Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:0,95 lit/mil för en manuell XC60 i senaste AMS.
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 082402.pdf

Bilen är alltså 0,7 sekunder snabbare till hundra men drar 2dl mer per mil än en X3. Någon som tycker att det är ok? :???:
Manuell eller Aut ? Har just provat D5 AUT och automatlådan verkar lägga på 3 dl/mil jämfört med manuell..
Manuell!
Användarvisningsbild
av halmstaden
Lövet, du vet ju själv att testförbrukningen är irrelevant. När TV testade XC60 D5 aut drog den 0,96!
av Lövet
I samma test är den i allra högsta grad relevant. Under samma förutsättningar drar XC60 2dl mer per mil än X3 vilket inte är särskilt lyckat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:I samma test är den i allra högsta grad relevant. Under samma förutsättningar drar XC60 2dl mer per mil än X3 vilket inte är särskilt lyckat.
I AB har jag för mig att XC60(aut) var snålare än Q5(man). I Tyska ams stod det 9,4 för Q5 och 9,5l/100km för XC60 D5. Vet dock inte om det var manuell eller automat.

Att BMW har lagt ner enorma summor för att fintrimma sina motorer/drivlinor är ingen nyhet. Volvo är för litet för att kunna lägga ner så mycket pengar på det.
Användarvisningsbild
av halmstaden
andreas_lofgren skrev:I samma test är den i allra högsta grad relevant. Under samma förutsättningar drar XC60 2dl mer per mil än X3 vilket inte är särskilt lyckat.
Nej, det är irrelevant. Jag citerar dig från XC60 vs Q5-tråden:
Bilarna körs absolut inte identiskt hela tiden. Vissa journalister åker andra vägar, de lånar hem bilarna under testet osv. Det är labtestet som gäller.
Inget säger som sagt hur XC60 körts jfrt med X3... nu har ju inte AMS något labtest dock. Har TV kört någon X3 diesel i Sverigecykeln nyss, och vad blev förbrukningen? Vore intressant. Har inte tillgång till någon TV nu nämligen.

Känner att jag försvarar VPV här, men det är ju svart på vitt att BMW är ledande inom maskinteknik, något annat tycker jag inte :-)-)
av Fjellström
Jag måste bara få ställa en fråga. Varför jämförs alltid volvo med bmw, i de flesta trådar som dyker upp gällande prestanda/förbrukning kommer det ofta upp hur dåliga volvo är o hur bra bmw är. Finns det inget bmw forum eller vad är problemet. Att bmw gör jättefina motorer med bra effekt o förbrukning är väl inget nytt, konstigt att det inte går fler bmw taxi bara.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Jag jämför hellre Volvo med dyra tyskar än billiga :wink:
Just ang prestanda så är ju (faktiskt) BMW världsledande, bättre än Mercedes, Audi, Volvo, Saab, fransmännen, italienarna, japanerna, koreanerna och även amerikanarna givetvis. Sedan har ju detta förstås ett pris :wink:
Vissa betalar mer för just detta, vissa inte. Vissa betalar mer för annat. Personligen har jag inget problem med att ett märkes brister tas upp - hur ska märket annars utvecklas? Undrar just hur mycket VPV läser på detta forum.

Jag har funderat på varför taxibolagen sitter och kör med mercor för 500k, och inte Vectror, Passater, Avensisar, 9-5or i mycket större utsträckning. Borde spara mycket stora belopp. Har dock fått förklarat att det delvis har med serviceavtal att göra, vet inget närmare.

MVH
av Lövet
Fjellström skrev:Jag måste bara få ställa en fråga. Varför jämförs alltid volvo med bmw, i de flesta trådar som dyker upp gällande prestanda/förbrukning kommer det ofta upp hur dåliga volvo är o hur bra bmw är. Finns det inget bmw forum eller vad är problemet. Att bmw gör jättefina motorer med bra effekt o förbrukning är väl inget nytt, konstigt att det inte går fler bmw taxi bara.
* För att Volvo vill konkurrera med de märkena.

* Att BMW inte körs som taxi beror på att generalagenten inte erbjuder de villkor som taxiförare vill ha. Har inget med själva bilen att göra.
av Fjellström
volvo vill väl konkurera med alla märken eller? sen tror jag om man köpt en mb,audi,bmw o betalat 600k är man inte lika öppen om bilens brister. Det är ju ganska omtalat om d5 s höga förbrukning men vad tar en 320cdi 4matic eller 3,0tdi quattro inte tror jag dom är några "sparbössor" heller. Har själv en 220 cdi men nog vill den ha 0,7 minst bl körning.
av Linqid
halmstaden skrev:
Nej, det är irrelevant. Jag citerar dig från XC60 vs Q5-tråden:
Bilarna körs absolut inte identiskt hela tiden. Vissa journalister åker andra vägar, de lånar hem bilarna under testet osv. Det är labtestet som gäller.
Inget säger som sagt hur XC60 körts jfrt med X3... nu har ju inte AMS något labtest dock. Har TV kört någon X3 diesel i Sverigecykeln nyss, och vad blev förbrukningen? Vore intressant. Har inte tillgång till någon TV nu nämligen.

Känner att jag försvarar VPV här, men det är ju svart på vitt att BMW är ledande inom maskinteknik, något annat tycker jag inte :-)-)
X3, GLK och XC60 testades i TV 24/08.

Sverigecykeln l/mil (automat i båda fallen)
X3 2.0d 0,82
XC60 2,4D 0,92

Testförbrukningen landade på 0,81 för X3 och 0,97 för Volvon.

Hade tidningen framför mig så det passade bra.. :wink:
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 56

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]