Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Lägg till att skatten är koldioxidbaserad så har du ytterligare pengar. Antalet kronor per gram koldioxid kommer definitivt inte minska med tiden heller :cry:
Användarvisningsbild
av halmstaden
andreas_lofgren skrev:1 test har visat 1dl skillnad. Ett annat test har visat 2dl skillnad. Det beror alltså på vilket test vi pratar om. Automotorsports senaste visade 2dl skillnad. De 8hk bidrar i AMS testet till att accelerera bilen 0,7sek snabbare. I min värld är det inget som förlåter 2dl mer per mil. Det är ju accelerationen som är den viktiga, inte effekten på papperet?
Jag citerar dig igen:
Bilarna körs absolut inte identiskt hela tiden. Vissa journalister åker andra vägar, de lånar hem bilarna under testet osv. Det är labtestet som gäller.
Vilket test var det nu man skulle lita på, och vilket var det som var helt irrelevant? ?:-/ ;-// :roll: :wink:
av Linqid
I nr 1/09 testade AMS X3, XC60, Q5, GLK & Freelander.

Testförbrukning l/mil
X3 Aut. 0,86 (+28%)
Q5 Man. 0,87 (+30%)
XC60 Aut. 0,91 (+10%)

0-100 km/h var BMW:n snabbast, sedan kom XC60 och sist Q5. Ska bli intressant att se ett test med nya D5 (alt. nya 2.4D) och med en uppdaterad automatlåda som inte snor så mycket extra bränsle, chansen att Volvo klår både BMW och framförallt Audi verkar stor. Lite pinsamt för Audi att den drar mer än X3 trots manuell låda..

Edit: Och som ytterliggare jämförelse; i ViB:s långtest har XC60 2.4D Automat hittills dragit i snitt 0,84 l/mil.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Linqid skrev:I nr 1/09 testade AMS X3, XC60, Q5, GLK & Freelander.

Testförbrukning l/mil
X3 Aut. 0,86 (+28%)
Q5 Man. 0,87 (+30%)
XC60 Aut. 0,91 (+10%)

0-100 km/h var BMW:n snabbast, sedan kom XC60 och sist Q5. Ska bli intressant att se ett test med nya D5 (alt. nya 2.4D) och med en uppdaterad automatlåda som inte snor så mycket extra bränsle, chansen att Volvo klår både BMW och framförallt Audi verkar stor. Lite pinsamt för Audi att den drar mer än X3 trots manuell låda..

Edit: Och som ytterliggare jämförelse; i ViB:s långtest har XC60 2.4D Automat hittills dragit i snitt 0,84 l/mil.
Kolla Sverigecykeln istället, den är mer representativ än testförbrukningen. Det skiljde dock rejält mellan XC70 och XC60, så vad ska man tro på? Provkör själv.
Under ett biltest mäter Teknikens Värld något vi kallar ”testförbrukning”. Det är den faktiska förbrukning för det specifika testet, vid ett jämförelsetest är det då relativt enkelt att jämföra testbilarna eftersom de körs under liknande omständigheter. Samtidigt är testförbrukningen inte direkt jämförbar med andra testade bilar eftersom testbilarna körs under olika förhållanden, vid varierande väderlek och under årets alla årstider.

För att uppnå en rättvis mätmetod införde Teknikens Värld från och med nummer 1/2007 den så kallade Sverigecykeln där vi själva mäter bränsleförbrukningen utefter hur en bil körs och används i vårt land.
http://www.teknikensvarld.se/om_teknike ... vi/labbet/
av Linqid
Tomas L skrev:Kolla Sverigecykeln istället, den är mer representativ än testförbrukningen. Det skiljde dock rejält mellan XC70 och XC60, så vad ska man tro på? Provkör själv.
Under ett biltest mäter Teknikens Värld något vi kallar ”testförbrukning”. Det är den faktiska förbrukning för det specifika testet, vid ett jämförelsetest är det då relativt enkelt att jämföra testbilarna eftersom de körs under liknande omständigheter. Samtidigt är testförbrukningen inte direkt jämförbar med andra testade bilar eftersom testbilarna körs under olika förhållanden, vid varierande väderlek och under årets alla årstider.

För att uppnå en rättvis mätmetod införde Teknikens Värld från och med nummer 1/2007 den så kallade Sverigecykeln där vi själva mäter bränsleförbrukningen utefter hur en bil körs och används i vårt land.
http://www.teknikensvarld.se/om_teknike ... vi/labbet/
Jo, jag håller med dig. Sverigecykeln är det bästa att gå efter just nu. Men eftersom herrarna diskuterade och tjatade om antalet test hit och så gav jag dem helt bara lite mer material.

Imponerande att XC60 med automat har haft en snittförbrukning i ViB:s långtest på 0,84. Är ju trots allt än mer rättvisande än Sverigecykeln då det är verklig körning under ett helt år utav olika förare. Ska bli intressant att se om den lyckas hålla sig där resten av året också..
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Barkbiten skrev:Volvo XC60 snålast i klassen?

