Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: Tyvärr så har det smugit in sig en joker i leken och det är A4 Allroad. Men ingen vet pris eller specifikationer ännu. Jag har inte helt strukit XC70 heller om det blir Volvo. ;)
Den lär ju ligga ytterligare ett år bort innan du kan få den levererad så då får Mavericken rulla långe till.

Titta A6 allroad, bizzart dyrt överprisad och dassig dragförmåga. A4 allroad lär följa i det spåret.
A4 Allroad ska enligt de första uppgifterna gå att beställa strax efter officiella premiären i mars och fås levererad i sommar/tidig höst. Det är samma leveranstid som XC60 D5 205.

Men tyvärr så verkar A4 Allroad högt prissatt, den måste ha någon typ av utrustning som inte framgår av artikeln på TV. (Luftfjädring som A6?) Annars är Q5 löjligt prisvärd i jämförelse. Blir grundpriset för A4 Allroad verkligen 402.000 kr så är den chanslös mot Q5, XC60 och inte minst XC70.
av Amli
Jag reagerade oxå kraftigt på det minst sagt saftiga priset på A4 Allroad. Men jag gick in på Audis tyska hemsida och ser där att A4 2.0TDI Avant Quattro kostar motsvarande 395K :-O) Med andra ord den hyggligt rabatterad i Sverige med tanke på den svaga kronan.
Jag skulle tippa på att A4 Allroad kommer kosta ungefär vad Q5 kostar alltså någonstans mellan 340-350K. Kanske t o m lite mindre.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:Jag reagerade oxå kraftigt på det minst sagt saftiga priset på A4 Allroad. Men jag gick in på Audis tyska hemsida och ser där att A4 2.0TDI Avant Quattro kostar motsvarande 395K :-O) Med andra ord den hyggligt rabatterad i Sverige med tanke på den svaga kronan.
Jag skulle tippa på att A4 Allroad kommer kosta ungefär vad Q5 kostar alltså någonstans mellan 340-350K. Kanske t o m lite mindre.

Ja, det vore mer logiskt, i Sverige kostar Q5 2.0 TDI 345.400 kr, i Tyskland kostar den 434.500 kr. Å andra sidan så är det väl inte omöjligt att Audi kommer att justera sina priser uppåt och inte bara beroende på valutakursen, de är väl en av de få tillverkarna som har vind i seglen.

Om man räknar baklänges från 37.100 euro, drar av den tyska momsen och räknar om till svensk pris så borde A4 Allroad hamna runt 335.000 kr. (De svenska priserna på A4 och Q5 är faktiskt väldigt nära Tyskt pris exklusive moms muliplicerat med växelkursen!)

EDIT: Mer info:
http://www.automotorsport.se/news/17152/officiell

http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen ... attro.html

Den känns dock som en rejäl outsider nu när det står klart att den inte kommer med s-tronic, skulle vi vilja komma undan med en billig fyrhjulsdriven bli med låg bränsleförbrukning och kompromissa med utrymmen och markfrigång så är nog vanliga A4 intressantare. Annars blir det Q5 eller Volvo.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
Amli skrev:Jag reagerade oxå kraftigt på det minst sagt saftiga priset på A4 Allroad. Men jag gick in på Audis tyska hemsida och ser där att A4 2.0TDI Avant Quattro kostar motsvarande 395K :-O) Med andra ord den hyggligt rabatterad i Sverige med tanke på den svaga kronan.

Ja, det vore mer logiskt, i Sverige kostar Q5 2.0 TDI 345.400 kr, i Tyskland kostar den 434.500 kr. Å andra sidan så är det väl inte omöjligt att Audi kommer att justera sina priser uppåt och inte bara beroende på valutakursen, de är väl en av de få tillverkarna som har vind i seglen.

Om man räknar baklänges från 37.100 euro, drar av den tyska momsen och räknar om till svensk pris så borde A4 Allroad hamna runt 335.000 kr. (De svenska priserna på A4 och Q5 är faktiskt väldigt nära Tyskt pris exklusive moms muliplicerat med växelkursen!)

EDIT: Mer info:
http://www.automotorsport.se/news/17152/officiell

http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen ... attro.html

Den känns dock som en rejäl outsider nu när det står klart att den inte kommer med s-tronic, skulle vi vilja komma undan med en billig fyrhjulsdriven bli med låg bränsleförbrukning och kompromissa med utrymmen och markfrigång så är nog vanliga A4 intressantare. Annars blir det Q5 eller Volvo.
Det kan vi tacka SAAB/Volvo för, de håller ner priserna på importbilar, om SAAB/Volvo läggs ned så kommer säkert importbilarna få samma pris här som i Tyskland inom en mycket kort tid.
av XCThord
Såg precis att A4 Allroad i Sverige kommer att börja på 340 200 kronor med 2,0 TDi.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Intressant att ett regenereringssystem är standard. Är det första modellen i Audis program?
För övrigt så var bilen med brun lack och silverlister hemskt ful... bevara oss från den!
Bild
Användarvisningsbild
av Thho
Tomas L skrev:
para skrev:Tråden har ju spårat ur fullständigt.............. men imorgon läggar jag en beställning på
en Audi Q5 2,0Tdi S-tronic.

