ringkabelskorna som medföljer laddaren. Om batteriet är monterat i motoruterummet i bilen får man dra batterikabeln igenom bilens torpedvägg (väggen mellan kupé och motoruterummet). Man bör montera en säkring på batterikabeln plus (röd), så nära batteriet som möjligt för att det är en fastinstallation.

Det vore ju rätt elegant lösning om man redan har motorvämareuttag med grenkontakt i kupén, med en CTEK Comfort Indicator monterad nånstans i mittkonsollen så den blir synlig utifrån med låst bil.
Bara plugga in laddaren i Comfort Indicatorns kontakt med laddaren liggande på golvet i kupén typ.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comf ... 8%201%2c5m

/Bo
av Rådlös
Det som Ctek beskriver här handlar om fast installation av nätansluten kabel. Den måste ha en flexislang ute i motorrummet, en sådan som ser ut som en duschslang. Alltså ett metallhölje utanpå kabeln. Så har alla motorvärmare och kupéuttag i bilarna. Skulle man då ha en fast monterad laddare så skall den 230 voltsmatarkabeln gå i en sådan "duschslang."
När kabeln väl är inne i kupén räknas det som ett torrare och lite mer skyddat utrymme. Där kan man använda vanlig gummikabel, RDOE 3x1,5.
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev:CTEK har en förlängningssladd på 2,5 meter:
Ja 2,5 meter. Men om du tar en 2,5 meters sladd till släpvagnskontakten och sedan hela vägen genom bilen fram till batteriet blir det ganska långt (7-10 meter). :D
av Pnjk
bara att lägga ner hela iden med laddning :(..

För det första hade jag bara 7 polig kontakt på bilen...
Sen garaget som jag fick tillgång till idag var för kort så bilen fick inte plats.
så då har jag inte tillgång till eluttag längre vilket betyder att jag inte kan ladda batteriet överhuvudtaget :(
av Pnjk
Nu har jag kallgarage med eluttag så idag tänkte jag ge mig på att montera comfort indikatorn på batteriet.

Ska till en gör det själv hall idag.
Vad behöver man ha för verktyg ? Är det standard 10ans ringnyckel bara eller är det något mer ?
Vad är att föredra att ansluts minus direkt på batteriet eller vid sidan av på den där skruven som Bem visa ?
Har sett att många kör bägge varianterna.

Vart ser man om man har ett AGM batteri är det utformat på nått speciellt sätt eller står det nån stämpel på ett sådant ?
Gissar på att det är ett volvo original batteri som sitter monterat.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Använd skruven till höger om batteriet (utanför batterilådan), det är en M6 skruv.
Brukar finnas en etikett på Volvo batterierna och är det ett AGM batteri står det på den etiketten (står på mitt batteri i alla fall, jag har V70 D3 MY14 med 70 Ah AGM batteri).

Från handboken (V70 MY14):
Om följande inte beaktas kan energisparfunktionen för infotainment tillfälligt upphöra att fungera och/eller meddelande i kombiinstrumentets informationsdisplay om startbatteriets laddningsgrad tillfälligt vara inaktuellt efter inkoppling av externt startbatteri eller batteriladdare:
Den negativa batteripolen på bilens startbatteri får aldrig användas för anslutning av externt startbatteri eller batteriladdareenbart bilens chassi ska användas som jordpunkt.

/Bo
av Pnjk
Tack Bem för svaret.

Angående om att klämma kabeln vid motorhuven.
Behöver man lägga nått extra skydd där runt kabeln eller är det så
gott om utrymme så att det inte behövs ?
Användarvisningsbild
av bem
I bakkanten under motorhuven, i avgränsningen mot torkardiket, är den gummilist där mjuk och klarar lätt en platt laddkabel (och även en rund 230 volt sladd skulle jag tro). Jag har inget extra skydd på min CTEK platta röd-svarta laddkabel när jag laddar och har kabeln över gummilisten där i bakkanten med motorhuven stängd.

/Bo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Jallemet: tack, men volvo (Bilia) är lite str[…]

kranvatten i glykolen!?

Så lite har ingen betydelse.

Den blir varm och sedan stoppar torkararmen. N&au[…]