Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
björnw - det du skrev går att skriva mycket enklare så att alla hänger med i ett enkelt exempel.

HALDEX
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, alla 200hk går till framaxeln och den släpper. Haldex går in och skickar över 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen återfår greppet.

QUATTRO
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, Quattro skickar ALLTID 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen tappar aldrig greppet överhuvutaget. Quattron kan du ju ösa på dubbelt så hårt innan första släppet kommer.

Sen kan man ju tvista om vad som är säkrats, I Haldexbilen känner man att det släpper innan greppet kommer tillbaka och man märker halkan, Quattron tuffar på som tåget och du märker inte halkan.

Jag har både en Haldex och en bil med Torsen i garaget.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:
kave skrev: Provkör en bil med modern haldex så förstår du att det fungerar precis lika stabilt som torsen.
Helt fel!

Jag har en Haldexbil och jag märker rejäl skillnad på stabiliteten mot exempelvis min fars Audi A4 2,0TDi Quattro -07

Det är först när min bil redan har släppt som drivet kommer och detta märks tydligt när man kör båda systemen parallellt.

Vad gäller framkomligheten uppför exempelvis en hal backe är det möjligt att jag kan hänga på men ett ordentligt* fyrhjulsdrift system är så mycket mer än så.

*Ordentligt i mina ögon: Subaru, Audi Quattro (med Torsen), Mercedes 4-Matic, BMW X-drive osv.
Men du har inte samma haldex som t.ex XC60.....
Användarvisningsbild
av bjornw
VolvoB20 skrev:HALDEX
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, alla 200hk går till framaxeln och den släpper. Haldex går in och skickar över 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen återfår greppet.
Jag har läst att Gen4 ska gå att programera så att när du trampar hårt på gasen låser kopplingen sig direkt och när kraften från motorn kommer har du 50/50 direkt. Den ska alltså bete sig precis som en quattro i ditt exempel. Gen 1 till 3 klarar inte det eftersom de är beroende av rotationsskillnaden.

Hur Volvo programmerat XC60 vet jag inte, kan bara säga att med aut och D5 släpper det inte vid "kick-down" i runt 70 på normal vinterväg. Om det beror på för bra grepp eller inte vet jag inte. Tiguanen var definitivt inte så när jag körde den, den hade kvar micro-släppet. Hur 9-3 funkar i detta avseende vet jag inte heller men om någon kan borde det vara den.

Med andra ord är det inte fullt så svart-vitt som du vill göra gällande i en jämförelse med Q5 och XC60.
VolvoB20 skrev:Jag har både en Haldex och en bil med Torsen i garaget.
Där gör de väl ingen nytta, eller är garaget så stort att du provkör där? :)
av bilgalen
Är det så att vi har en Haldex-anställd här på forumet Bjornw? :)

I så fall skulle jag gärna vilja veta hur mycket just det sk "instant traction" i gen 3 av haldex gör för framkommlighet och framförallt att dra upp tyngre släp upp för en backe?
av Lövet
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:
kave skrev: Provkör en bil med modern haldex så förstår du att det fungerar precis lika stabilt som torsen.
Helt fel!

Jag har en Haldexbil och jag märker rejäl skillnad på stabiliteten mot exempelvis min fars Audi A4 2,0TDi Quattro -07

Det är först när min bil redan har släppt som drivet kommer och detta märks tydligt när man kör båda systemen parallellt.

Vad gäller framkomligheten uppför exempelvis en hal backe är det möjligt att jag kan hänga på men ett ordentligt* fyrhjulsdrift system är så mycket mer än så.

*Ordentligt i mina ögon: Subaru, Audi Quattro (med Torsen), Mercedes 4-Matic, BMW X-drive osv.
Men du har inte samma haldex som t.ex XC60.....
Principen är identisk, det som skiljer är tiden från det att det släpper till dess det börjar driva. Min tar 1/6 hjulvarv innan drivet kommer, senaste Haldexgen kommer direkt.

Även senaste generationen av Haldex kräver ett släpp innan drivningen kopplas in = sämre stabilitet jämfört med ett 50/50 system.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bjornw skrev: Jag har läst att Gen4 ska gå att programera så att när du trampar hårt på gasen låser kopplingen sig direkt och när kraften från motorn kommer har du 50/50 direkt. Den ska alltså bete sig precis som en quattro i ditt exempel. Gen 1 till 3 klarar inte det eftersom de är beroende av rotationsskillnaden.
Det är inte så enklet att man bara kan låta låta elektroniken låsa ihop axlarna bara för att man trycker hårt på gasen.

Eftersom bilen av naturen saknar mellandiff kan inte axlarna rotera olika fort om man låser ihop dem. att bara låsa ihop dem leder till enoma krafter eftersom axlarna måste kunna rulla med olika fart om tex däcken inte är 100% lika stora, om bilen rullar över ett gupp, om bilen svänger det allra minsta.

