Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
halmstaden skrev:Barkbiten: lyckades VolvoB20 komma ner i 0,45/0,47 borde väl din automat inte behöva dra 2,5dl mer? Nu var ju hans körning tydligen extrem eco-driving, men du säger ju att du försökt..

lobbysleeper: får väl betraktas som klart godkänt med box och allt. Vi kan ju anta att dieselvärmaren gick i alla fall 2-3 timmar, och om den drar 0,5-1 dl/h sänker det ju förbrukningen ytterligare några cl.
Sen kan man ju knappast räkna med EU-siffrorna med dubbdäck (?) full last, takbox och svensk diesel.

MVH
Finns inte en chans att komma ner under 0,7 med min D5 AWD automat. Möjligtvis om jag ligger konstant på mycket plana vägar eller delvis utför i lång tid i låg hastighet.

Färddatorn har jag fått ner på 0,49 som lägst. Men verkligheten är aldrig lägre än 0,72-0,73.

Man skulle kanske kunna jämföra bilarna genom att se vad jag snittar på vanlig körning, dvs typ 0,82 - 0,94. Sen vid snålkörning får jag ner förbrukningen till 0,72 - 0,78. Den procentuella skillnaden borde man kunna jämföra mot "VolvoB20". Dvs, om han lyckas sänka sin förbrukning mer i procent än vad jag lyckas. Eller om procenten är ganska lika.
av Craile
Man måste vara riktigt duktig på att köra bil för att komma ner i dom förbrukningarna som tillverkarna anger!

Min BMW 320iT -06:a ska dra 0,74 blandad enligt BMW. Jag kör den på 0,77 men då är det ju inte heller 50/50 landsväg och stad! för det är ju 50/50 dom mäter blandad på!!!
Jag kör ju lite mer i staden än på landsvägen!
Så det går nog köra på dom siffror som dom anger!

Ska bli intressant när jag får min V70 levererad nästa vecka vad den kommer att dra!...
Användarvisningsbild
av halmstaden
Är det verkligen 50/50 EU-cykeln körs på..? Har för mig att det inte är det, utan att ha någon källa.
0,77, är det uppmätt förbrukning dvs?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
halmstaden skrev:Barkbiten: lyckades VolvoB20 komma ner i 0,45/0,47 borde väl din automat inte behöva dra 2,5dl mer? Nu var ju hans körning tydligen extrem eco-driving, men du säger ju att du försökt..
MVH
2.5 dl/mil mer för automaten är väl helt normalt i denna jämförelse eftersom det inte går att köra EXTREM ecco-köning med automaten, inte en chans, det går inte att "tvinga" automaten att växla som jag gjorde ens om du försöker växla automaten manuellt. Den gör "override" på dig som förare och växlar åt dig långt tidigare.
av Lövet
Den europeiska körcykeln, New European Driving Cycle (NEDC), har sett likadan ut sedan år 2000, då man införde en kallstart. Den innebär att bilen ska vila minst sex timmar i ett rum som håller en temperatur av 20–30 grader. När bilen startas får den först gå på tomgång i 40 sekunder. Sedan startas stadskörningsdelen UDC, Urban Driving Cycle. Från början var det tänkt att UDC skulle motsvara bilkörning i en stor europeisk stad. UDC-delen består av fyra identiska delcykler. Sammanlagt varar denna del 780 sekunder. Högsta hastighet är 50 km/h. Efter stadskörningen kommer landsvägsprovet, EUDC, Extra Urban Driving Cycle. Denna del består av en körcykel om 400 sekunder som inte upprepas. Maxhastigheten är 120 km/h, vilken bara uppnås vid ett tillfälle. Kritiken mot denna och flera andra körcykler som används i USA och Europa har varit densamma i flera decennier och kan sammafattas i en mening: ”körcyklerna är för snälla”. Förbrukningsvärdena blir därför ibland orealistiskt låga.

