- mån 09 feb 2009, 20:50
#259515
björnw - det du skrev går att skriva mycket enklare så att alla hänger med i ett enkelt exempel.
HALDEX
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, alla 200hk går till framaxeln och den släpper. Haldex går in och skickar över 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen återfår greppet.
QUATTRO
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, Quattro skickar ALLTID 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen tappar aldrig greppet överhuvutaget. Quattron kan du ju ösa på dubbelt så hårt innan första släppet kommer.
Sen kan man ju tvista om vad som är säkrats, I Haldexbilen känner man att det släpper innan greppet kommer tillbaka och man märker halkan, Quattron tuffar på som tåget och du märker inte halkan.
Jag har både en Haldex och en bil med Torsen i garaget.
HALDEX
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, alla 200hk går till framaxeln och den släpper. Haldex går in och skickar över 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen återfår greppet.
QUATTRO
-Du kör i 110 km/h och du gasar på och din motor utvecklar 200 hk, Quattro skickar ALLTID 100 hk till bakaxeln och 100 hk till framaxeln och bilen tappar aldrig greppet överhuvutaget. Quattron kan du ju ösa på dubbelt så hårt innan första släppet kommer.
Sen kan man ju tvista om vad som är säkrats, I Haldexbilen känner man att det släpper innan greppet kommer tillbaka och man märker halkan, Quattron tuffar på som tåget och du märker inte halkan.
Jag har både en Haldex och en bil med Torsen i garaget.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.