Tänk om du gasar på i en kurva tex, där rullar framaxeln längre stäcka än bakaxeln. Om du då låser ihop axlarna kommer en av axlarna tvingas tappa greppet vilket är motsatsen mot vad man vill åstadkomma.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:
bjornw skrev: Jag har läst att Gen4 ska gå att programera så att när du trampar hårt på gasen låser kopplingen sig direkt och när kraften från motorn kommer har du 50/50 direkt. Den ska alltså bete sig precis som en quattro i ditt exempel. Gen 1 till 3 klarar inte det eftersom de är beroende av rotationsskillnaden.
Det är inte så enklet att man bara kan låta låta elektroniken låsa ihop axlarna bara för att man trycker hårt på gasen.
Suck suck. Provkör en modern bil med senaste haldex, Det är stor skillnad i körupplevelse. Din bil är INTE modern och inte heller Lövgrens S40 vad gäller Haldex.

Med låsning menas bromsning, precis som en Torsen inte heller LÅSER diffen utan bara bromsar den.

VolvoB20: Har du aldrig provkört en bil med stark motor i? Då hade du vetat att utan diffbroms så slirar alltid innerhjulet vid acceleration i kurva. Därför har man på "riktiga" bilar med stark motor diffbroms på den drivande axeln. Med ditt resonemang skulle diffbromsar vara onödiga vilket tyder på brist på erfarenhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev:
Suck suck. Provkör en modern bil med senaste haldex, Det är stor skillnad i körupplevelse. Din bil är INTE modern och inte heller Lövgrens S40 vad gäller Haldex.

Med låsning menas bromsning, precis som en Torsen inte heller LÅSER diffen utan bara bromsar den.

VolvoB20: Har du aldrig provkört en bil med stark motor i? Då hade du vetat att utan diffbroms så slirar alltid innerhjulet vid acceleration i kurva. Därför har man på "riktiga" bilar med stark motor diffbroms på den drivande axeln. Med ditt resonemang skulle diffbromsar vara onödiga vilket tyder på brist på erfarenhet.
Brist på erfarnhet, bilen i mitt garage har +400 hk och den "provkörde" jag senast i lördag men det tycker du kanske inte är en stark motor?

Jag har provkört XC60, XC70II, SUbaru, Quattrro... var hittayr du nyare HAlex än det?

Jag har aldrig skrivit att diffbromsar skulle vara onödiga. Men diffbromsar är något helt annat än Haldex, Haldex är ingen diffbroms.

Tar exemplet igen så ni hänger med...

HALDEX
-Du kör i 110 km/h i en KURVA och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, alla 200hk går till framaxeln och den släpper. Haldex går in och skickar över 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen återfår greppet. Dock saknar bilen melladiff vilket gör att axlarna inte kan rotera OLIKA fort i kurvan då Haldex BROMSAR ihop axlarna, det gör att bilen vill gå rakt fram. Haldex får då släppa lite på sammankopplingen (sammanbromsningen) av axlarna så att bilen kan svänga. Det leder dock till att mera kraft går till framaxeln igen som tappar lite grepp. Haldex får bromsa ihop axlarna igen så att greppet återfås, men nu får bilen svårt att svänga igen. Och så håller det på......

QUATTRO
-Du kör i 110 km/h i kurvan och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, Quattro skickar ALLTID 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen tappar aldrig greppet överhuvutaget. Quattron har mellandiff och kan fördela ut kraften till båda axlarna även om du är i kurvan. Du kan du ösa på dubbelt så hårt innan första släppet kommer.

Det spelar ingen roll om du har Haldex Gen 12837466 ....eftersom bilen (Haldex) saknar diff mellan fram och bakaxeln kan axlarna inte rulla olika fort i ex en kurva om du samtidigt vill fördela ut 50% av kraften till bakaxeln.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Principen är identisk, det som skiljer är tiden från det att det släpper till dess det börjar driva. Min tar 1/6 hjulvarv innan drivet kommer, senaste Haldexgen kommer direkt.

Även senaste generationen av Haldex kräver ett släpp innan drivningen kopplas in = sämre stabilitet jämfört med ett 50/50 system.
Gen 4 är betydligt bättre vad jag har hört och provat själv.....

Dom övningarna som vi provade med XC60 är jag vääääldgt tveksam till att du hade klarat med S40in. Alltså inget med markfrigång att göra utan AWD. Dessutom är det inte instant traction på S40/V50 T5 awd.
av Lövet
Hur ni än försöker formulera det så krävs det ett släpp med de drivande framhjulen innan Haldex börjar driva bak. Även senaste generation!

Rullar, Start i hal backe osv är inte det jag pratar om utan stabilitet på väg som är överlägsen i en bil där alla 4 hjul driver redan från början.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 63

För mig söker den om jag håller in[…]

Börja med att radera felkoder/nolla väx[…]

Att dom blinkar på dig har nog inte med inne[…]

Beställ och byt själv du gör det p&[…]