(Snott från Teknikens Värld)

Edit:
Bild

Kallstart är alltså enligt EU 25 grader celsius ungefär. Bara en sådan sak påverkar ju förbrukningen en aning...
Användarvisningsbild
av halmstaden
Kallstart 25 grader :lol: 50 graders skillnad för vissa då

Barkbiten: vad har du för årsmodell? Har du PF? Hk?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
halmstaden skrev:Kallstart 25 grader :lol: 50 graders skillnad för vissa då

ÅR: 2004 (brukar dra mindre än nya)
PF: NEJ
HK: 163

Åker jag uppför en backe - hur nu man kan generalisera det - så visar nuvarande förbrukning mellan 1,0-1,2 liter/mil om jag kör 70-80 km/h. Kör jag en kort lätt uppförsbacke och gasar på lite så går nuvarande förbrukning direkt upp till 2,9 liter per mil. Och förbrukningen i färddatorn brukar visa ungefär 20-30% fel. (visar för lite).

Man hör när man kör att växlarna inte ligger optimalt, men går som sagt inte att göra mycket åt det pga automatlåda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:
halmstaden skrev:Kallstart 25 grader :lol: 50 graders skillnad för vissa då

ÅR: 2004 (brukar dra mindre än nya)
PF: NEJ
HK: 163

Åker jag uppför en backe - hur nu man kan generalisera det - så visar nuvarande förbrukning mellan 1,0-1,2 liter/mil om jag kör 70-80 km/h. Kör jag en kort lätt uppförsbacke och gasar på lite så går nuvarande förbrukning direkt upp till 2,9 liter per mil. Och förbrukningen i färddatorn brukar visa ungefär 20-30% fel. (visar för lite).

Man hör när man kör att växlarna inte ligger optimalt, men går som sagt inte att göra mycket åt det pga automatlåda.
Ge mig kompilatorn och käll-koden till automatlådestyrningen så ska jag fixa det på en kvart !!! Bara att låsa lock-upen tidigare.

Har just lämnat tillbaka min V70N D5 AWD manuell nu, och kört lite olika bilar istället med automater.

Körde 60 mil med V70N automat, det blev 0.61 l/m med då gäller det att brassa på, så fort man sänker farten så släpper lock-upen och förbrukningen dra iväg. Ligger på 0.95 nu då jag kör mindre väger och i stan så lock-upen hinner aldrig i. Körde XC70II auto också och det slutade på 1.15 l/m för jag kunde inte brassa på på de vägarna heller så jag kunde få i lock-upen.

Det är inget fel på din bil. Automatarna drar 40-60% mer när man körde under 80 km/h för det är där lockupen går i. Allra mest märks det hur converten slirar om det går trögt tex om bilen har AWD eller last eller i tex snö. Tyvvär går det ju inte att köra 90-110 kmh inne i stan det vore ju en lösning annars så lock-upen ligger i hela tiden.
av Lövet
Min automatlåda skulle också behöva en lektion i eco-driving. Istället exempelvis för att låsa lådan på 4ans växel så växlar den upp till 5an istället och slirar.

Växlar jag manuellt så låser lådan ganska snabbt och förbrukningen sjunker men det var ju inte därför jag köpte automat. Någon som vet varför den håller på så?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Här är mitt dilemma,

Vi kan ta körning uppför långa backar tex.

-Med den manulla matade jag i 6an och susade uppflör backen på 1500 rpm med en förbrukning på lite över litern/mil.

Hur ska jag göra med automat????

-Låter jag den växla själv ligger den på 3an-4an och varvar nästan 2500 rpm, dvs 1000 rpm mer och drar över 2 l/m :-O)

-Växlar manuellt med geartronicen och petar i högre växel så släpper lock-upen och motorn ligger på drygt 2000 rpm med slirande converter och det drar 2 l/m i alla fall. Petar jag i 6:an så slirar convertern bort nästan 1000 rpm i värme.

Är det bara att gilla läget att automat drar det dubbla i vissa lägen? Samma sak händer ju ju med släp bakom tex.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 56

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]