Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ravi
mortimer skrev:
Ravi skrev:
mortimer skrev:I mitt fall har jag en 2011 bil så då går det att se genom nivåpluggen. Känns mer rätt att kontrollera därigenom än att byta oljan på vinst o förlust. Går ju att vara med på verkstaden när mekanikern gör kontrollen så får man ta beslut då om den ska bytas.[/quote

Jo men ett byte skadar inte
Enda som blir skadad är plånboken :)[/quote

Haha kanske för dig ! Men för de med lite erfarenhet så blir det bra
Användarvisningsbild
av Vojje
jag får be att sträcka ut ett varningens finger för klåpare och annat lösker folk som kan skapa mer problem än man kan ana genom felaktigt förfarande vid oljebyte och kanske framför allt sköljning av lådan.
Vänd er alltid till välrenommerat folk, typ Ravi :D
av mortimer
Ravi skrev: Haha kanske för dig ! Men för de med lite erfarenhet så blir det bra
Det blir bra oavsett om man har erfarenhet eller ej! :wink:
Alla är inte hemmapulare som dig när det gäller bilar
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:jag får be att sträcka ut ett varningens finger för klåpare och annat lösker folk som kan skapa mer problem än man kan ana genom felaktigt förfarande vid oljebyte och kanske framför allt sköljning av lådan.
Vänd er alltid till välrenommerat folk, typ Ravi :D

Haha vojje jag rekommenderar bara det bästa
Användarvisningsbild
av Ravi
mortimer skrev:
Ravi skrev: Haha kanske för dig ! Men för de med lite erfarenhet så blir det bra
Det blir bra oavsett om man har erfarenhet eller ej! :wink:
Alla är inte hemmapulare som dig när det gäller bilar

Nä och då bör man nog ta det säkra före det osäkra när det gäller automat :-) man sparar mer på det
Jag som trodde jag var pizza bagare haha
av mortimer
Har alltid haft för avsikt att lämna bilen till volvo för kontroll/byte av oljan. Jag sysslar med helt andra grejer till yrket (även om jag monterat två bränslevärmare från grunden själv) 8)
Användarvisningsbild
av Ravi
mortimer skrev:Har alltid haft för avsikt att lämna bilen till volvo för kontroll/byte av oljan. Jag sysslar med helt andra grejer till yrket (även om jag monterat två bränslevärmare från grunden själv) 8)

:-)
av JE Jr
Har kört mycket mer med bilen nu, och jag måste säga att automaten beter sig mycket bättre än innan oljebyte & nollning av adaptioner för lådan!

Men som nämnt här i tråden så vet jag ju inte exakt hur bilen använts de 11500milen innan jag köpte den. Ingen dragkrok satt monterad iallafall. S80 V8 -07.

De dem nollställa adaptionerna till växellådan vid oljebytet också, de kan ha driftat iväg. Den kan växla lite ryckigt direkt efter bytet med nollade adaptioner, men det ordnar upp sig efter en stund.
JE Jr skrev:Bytte i min 07:a vid ca 12600mil strax före jul, och den kändes helt klart bättre i beteendet! Rycker mindre vid växling vid krypkörningar och beter sig mer intiutivt med växlingarna vid lätta gaspådrag, vet inte hur jag ska förklara riktigt.

Läser man i instruktionsboken så står det åtminstone i min bok något i stil med att man rekommenderar oljebyte i automaten om man kör hårt, drar mkt släp eller liknande.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]