För skojs skull så tog jag och jämförde de olika tillverkarnas detaljerade information gällande respektive modells bränsleförbrukning. Som Ni ser är Volvo inte snålast i klassen. Hur kommer det då sig att Volvo kan gå ut med detta så hårt i sin marknadsföring? Jag menar, de är ju inte dumma, utan har säkert en ganska hyfsat stor stab av jurister och advokater och marknadsföringsexperter som hjälpt till i frågan... Enligt Auto Motor & Sport (30/1) hänvisar Volvo till en framtida version av XC60 som är framhjulsdriven och med en annan typ av motor än den som finns idag. Därigenom ska man klara sig juridiskt. Men dilemmat är just det, att den bilen finns inte idag. Idag är Volvo XC60 alltså inte snålast i klassen. Hur konsumenterna uppfattar detta kan man ju fråga sig, men jag gissar att man räknat på att det tar en viss tid att nå ut med budskapet till populationen, och när den tiden är inne finns den nya bilen på marknaden. Men kan tänka mig att konkurrenterna, tex Audi och BMW inte är allt för glada för denna just nu pågående kampanj :-)

Nedan bifogar jag en liten sammanställning över de olika bilarnas officiella bränsleförbrukning.

Bild

Källor:

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/x3/ ... _data.html
http://www.audisverige.com/pdfarchive/a ... udi_Q5.pdf
http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... C60-09.pdf

Toyota stämmer Volvo för falsk marknadsföring

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 511549.ece

Kan de vara ute på vådliga vägar månntro, i denna nya aggressiva marknadsstrategi?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Barkbiten skrev:Har nu sammanställt ett diagram över bränsleförbrukningen från hösten 2007 till och med januari 2009 gällande Volvo V70N AWD D5 Automat. Bifogar diagrammet nedan. Detta är alltså verklig förbrukning mätt antal liter vid full tank delat med antalet mil som bilen kört. Lägsta uppmätta är 0,726 (långkörning, vintertid, dubbdäck, ingen takbox, lugn hastighet) och högsta ligger på cirka 1,5 liter/mil (vinterkörning, slitna däck, felaktig hjulinställning, dieselvärmare och ganska aggressiv körning under svåra väderleksförhållanden). Kom gärna med kommentarer på detta. Ska försöka leta fram specifikationerna också för denna modell. Alltså vad den ska dra enligt Vägverkets listor.

Bild

Har kikat på specifikationerna för bilen ovan och när man ser de "officiella" förbrukningsvärdena så förstår man
att ovanstående förbrukning kanske inte är så konstig trots allt!

Kolla här:

Drivmedel 1: DIESEL

Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 8,5

Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning: 6,9

Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning: 11,3

Det enda märkliga är egentligen siffran 6,9 (den lägsta) som jag aldrig lyckats nå ner till trots mycket lugn och försiktigt långkörning.

Men man ser att den ska dra 11,3 i stadskörning. Då är det nog inte alls konstigt om den kommer upp i 1,2-1,3 under en vecka eller två i Årefjällen med kallstarter, dieselvärmare, backar, sladd, etc.

Så gott folk. Det är nog tyvärr inget fel på bilen. Den bittra sanningen är nog tyvärr att den drar så mycket, och att den ska dra så mycket :(

Men om man inte får ner den i 6,9 på långkörning...är det något man kan reklamera hos Volvo? Eller åtgärda? Lägsta jag fått ner den i är 0,73 om jag inte minns fel. Och då jobbade jag hårt för det.
av lobbysleeper
Bara lite siffror att bidra med;

Körde Stockholm - Härjedalen över helgen för lite skidåkning, totalt drygt 100 mil.
V70II D5 aut.
4 vuxna karlar, full last, takbox och 17" vinterdäck.
Snittade runt 90-120km/h.

Vädret i fjällen var kallt, -15 på morgonen och -7 på eftermiddagen.
Körde med tiduret till dieselvärmaren på mornarna, och då gick den nog ca 1 timme med värmaren på varje dag.

på väg hem efter 60 mil fick jag i 48 liter = 0,8l/mil

Färddatorn visare kring 0,72l/mil hela resan.

Tycker det är nästan helt ok förbrukning, även om det inte är som Volvos egna siffror.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Barkbiten: lyckades VolvoB20 komma ner i 0,45/0,47 borde väl din automat inte behöva dra 2,5dl mer? Nu var ju hans körning tydligen extrem eco-driving, men du säger ju att du försökt..

lobbysleeper: får väl betraktas som klart godkänt med box och allt. Vi kan ju anta att dieselvärmaren gick i alla fall 2-3 timmar, och om den drar 0,5-1 dl/h sänker det ju förbrukningen ytterligare några cl.
Sen kan man ju knappast räkna med EU-siffrorna med dubbdäck (?) full last, takbox och svensk diesel.

MVH
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 56
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]