Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

torkild skrev:Hei, er i ferd med å kjøpe en ny xc 70. Er det nye haldex systemet dårligere enn det forrige?
Från MY13 används haldex generation 5 som är en betydligt enklare och billigare konstruktion än generation 4.

Den nya generation 5 saknar "Instant Traction" vilket gör att finns en fördröjning innan AWDn kopplas in och det spinner i en del i starten. Den är även inte lika snabh att parera hala fläckar.
Amli skrev:
torkild skrev:Hei, er i ferd med å kjøpe en ny xc 70. Er det nye haldex systemet dårligere enn det forrige?
Inget påhopp, men det blir lite lustigt att lägga en sådan fråga efter 23 sidor av kommentarer ;-//
De där enkla och klockrena svaren brukar inte alltid vara självklara att hitta bland 23 sidor. Speceillt inte om de är skrivna på ett språk man kanske inte förstår till 100 %. Så nog är frågan berättigad. Det är skitjobbigt att gå igenom 23 sidor där det jiddras både hit och dit, när man bara vill ha en enkel förklaring.
Waterlily skrev:
Hej alla. Jag har läst denna tråd (och tittat på refererande filmer) med mycket stort intresse och jag själv är sedan lång tid tillbaka mycket intresserad i hur olika lösningar på AWD ser ut. Det jag har lärt mig är att man måste skilja på "Torque split ratio" och "Torque apportion". Att bara säga att man har en drivning på 90/10 (fram/bak)är i mitt förmenande lite slarvigt. En Haldex-lösning i Volvo-fallen kan bara ha mellan 100/0 och 50/50 i Torque split men hela 100/0 till 0/100 i Torque apportion.

På webbsidan awdwiki

http://www.awdwiki.com/en/home/

och speciellt

http://www.awdwiki.com/en/torque+split+ratio/

beskriver i mitt tycke begreppen mycket bra.

Mvh Näckrosen.
Håller helt med dig om att det är förenklat. Fördelningen av moment, motstånd(friktion), kraftutveckling och rotation mellan axlarna är komplicerat och det är många faktorer som påverkar det slutgiltiga praktiska resultatet.

Det används här mer som ett sätt att illustrera just det praktiska resultatet än en komplett beskrivning av systemet. De flesta här (inkl mig) är amatörer i sammanhanget och förenklar ur flera aspekter och på så sätt funkar begreppet.

Tyvärr är awdwiki lite Subaru-fixerad och inte alltid helt opartisk i sina slutsatser men annars är det en bra källa till allmän awd-kunskap.
Amli skrev:
Inget påhopp, men det blir lite lustigt att lägga en sådan fråga efter 23 sidor av kommentarer ;-//
:D ok, har lest alle innleggene , men det virker jo som det et par stykker som har dårlige erfaringer og resten synes til og fra. Jeg er i ferd med å kjøpe en xc70 til 700000 nok, og har jo ikke lyst på å gjøre et dårlig kjøp. Synes jo det rart hvis volvo går for en dårligere løsnning på awd enn tidligere. Hvis kritikerne her har rett kan jeg jo bli sittende med en bil som blir lei å selge om 5 år hvis den tilhører et par årganger med dårlig awd. Forøvrig sitter jeg i Karlstad og skriver dette. Er det blitt haldex 5 i xc 60 og?
Om, Volvo AWD-bilar med Haldex Gen 5 blir en "förlorad" generation med lägre andrahandsvärde på begagnatmarknaden pga så mycket sämre funktion beror nog på hur många som köper en XC för att man verkligen behöver AWD, eller om man köper XC för att det ser fint ut på garageuppfarten i fina villaområdet.

Själv skulle jag välja en Gen4 före en Gen5 alla dagar i veckan om jag skulle köpa begagnat. Men det är ju jag det som tycker att det är viktigt med bra AWD.

En anledning till att man väljer billigare lösningar är väl att Volvo med sina nya kinesiska ägare behöver massor med penger för att investera i Kina kommande år när man ska erövra Kina. Man vill ju inte låna pengar till Kina-satsningen utan vill få in pengarna genom att tjäna mer pengar på varje såld Volvo. Att höja försäljningspriset på volvobilar på en tuff marknad är ju svårt så då får man välja billigare komponenter istället.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 326421.svd
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 130

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]