Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Prova att dra ett tyngre släp uppför en hal backe eller grusbacke med Haldex-awd får ni se vad som händer. Mer "konstanta" 4wd system som Audis och Subarus har inga bekymmer med det.
Inga problem alls med den Haldex som sitter i min -06:a, den har Instant Traction och jag drar ofta 2-tons boggie släp på både snö/is/lera i uppförslut. Bakhjulen driver direkt så man blir aldrig stående. Drog även upp 2 ton båt på ramp som vad grus/sand utan några som helst problem.

Skillnaden ligger i hög motorvägsfart med blixthalka, då kopplar haldex bara in vid hjulspinn, medan Quattro/Subaru driver hela tiden så det går stabilare.
av bilgalen
I ett teknikens värld test som gjordes för något år sen så gick det inte alls. XC70:n kom verkligen inte framåt. Men det var en isig/snöig backe och en Toyota Landcruiser på släp (bogsering).

När kom Instant traction. Frågan är ju om jag minns lite fel och testet kan ha gjorts innan lansering av instant traction. Men låter lite orimligt att det skulle göra sån nytta eller?

För annars borde det ju i rimlighetens namn vara skillnader just i start från stillastående mellan ett system som alltid är beredd och driver konstant till skillnad mot ett system som måste fippla runt kraften.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Det vi ser av filmen så står Q5 still och ska köra upp på rampen. XC60 kommer med fart. Så imponerade? Knappast!

Tror och hoppas inte att det är Volvo som ligger bakom denna typ av marknadsföring. Lite "sandlådenivå" liksom.

Prova att dra ett tyngre släp uppför en hal backe eller grusbacke med Haldex-awd får ni se vad som händer. Mer "konstanta" 4wd system som Audis och Subarus har inga bekymmer med det.

Läser du lite längre bak i tråden så ser du att jag har "krypkört" upp på en liknande grej och det gick alldeles utmärkt ändå. Dra tungt släp upp för t.ex grusbacke går alldeles utmärkt det med. XC60 har samma Haldex-system som din favorit Tiguan.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: XC60 är framhjulsdriven och på filmen är ju båda framhjulen i kontakt med båda ramperna hela tiden och i princip behövs inte AWD alls. AWDn är ju dessutom ett hjälpsystem som kopplar in bakaxeln när man är på väg att köra fast. Bakaxeln kan inte vara inkopplad på en AWD hela tiden då mellandiff saknas.

Q5an har quattro som skickar ut kraften till alla fyra hjulen hela tiden, när bakhjulet hamnar i luften försvinner kraften ut där via mellandiffen och måste bromsas av ABS/ESP.

XC60 AWD är bra på att ta sig loss i och med att bakaxeln låses ihop med framaxeln vid behov men inte hela tiden.

Q5 Quattro fördelar ut kraften hela tiden och är inte lika bra på att ta sig loss men går bra mycket stabilare i 200 km/h på autobahn i tjock snömodd då alla hjulen driver.
Huh, aldrig hört talas om differential? Audibilen är inte mer 4WD än vad Haldexbilarna är.
Du blandar ihop Quattro, diffbroms samt ESP system.
1. På Audin sitter en torsendiff mellan bak och framaxel som är öppen utan vridmoment.
2. Mellan varje hjul på varje axel sitter en öppen diff som låter hjulen snurra eller inte snurra var för sig.
3. ESP systemet kan vid behov bromsa ett spinnande hjul på respektive axel. Förmdligen var det urkopplat på filmen, Sannolikt kör de också möjligen långsammare med Audin i första testet.

En hel del här tycks tro att en bil som marknadsförs som 4WD alltid driver på alla fyra hjulen.
Visst, men inte mer än vad en fram eller bakhjulsdriven bil driver på bägge framhjulen hela tiden.
Detta oavsett Viskokoppling som Subaru, Torsen som Audi eller Haldex hos Volvo.
För att få bilarna att ändå ta sig fram har man numera ESP till hjälp, dvs man bromsar det spinnande hjulet. Samma sak gäller de flesta sk 4WD personbilar idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev: XC60 är framhjulsdriven och på filmen är ju båda framhjulen i kontakt med båda ramperna hela tiden och i princip behövs inte AWD alls. AWDn är ju dessutom ett hjälpsystem som kopplar in bakaxeln när man är på väg att köra fast. Bakaxeln kan inte vara inkopplad på en AWD hela tiden då mellandiff saknas.

Q5an har quattro som skickar ut kraften till alla fyra hjulen hela tiden, när bakhjulet hamnar i luften försvinner kraften ut där via mellandiffen och måste bromsas av ABS/ESP.

XC60 AWD är bra på att ta sig loss i och med att bakaxeln låses ihop med framaxeln vid behov men inte hela tiden.

