Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
para skrev:Tråden har ju spårat ur fullständigt.............. men imorgon läggar jag en beställning på
en Audi Q5 2,0Tdi S-tronic.

Hur går det för er andra? Har ni bestämt er?
Vi har tänkt låna Q5 och XC60 nästa helg och försöka komma fram till ett beslut, tyvärr så blir det ju inte riktigt rätt bilar utan det blir nog en Q5 2.0 TFSI med s-tronic och en XC60 D5 185 hk med geartronic. Egentligen så är vi intresserade av Q5 med 2-liters dieseln och XC60 med nya D5:an på 205 hk.

Vi får försöka bortse från motorerna och se vad vi tycker om respektive bil när vi direkt kan gå från en bil till en annan. Nu är det drygt 3 månader mellan provkörningarna. Jag börjar luta allt mer mot XC60 medan min kollega är mer förtjust I Q5. Men det kan ändras fort... :)
Användarvisningsbild
av bjornw
para skrev:Tråden har ju spårat ur fullständigt.............. men imorgon läggar jag en beställning på
en Audi Q5 2,0Tdi S-tronic.

Hur går det för er andra? Har ni bestämt er?
Q5 går bort för den är för trång. Hade vi inte krav på utrymme hade den varit hetare och valet varit svårare.
Om det blir någon av dessa blir det en XC60. Den ger mig också mer habegär än Q5.

Helst skulle jag vilja ha en "Q60", en XC60 kaross med dess rymlighet och design, om än något tillfixad instrumentering, och Q5:as chassi och drivning. Man undrar hur XC60 varit om Volvo erbjudit eLSD diffen bak, kanske hade Q5:ans försprång i drivlinan varit inkört då. Surt att de inte tag tag i det.
av Amli
Tomas L skrev: Vi har tänkt låna Q5 och XC60 nästa helg och försöka komma fram till ett beslut, tyvärr så blir det ju inte riktigt rätt bilar utan det blir nog en Q5 2.0 TFSI med s-tronic och en XC60 D5 185 hk med geartronic. Egentligen så är vi intresserade av Q5 med 2-liters dieseln och XC60 med nya D5:an på 205 hk.

Vi får försöka bortse från motorerna och se vad vi tycker om respektive bil när vi direkt kan gå från en bil till en annan. Nu är det drygt 3 månader mellan provkörningarna. Jag börjar luta allt mer mot XC60 medan min kollega är mer förtjust I Q5. Men det kan ändras fort... :)
Ni har lite svårt att bestämma er, eller... :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:
Tomas L skrev: Vi har tänkt låna Q5 och XC60 nästa helg och försöka komma fram till ett beslut, tyvärr så blir det ju inte riktigt rätt bilar utan det blir nog en Q5 2.0 TFSI med s-tronic och en XC60 D5 185 hk med geartronic. Egentligen så är vi intresserade av Q5 med 2-liters dieseln och XC60 med nya D5:an på 205 hk.

Ni har lite svårt att bestämma er, eller... :wink:
Ja, det är normalt! :) Leasingen på våra gamla bilar gick ut för snart ett år sedan, men av olika skäl (mest att kollegan inte får dra husvagnen med B-kort med NÅGON ny bil) så har vi skjutit på bilbytet. Men nu har kollegan tänkt ta E-kort så vi väntar bara på att de modeller som är intressanta blir tillgängliga för beställning.

XC60 D5 205 ska gå att beställa i slutet av mars någon gång, Q5 2.0 TDI med s-tronic går att beställa nu. Hade inte XC60 kommit med nya motorn så hade vi nog redan lagt en beställning på två Q5. Tyvärr så har det smugit in sig en joker i leken och det är A4 Allroad. Men ingen vet pris eller specifikationer ännu. Jag har inte helt strukit XC70 heller om det blir Volvo. ;)
av para
Jag tänker ha Q5an 1år och sen ta en XC60, då lär den finnas med en vettig diesel och nån powershift. Att köpa den nu med geartronicen känns som att köpa nått som inte kommer gå att sälja sedan.
Håller med om att Q5-an egentligen är lite trång i skuffen men förmig är det nästan bara på semestern jag behöver utrymmet och då blir det takbox, inte ens xc60 hade räck då.
Hörde också att audi höjer priset 2% i mars så det är bäst att skynda sig. Fick nu 12% rakt av på Audi. Volvo gav bara 10%
Användarvisningsbild
av bjornw
para skrev:Hörde också att audi höjer priset 2% i mars så det är bäst att skynda sig. Fick nu 12% rakt av på Audi. Volvo gav bara 10%
Volvo kommer också höja priserna med ca 2% pga valutor och råvarupriser. Fattade som att det gäller alla modeller och börjar med MY10. Rabatterna brukar skilja sig mellan VAG och Volvo som du säger, vårt avtal ger lika rabatter som du fått.

