Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
I TV nr26 där XC60 D5 (aut) testades mot Q5, Freelander osv blev resultatet följande....

Sverigecykeln
0,91l/mil

Testförbrukning
0,96l/mil

0-100km/h
9,3s
Användarvisningsbild
av halmstaden
Med andra ord: 1dl mer än BMW X3. Då med högre effekt, högre vridmoment, en cylinder till. Och komfort och säkerhet i världsklass.
av Amli
En dl hit och en dl dit. Jag förmodar att det är av ekonomiska skäl enbart som denna extrema fokus på bränsleförbrukning gäller och inte för att folk t ex värnar om miljön. Vad snackar vi här, någon tusenlapp om året? Och om man bryter ner det till någon hundring i månaden? Ok att man inte vill att något ska behöva kosta mer än nödvändigt, men ärligt talat. Det känns som att det kan gå till överdrift ibland.

Hur som helst varför kommer det inte på tal någon gång om det som verkligen kostar nämligen värdeminskningen av en bilmodell? Bara en tanke...
av Lövet
halmstaden skrev:Med andra ord: 1dl mer än BMW X3. Då med högre effekt, högre vridmoment, en cylinder till.
Vad spelar det för roll när motorn inte får fart på bilen i större utsträckning?
Fjellström skrev:men vad tar en 320cdi 4matic eller 3,0tdi quattro inte tror jag dom är några "sparbössor" heller.
Sannolikt ligger deras förbrukning i nivå med Volvo. Men då pratar vi flera sekunder snabbare accelerationstider.

Håller för övrigt fullt med Amli att förbrukningshetsen inte kan motiveras med ekonomiska motiv. Men tapetserar man hela Stockholm med texten "Snålast i sin klass" och varenda test visar tvärtom då stinker det. Eller just det, den texten syftade ju på en bil som inte finns i verkligheten än ?:-/
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Eller just det, den texten syftade ju på en bil som inte finns i verkligheten än ?:-/
Den finns absolut. Men inte för kunder att provköra.

Det händer givetvis aldrig att något annat märke (bilar, datorer, telefoner etc) gör reklam för något som ska komma!? Den går att beställa, det måste väl ändå räcka för att man ska få göra reklam för den, eller?! :roll:
av AndS
halmstaden skrev:Jag jämför hellre Volvo med dyra tyskar än billiga :wink:
Just ang prestanda så är ju (faktiskt) BMW världsledande, bättre än Mercedes, Audi, Volvo, Saab, fransmännen, italienarna, japanerna, koreanerna och även amerikanarna givetvis. Sedan har ju detta förstås ett pris :wink:
Vissa betalar mer för just detta, vissa inte. Vissa betalar mer för annat. Personligen har jag inget problem med att ett märkes brister tas upp - hur ska märket annars utvecklas? Undrar just hur mycket VPV läser på detta forum.

Jag har funderat på varför taxibolagen sitter och kör med mercor för 500k, och inte Vectror, Passater, Avensisar, 9-5or i mycket större utsträckning. Borde spara mycket stora belopp. Har dock fått förklarat att det delvis har med serviceavtal att göra, vet inget närmare.

MVH
Bor på mindre ort med runt 40-talet taxibilar (inte Halmstad :-) ) och det finns inget märke som dominerar, 2-4bilar av varje märke/modell. Så trenden med enbart Mercedes/Volvo är på väg att ändras. Åker ofta taxi och ska då villigt erkänna att t.ex. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Vectra, m.fl., i klassen mindre än Volvo, BMW/Mercedes vid 20-25.000mil börjar kännas slitna och ofta med olika missljud (ok skötsel/service påverkar), men de större känns hyfsat fräscha även uppåt 40.000mila strecket. Merparten kör diesel.
Användarvisningsbild
av halmstaden
andreas_lofgren skrev:
halmstaden skrev:Med andra ord: 1dl mer än BMW X3. Då med högre effekt, högre vridmoment, en cylinder till.
Vad spelar det för roll när motorn inte får fart på bilen i större utsträckning?
Nu har du gått från att säga att X3 drar 2dl mindre, till 1dl... Eller har du ändrat uppfattning gällande testförbrukningen nu plötsligt?
8hk och 50Nm är ju alltid 8hk och 50 Nm, när du drar släp eller husvagn till exempel kan det spela roll, med betoning på kan.
AndS skrev: Bor på mindre ort med runt 40-talet taxibilar (inte Halmstad :-) ) och det finns inget märke som dominerar, 2-4bilar av varje märke/modell. Så trenden med enbart Mercedes/Volvo är på väg att ändras. Åker ofta taxi och ska då villigt erkänna att t.ex. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Vectra, m.fl., i klassen mindre än Volvo, BMW/Mercedes vid 20-25.000mil börjar kännas slitna och ofta med olika missljud (ok skötsel/service påverkar), men de större känns hyfsat fräscha även uppåt 40.000mila strecket. Merparten kör diesel.
I uppsala dominerar E-klass och V70, därav min kommentar. Kan tänka mig att på mindre orter finns billigare bilar, inte så konstigt.
av Lövet
andreas_lofgren skrev:Vad spelar det för roll när motorn inte får fart på bilen i större utsträckning?
halmstaden skrev:
Nu har du gått från att säga att X3 drar 2dl mindre, till 1dl... Eller har du ändrat uppfattning gällande testförbrukningen nu plötsligt?
8hk och 50Nm är ju alltid 8hk och 50 Nm, när du drar släp eller husvagn till exempel kan det spela roll, med betoning på kan.
1 test har visat 1dl skillnad. Ett annat test har visat 2dl skillnad. Det beror alltså på vilket test vi pratar om. Automotorsports senaste visade 2dl skillnad. De 8hk bidrar i AMS testet till att accelerera bilen 0,7sek snabbare. I min värld är det inget som förlåter 2dl mer per mil. Det är ju accelerationen som är den viktiga, inte effekten på papperet?
av AndS
Men hör ni, om en bil i klassen 350-450" drar 1-2dl/l hur mycket påverkar det köpbeslutet för de som är intressenter. Om vi säger att man kör 3000mil/år blir det ca 4500;-/år, hur många år man sedan har bilen lägger vi åt sidan då kostnaden/år är detsamma. Värdeminskning bara första året hamnar ju kring 50-100".
Tråden har med bränsleförbrukning att göra men min åsikt att det går lite till ytterligheter, tvivlar på att det är dessa 1,5dl/mil har större påverkan, men det är min åsikt och behöver inte delas.
av dali
Så länge bränslepriset är "lågt" så spelar det ingen större roll. När bensinen och dieseln kostar 20 kr/liter så kommer decilitrarna alltså att kosta 2 kr/st ... då betyder 2 dl i praktiken 4 kr/mil eller 12.000 kr/år om man kör 3000 mil/år. På tre år handlar det om 36.000 kr (om bränslepriset ligger fast) och den törstigare bilen kommer dessutom att falla fortare i värde, vilket ger dubbel förlust. På två bilar som kostat 400.000 kr nya så kanske andrahandsvärdet skiljer 30.000 efter tre år (snål/törstig), då blir alltså ägarkostnaden ca 65.000 kr högre för den törstigare bilen, eller ca 2.000 kr dyrare per månad.

Om bränslepriset i stället ligger på 10 kr/liter så kommer skillnaden att minska ordentligt eftersom det får dubbel effekt (driftskostnad och andrahandsvärde). Någon som törs slå vad om när vi passerar 20 kr/liter? Det är inte länge sedan dieseln låg på över 15 kr/liter ...
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 56
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack