VolvoB20 skrev:
Nej nej nej, du får nog läsa på hur en diff fungerar för det du säger stämmer inte alls.
Det finurliga med diffen är ju just att den kan skicka ut vridmoment till båda axlarna trots att de roterar olika fort tex vid en sväng.
Det är först när ett hjul tappar greppet helt och hållet som diffen inte kan göra det längre, tex när bilen hänger i luften, men hur vanligt är det?
Eftersom alla bilar med konstant 4-hjulsdrift fördelar kraften jämt över alla 4 hjulen hela tiden så är ju chansen att ett hjul ska tappa greppet mycket mindre än på en 2-hjulsdriven bil där all kraft går till en axel på haldex-vis.
On-demand 4wd blir aldrig lika stabilt som kontinuerlig 4wd eftersom 90% av alla hjulspinn som Haldex försöker motverka aldrig ens händer med full 4wd.
Ni blandar ihop diffar och diffar. En torsen diff fördelar mest kraft till det hjul/axel med bäst fäste medans en öppen diff, som normalt sitter på fram/bak axeln, alltid fördelar mest kraft till det hjul med sämste fäste.
Senaste generation Haldex kan i viss utsträckning förutse ett behov av AWD och låsa kopplingen innan spinn har uppståt. Det enkla exemplet är från start, då den börjar med 50/50 direkt, precis som torsen eller en öppen diff (subaru) skulle gjort. I framkomlighet är det alltså väldigt lite som beror på mittendiffen, det är de elektroniska diffbromsarna, fjädringsväg, däckstorlek osv som avgör hur bra en modern bil tar sig fram i svårare situationer. Då vi jämförde XC60 och Q5 var de i princip identiska. Q5 hade en lite mer responsiv diffbroms som gjorde den bättre på riktigt isiga underlag. I snö var det ingen skillnad.
I bilar med mittdiff förs kraften från växellådan till mittdiffen och därifrån till respektive axel. I Haldex går kraften från växellådan till respektive axel först och haldexkopplingen styr ingreppet på bakaxeln. Subarus system bygger på 3 st öppna diffar samt en viskobroms mellan fram och bakaxel som börjar bromsa när rotationsskillnad uppstår. En torsen diff fördelar mekaniskt mellan fram och bakaxel och är teoretiskt snabbare i reaktionerna. 4Matic, Xdrive och 4motion i Touareg är också baserade på mittendiffar som kan kontroleras elektroniskt på olika sätt. Betänk att porsche har ett system som är väldigt likt haldex, endast interna grejjer i kopplingen skiljer.
Vid landsvägskörning finnas det en tydlig skillnad eftersom Haldex är programerad att vara mest framhjulsdriven då. Bilar med mittdiff ger en stabilare känsla i dessa situationer. De är också ofta lite "giftigare" att köra när man passerar gränsen eftersom driften bak inte kan kopplas bort. Det är varför Subaru varit sen med antisladdsystem och bara hade det i auto-växlade bilar tidigare (hade frihjul i vxllådan). Torsen är också känd för att växla mellan över/understyrning i krissituationer vilket är främsta orsaken till varför Volvo valde Haldex.
Om man håller sig till bilarna i tråden så är Q5 enormt stabil i alla farter. Man vaggas in i en trygghet snabbt. XC60 är yvigare och mer alert istället. När det väl släpper med Q5 är det inte mycket att göra, ESP kan inte ändra fysiklagarna. I XC60 får DSTC jobba tidigare och hjälper verkligen till i körningen. Det här är den enda grenen som Q5 vinner tydligt och enkelt, i de flesta andra är det jämt eller så vinner 60:n.