Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Voffeljärn skrev:Hittade en Teknikens Värld från ifjol vinter då jag städade hemma i helgen. Det var ett test mellan SAAB 9-5 XWD samt BMW 320d XDrive samt deras tvåhjulsdrivna syskon där fyrhjulsdrifterna testades i olika sammanhang.
Det intressanta var att Haldex var totalt överlägset XDrive i framkomlighet samt start i backe samt körning över moddsträng. Inte ens då BMW:n fick köra i SAAB:ens spår tog den sig ens halvvägs lika långt uppför vägen bredvid slalombacken.
Nu var det iofs eLSD på SAAB:en (samt Haldex gen 4) men det verkade inte vara den stora anledningen till differensen mellan systemen.
Systemet var blixtsnabbt medan BMW:n drev på för mycket bak.

För övrigt ser gen 5 mycket enklare ut rent fysikt än gen 4 om man jämför på bilderna på Borg Warners hemsida;

http://www.borgwarner.com/en/Products/P ... ch.aspx?k= &r=productfamily%3D%22Haldex® FWD/AWD Systems%22%20businessunit%3D%22Drivetrain%20Systems%22

Inte konstigt. Haldex 4 i V60 vann ju även tyska AMS test av AWD-system där den bl.a. smällde awdkungen quattro på fingarna. Ja, riktiga quattro. Inte rebadgade haldexquattro.

Men det är bara att inse hur det är. Vi som sitter på bilforum är inte medelkonsumenten. STORA volymer köpare får man på pris. Inte prestanda. Det vet alla säljare.
Kom och tänka på en sak inge konstigt att volvo drar ner på awd funktionen i syfte att spara pengar och bättre bränsleekonomi, detta har gjorts tidigare:

AWD bilarna 97-00 var utrustade men en snuskigt effektiv diff i bakaxel, denna ersattes av TRACS även på bakaxeln när v70xc P2 togs fram. Synd då TRACS inte är i närheten av samma funktion när vi pratar driv. Men billigare och enklare.
joelf skrev: .... bättre bränsleekonomi,
Jag upplever motsatsen, Gen5 är så slö, att för att få Instant Tracktion måste ju drivningen ligga i hela tiden vilket gör att det drar mer.

Gen 4 var ju så snabb att du behövde inte koppla in den förrens det verkligen slirade.

Om man nu inte skippar Instant Tracktion och gör systemt så slött att det sällan kopplas in även fast det behövs, då kanske man sparar bränsle.
drar inte mer bränsle bara för att haldexen har "låst", alla drivaxlar snurrar och vinkelväxel, diff, ja allt bara det att kraften som krävs för att dra runt allt detta kommer fel väg. alltså från hjulen vilket gör att det rullar lika tungt som att den hade varit låst.

hade man däremot haft frihjulsnav som man har på bilar med riktig fyrhjulsdrift så hade det tagit mindre för att man då kopplar ur drivaxlar, diff, fördelningslåda/vinkelväxel
osla skrev:drar inte mer bränsle bara för att haldexen har "låst", alla drivaxlar snurrar och vinkelväxel, diff, ja allt bara det att kraften som krävs för att dra runt allt detta kommer fel väg. alltså från hjulen vilket gör att det rullar lika tungt som att den hade varit låst.

Så länge alla hjulen rullar exakt lika fort/långt ja. Men så fort de inte gör detta så känns det som det går trögt för axlarna är ju ihoplåsta då det inte finns någon mellandiff som kan fördela kraften trots olika rotationshastighet.

När man tex byter fil på motorvägen dånar och viberar det som bara den, jag vet inte om det är haldexen som kvider pga rotationskillnaden i varvtal eller om det uppkommer när den försöker koppla isär axlarna för att tillåta bilen svänga.
torkild skrev:I tillitt til at volvo/haldex ikke lager et dårligere dårlig awd system enn før.
?:-/ AWDn i min MY13 är sämre än AWDn i min förra MY10 på alla punkter, komfort, framkomlighet, snabbhet ?:-/
Men den är mycket billgare att producera. Så den är ju bättre på något i alla fall.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 130
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]