Lycka till med din Q5:a!
av BMC
Slänger in ett inlägg så här i slutet av länken.
Jag har nu i två dagar kört min nya XC60. Kan bara säga en sak.
Vilken bil! Helt fantastisk. Automatlådan växlar tyst, smidigt och som en gud.
Komfort i världsklass. Jag har kört bil sedan 1963 och avverkat ett otal Volvos
Audi, Opel etc. Senast V70 T5. Men.... jag njuter och känner mig som en kung
i XC60. Bilen är kvalitet ända ut i lastrumsmattan. Jag kan bara vädja till er som
står i valet och kvalet, provkör nu. :)
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har kört ca 200 mil med min XC60 T6, jag är väldigt nöjd. Bilen går tyst även med dubbdäck på torr asfalt. Man sitter bekvämt både fram och bak. Vad gäller dom dubbla displayerna (radio/klimat och RTI) så känns det helt naturligt med en snabbblick på instumentpanelen om det är något med telefon/stereo/klimat och att man får rikta blicken lite längre ned för RTI, framför allt när det är mörkt så är det behagligt med en begränsad yta att hitta information på. Designmässigt kan man alltid ha synpunkt på utformningen, men funktionen känns helt logiskt.

Vad gäller drivningen så är den väldigt underhållande nu när vi fick lite snö att gasa runt i, bilen känns bakhjulsdriven när man gasar på lite i en kurva, dvs att jag upplever ingen plogning med framhjulen som i en framhjulsdriven bil utan snarare lite "drifting" med bakvagnen. Varför jag reflekterat över det är dom inlägg i olika trådar om att haldex inte är någon "riktig" fyrhjulsdrift, enligt en kollega som har en Audi A4 Quattro så uppför sig min bil som hans med "riktig" fyrhjulsdrift.

Vad gäller jämförelse med Q5 så upplevde jag den som trång invändigt samt mindre bagageutrymme. Den hade ett större panoramatak som man fick lite glädje av även som förare. Motorn, en bensinare på 211 hästar tror jag att den hade, kändes faktiskt rätt slö med automatlådan. Jag upplevde att automaten växlade upp omotiverat tidigt under acc i t.ex rondeller som gjorde att den fick växla ned igen för att få ork, den växlade mjukt men det kändes märkligt med varvräknaren som fladdrade upp och ned hela tiden.

Som slutkläm på min egen XC60 så är jag allt igenom väldigt nöjd, skall jag "klaga" på något så är det att bränsledeklarationen stämmer rätt så bra, men jag tror att jag kan få ner förbrukningen med sommardäck och varmare årstid samt mer mil på motorn, mina 5 cylindriga V50 som jag har haft tidigare sjönk förbrukningen på efter ca 1000-1200 mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bjornw skrev:
para skrev:Hörde också att audi höjer priset 2% i mars så det är bäst att skynda sig. Fick nu 12% rakt av på Audi. Volvo gav bara 10%
Volvo kommer också höja priserna med ca 2% pga valutor och råvarupriser. Fattade som att det gäller alla modeller och börjar med MY10. Rabatterna brukar skilja sig mellan VAG och Volvo som du säger, vårt avtal ger lika rabatter som du fått.
Alla japaner har höjt eller är på väg att höja priset.

Var precis inne hos BMW och de har också skruvat upp sina priser 2-3% och därmed hamnade alla modeller som var intressanta utanför mina 8.5 basbelopp.

Volvo kommer väl höja 2% + 6000 för D5-205 och på en tunt utrustad XC70/XC60 som ju ligger på 400.000 blir det ju 8000 till...

6000+8000 ger väl en höjing på ca 14.000 om man väntar till modell -10 så där ryker läder + stereo tex om man inte kastar in en beställning på en -09 innan februari är slut. Då får man ju dessutom 7000 till extra så igentligen är ju höjningen över 20 K . Fan vet om det är värt 20 lakan att vänta på nya motorn.
Tomas L skrev: Tyvärr så har det smugit in sig en joker i leken och det är A4 Allroad. Men ingen vet pris eller specifikationer ännu. Jag har inte helt strukit XC70 heller om det blir Volvo. ;)
Den lär ju ligga ytterligare ett år bort innan du kan få den levererad så då får Mavericken rulla långe till.

Titta A6 allroad, bizzart dyrt överprisad och dassig dragförmåga. A4 allroad lär följa i det spåret.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 63
DennisCA's Volvo 850 -97

Baserat på den där bilden har jag en kn[…]

Svar på första inlägget: Der finns[…]

Har en V70N, 2001. Min REM-unit har krackelerat. P[…]

Följ youtube videon 21:37 som lär in d&a[…]