- ons 18 feb 2009, 11:50
Färddatorn har jag fått ner på 0,49 som lägst. Men verkligheten är aldrig lägre än 0,72-0,73.
Man skulle kanske kunna jämföra bilarna genom att se vad jag snittar på vanlig körning, dvs typ 0,82 - 0,94. Sen vid snålkörning får jag ner förbrukningen till 0,72 - 0,78. Den procentuella skillnaden borde man kunna jämföra mot "VolvoB20". Dvs, om han lyckas sänka sin förbrukning mer i procent än vad jag lyckas. Eller om procenten är ganska lika.
halmstaden skrev:Barkbiten: lyckades VolvoB20 komma ner i 0,45/0,47 borde väl din automat inte behöva dra 2,5dl mer? Nu var ju hans körning tydligen extrem eco-driving, men du säger ju att du försökt..Finns inte en chans att komma ner under 0,7 med min D5 AWD automat. Möjligtvis om jag ligger konstant på mycket plana vägar eller delvis utför i lång tid i låg hastighet.
lobbysleeper: får väl betraktas som klart godkänt med box och allt. Vi kan ju anta att dieselvärmaren gick i alla fall 2-3 timmar, och om den drar 0,5-1 dl/h sänker det ju förbrukningen ytterligare några cl.
Sen kan man ju knappast räkna med EU-siffrorna med dubbdäck (?) full last, takbox och svensk diesel.
MVH
Färddatorn har jag fått ner på 0,49 som lägst. Men verkligheten är aldrig lägre än 0,72-0,73.
Man skulle kanske kunna jämföra bilarna genom att se vad jag snittar på vanlig körning, dvs typ 0,82 - 0,94. Sen vid snålkörning får jag ner förbrukningen till 0,72 - 0,78. Den procentuella skillnaden borde man kunna jämföra mot "VolvoB20". Dvs, om han lyckas sänka sin förbrukning mer i procent än vad jag lyckas. Eller om procenten är ganska lika.