Hur går det för er andra? Har ni bestämt er?
Vi har tänkt låna Q5 och XC60 nästa helg och försöka komma fram till ett beslut, tyvärr så blir det ju inte riktigt rätt bilar utan det blir nog en Q5 2.0 TFSI med s-tronic och en XC60 D5 185 hk med geartronic. Egentligen så är vi intresserade av Q5 med 2-liters dieseln och XC60 med nya D5:an på 205 hk.

Vi får försöka bortse från motorerna och se vad vi tycker om respektive bil när vi direkt kan gå från en bil till en annan. Nu är det drygt 3 månader mellan provkörningarna. Jag börjar luta allt mer mot XC60 medan min kollega är mer förtjust I Q5. Men det kan ändras fort... :)
Svårt att bestämma Er?

Har aldrig förstått mig på detta eviga provkörande och jämförande som om bilköpet skulle vara nån form av logiskt beslut. Ibland får jag flash-backs från då jag var 18-år (och inte hade råd att köpa bil) och bilprovkörning var bland det häftigaste man kunde göra.

Hur gör ni andra då ni köper bil? Själv brukar jag knalla in i en bilhall då andan faller på, hittar jag en bil som jag gillar så köper jag den. Har ALDRIG provkört en bil i syfte att försöka avgöra om jag ska köpa just den bilen eller någon annan konkurrerande modell. Herre g-d, det finns väl i stort sett inga bilar som inte klarar en transport mellan A och B. Frågan är väl om man ska ha en S, M, L, XL eller XXL storlek på bilen.

Senaste bilköpet var iofs via Blocket och kunde ha blivit i stort sett vilken hyfsat ny bil som helst i mellanklasskombiklassen, men slumpen avgjorde och det blev en V70II D5 AWD. Flög från Sthlm till Helsingborg för att köpa bilen och första frågan efter att jag gått ett varv runt bilen var "..ja ska vi ta en sväng då..?" Varför det undrade jag, är det något fel på bilen? Jag vet väl hur en modern bil känns att köra och skulle det vara så att jag sedan inte gillade bilen så är det ju bara att byta.

Annat är det väl om man köper bilar med 5-10-15 år på nacken, då kan jag motivera en provkörning men nya bilar????
av Heden
Thho => Provar du kläder på galgen innan du köper de också? Eller köper du huset/lägenheten genom att enbart titta på bilderna i annonsen?! :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas L
Thho skrev: Svårt att bestämma Er?

Har aldrig förstått mig på detta eviga provkörande och jämförande som om bilköpet skulle vara nån form av logiskt beslut. Ibland får jag flash-backs från då jag var 18-år (och inte hade råd att köpa bil) och bilprovkörning var bland det häftigaste man kunde göra.

Hur gör ni andra då ni köper bil? Själv brukar jag knalla in i en bilhall då andan faller på, hittar jag en bil som jag gillar så köper jag den. Har ALDRIG provkört en bil i syfte att försöka avgöra om jag ska köpa just den bilen eller någon annan konkurrerande modell. Herre g-d, det finns väl i stort sett inga bilar som inte klarar en transport mellan A och B. Frågan är väl om man ska ha en S, M, L, XL eller XXL storlek på bilen.

Senaste bilköpet var iofs via Blocket och kunde ha blivit i stort sett vilken hyfsat ny bil som helst i mellanklasskombiklassen, men slumpen avgjorde och det blev en V70II D5 AWD. Flög från Sthlm till Helsingborg för att köpa bilen och första frågan efter att jag gått ett varv runt bilen var "..ja ska vi ta en sväng då..?" Varför det undrade jag, är det något fel på bilen? Jag vet väl hur en modern bil känns att köra och skulle det vara så att jag sedan inte gillade bilen så är det ju bara att byta.

Annat är det väl om man köper bilar med 5-10-15 år på nacken, då kan jag motivera en provkörning men nya bilar????
Orsaken till att det tar tid är vi inte har hittat den bil som vi vill ha, bl a beroende på dragvikter. Vi ska köpa två bilar för sammanlagt 800.000-900.000 kr och då är det väl knappast overkill att låna hem dem en helg? Men OK, min flickvän är på samma nivå som dig, hennes krav är att det är "en röd bil". :mrgreen:

Samtidigt är det motsägelsefullt att flyga från Stockholm till Helsingborg bara för att köpa en bil när det enda som är viktigt är om det är "S, M, L, XL eller XXL" på bilen. Slut bilar i Stockholm? Ingen bil som klarade transport mellan A och B? Att sätta sig på ett flyg för att köpa bil men inte "bemöda" sig med att provköra bilen är...ja, vi har väl olika åsikt om vad som är klokt eller inte.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 63
DennisCA's Volvo 850 -97

Baserat på den där bilden har jag en kn[…]

Svar på första inlägget: Der finns[…]

Har en V70N, 2001. Min REM-unit har krackelerat. P[…]

Följ youtube videon 21:37 som lär in d&a[…]