- tis 10 feb 2009, 17:27
#259748
Rattvinkeln är en parameter till haldex som leder till att kopplingen bromsar vid tex gathörn och andra tvära svängar, det gäller alla generationer. Naturligtvis tillåts axlarna alltid snurra olika fort, annars skulle det som sagt inte funka alls.
InstantTraction påverkar bara i startögonblicket. Gen2 utan IT (eller PreX som det kallas på Haldex språk) har alltid ett släpp på upp till ett kvarts varv (uppförsbacke med släp) medans IT kan korta ner det släppet. Det finns flera varianter på IT, allt från en dopad Gen2 till nyaste Gen3 där de har olika stora flödespumpar och kan alltså förbromsa olika mycket. Du märker också skillnad på att gassläpp med Gen2 tappar drivningen bak, man får ett nytt släpp alltså. Det får man inte med IT. På riktigt isiga underlag är skillnaden i framkomlighet från stillastående ganska stor, på lösa underlag som sand och snö spelar det mindre roll.
andreas_lofgren skrev:Hur ni än försöker formulera det så krävs det ett släpp med de drivande framhjulen innan Haldex börjar driva bak. Även senaste generation!Och hur motiverar du det? Det är faktiskt inte sant. Gen4 styrs väldigt lite av rotationsskillnaden, det är bara en parameter bland många till styrningen. Den har en separat eldriven oljepump som driver kopplingen, det finns ingen pump kopplad till axlarna. Sedan håller jag med dig om att en "riktig" mitt diff ger stabilare känsla, men rätt använd ger Gen4 också en mycket stabilare känsla än tex Gen2 och 3 där microsläppet finns. Tiguan har kvar microsläppt trots Gen4, däremot verkade XC60 inte ha kvar det. Vi har inte lyckats provocera fram det trots vinterväg med snösträngar, med reservation för att automatlådan har en fördröjning. Det är skillnad på vad Haldex klarar och hur biltillverkarna använder den.
VolvoB20 skrev:Det är inte så enklet att man bara kan låta låta elektroniken låsa ihop axlarna bara för att man trycker hårt på gasen.Ok, fel ordval, Haldex Gen4 bromsar så mycket den får och kan redan innan det har släppt fram. Exakt hur mycket det är i de situationer du nämner vet jag inte, troligt är att det ligger runt 60/40.
VolvoB20 skrev: HALDEXNackdelen med exempel är att de ofta förenklar lite för mycket, det scenario du beskriver inträffar aldrig i någon version av Haldex. Kom ihåg att rotationshastiget inte är samma sak som kraftöverföring. Även om framaxeln snurrar fortare kan det gå mer kraft till bakaxeln, därför är det svårt att ge ett enkelt exempel som förklarar hur det fungerar. Det intressanta är att Gen4 redan börjat bromsa bakaxeln när kraften kommer och sedan är det mycket beroende på underlag och respektive hjuls friktion hur mycket kraft som går bak respektive fram. Om vi förutsätter att alla hjul har exakt lika friktion skulle siffrorna i ditt exempel vara ca 180/20 i Gen2 och 3 och ca 140/60 i Gen4 i XC60 direkt från början av accelarationen. I Q5 som har senaste version av Torsen skulle det vara 80/120 eftersom den startar med 40/60 fördelning. Om det är riktigt halt eller man har en väldigt motorstark bil märks detta tydligare eftersom man kan provocera fram släppet lättare. Med Gen4 så kommer dock inte haldex bromsa mer efter att det släppt, den gör redan allt den kan. Med andra ord funkar Torsen bättre och reagerar snabbare. Optimalt vore tre torsen diffar, en på varje axel och en i mitten. Då skulle varje hjul alltid få max kraft i förhållande till friktion. Min poäng är att Gen4 är mycket bättre än Gen2/3 och räcker för de flesta bilar och situationer. Dessto starkare bil och sämre friktion desto tydligare visar sig skillnaderna.
-Du kör i 110 km/h i en KURVA och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, alla 200hk går till framaxeln och den släpper. Haldex går in och skickar över 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen återfår greppet. Dock saknar bilen melladiff vilket gör att axlarna inte kan rotera OLIKA fort i kurvan då Haldex BROMSAR ihop axlarna, det gör att bilen vill gå rakt fram. Haldex får då släppa lite på sammankopplingen (sammanbromsningen) av axlarna så att bilen kan svänga. Det leder dock till att mera kraft går till framaxeln igen som tappar lite grepp. Haldex får bromsa ihop axlarna igen så att greppet återfås, men nu får bilen svårt att svänga igen. Och så håller det på......
Rattvinkeln är en parameter till haldex som leder till att kopplingen bromsar vid tex gathörn och andra tvära svängar, det gäller alla generationer. Naturligtvis tillåts axlarna alltid snurra olika fort, annars skulle det som sagt inte funka alls.
Är det så att vi har en Haldex-anställd här på forumet Bjornw?Nej jag jobbar inte på Haldex, men det finns andra som gör det och de delar vänligt med sig av sina kunskaper :)
I så fall skulle jag gärna vilja veta hur mycket just det sk "instant traction" i gen 3 av haldex gör för framkommlighet och framförallt att dra upp tyngre släp upp för en backe?
InstantTraction påverkar bara i startögonblicket. Gen2 utan IT (eller PreX som det kallas på Haldex språk) har alltid ett släpp på upp till ett kvarts varv (uppförsbacke med släp) medans IT kan korta ner det släppet. Det finns flera varianter på IT, allt från en dopad Gen2 till nyaste Gen3 där de har olika stora flödespumpar och kan alltså förbromsa olika mycket. Du märker också skillnad på att gassläpp med Gen2 tappar drivningen bak, man får ett nytt släpp alltså. Det får man inte med IT. På riktigt isiga underlag är skillnaden i framkomlighet från stillastående ganska stor, på lösa underlag som sand och snö spelar det mindre roll.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936