Q5 Quattro fördelar ut kraften hela tiden och är inte lika bra på att ta sig loss men går bra mycket stabilare i 200 km/h på autobahn i tjock snömodd då alla hjulen driver.
Huh, aldrig hört talas om differential? Audibilen är inte mer 4WD än vad Haldexbilarna är.
Du blandar ihop Quattro, diffbroms samt ESP system.
1. På Audin sitter en torsendiff mellan bak och framaxel som är öppen utan vridmoment.
2. Mellan varje hjul på varje axel sitter en öppen diff som låter hjulen snurra eller inte snurra var för sig.
3. ESP systemet kan vid behov bromsa ett spinnande hjul på respektive axel. Förmdligen var det urkopplat på filmen, Sannolikt kör de också möjligen långsammare med Audin i första testet.

En hel del här tycks tro att en bil som marknadsförs som 4WD alltid driver på alla fyra hjulen.
Visst, men inte mer än vad en fram eller bakhjulsdriven bil driver på bägge framhjulen hela tiden.
Detta oavsett Viskokoppling som Subaru, Torsen som Audi eller Haldex hos Volvo.
För att få bilarna att ändå ta sig fram har man numera ESP till hjälp, dvs man bromsar det spinnande hjulet. Samma sak gäller de flesta sk 4WD personbilar idag.
Inte alls, blandar inte ihop någon ting alls.

På Q5 sitter en mellandiff av torsentyp som du säger, i 99.9999999999% av fallen när hjulen inte hänger en halv meter upp i luften så har du faktiskt vrid och ALLA fyra hjulen driver hela tiden. Det känns stabilt när det går fort i halt väglag på motorvägen.

Haldex är bara framhjulsdriven i 99.9999% av tiden utom den gång då framhjulen spinner loss och bakhjulen koppas in kortvarigt, det blir aldrig lika stabilt i hög fart på motorväg på slirigt underlag.

Om du inte har märkt det .... Alla köper faktiskt inte 4wd för att bröta runt i skogen med hjulen halvmetersvis uppe i luften :-O) många köper 4wd för att man vill ha en bil som går stabilare i halt väglag när det börjar gå undan.

Jag har kört alla dessa system och de är olika bra på olika saker.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:
På Q5 sitter en mellandiff av torsentyp som du säger, i 99.9999999999% av fallen när hjulen inte hänger en halv meter upp i luften så har du faktiskt vrid och ALLA fyra hjulen driver hela tiden. Det känns stabilt när det går fort i halt väglag på motorvägen.
Som sagt, läs på hur en differential fungerar så vet du sen vad jag menar.
Mellandiffen har inget med vad som sker på varje axel att göra. Varje axel är öppen, hur skulle du annars kunna svänga?
99,9% säger du? Minsta lilla du svänger åt något håll eller om friktionen minskar på någon sida så ändras detta förhållande och du har i princip i 2WD bil, detta är vad som händer i "testet" på filmen.

Provkör en bil med modern haldex så förstår du att det fungerar precis lika stabilt som torsen.
av dali
VolvoB20 skrev:Finns ju många indikationer på att det kommer att leda till en ytterligare saftig prishöjning i.o.m. modell -10. Undra hur mycke mer det blir utöver de 6000 kr.
Det här är ju bara gissningar, men jag tror inte det blir några större prishöjningar. Volvos försäljning har rasat ordentligt över hela världen, även om XC60 tycks klara sig hyfsat så har jag svårt att se hur Volvo skulle kunna höja priserna markant. Det är helt enkelt inte rätt läge att höja, snarare tvärtom. I princip alla biltillverkare har ordentliga rabatter just nu, en del "döljer" rabatterna i kraftiga sänkningar på utrustningspaket (ex BMW). Audi är väl enda större märket som inte tappade försäljning under 2008, men 2009 lär bli tufft för alla.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Som sagt, läs på hur en differential fungerar så vet du sen vad jag menar.
Mellandiffen har inget med vad som sker på varje axel att göra. Varje axel är öppen, hur skulle du annars kunna svänga?
99,9% säger du? Minsta lilla du svänger åt något håll eller om friktionen minskar på någon sida så ändras detta förhållande och du har i princip i 2WD bil
Nej nej nej, du får nog läsa på hur en diff fungerar för det du säger stämmer inte alls.

Det finurliga med diffen är ju just att den kan skicka ut vridmoment till båda axlarna trots att de roterar olika fort tex vid en sväng.

Det är först när ett hjul tappar greppet helt och hållet som diffen inte kan göra det längre, tex när bilen hänger i luften, men hur vanligt är det?

Eftersom alla bilar med konstant 4-hjulsdrift fördelar kraften jämt över alla 4 hjulen hela tiden så är ju chansen att ett hjul ska tappa greppet mycket mindre än på en 2-hjulsdriven bil där all kraft går till en axel på haldex-vis.

On-demand 4wd blir aldrig lika stabilt som kontinuerlig 4wd eftersom 90% av alla hjulspinn som Haldex försöker motverka aldrig ens händer med full 4wd.
av Lövet
kave skrev: Provkör en bil med modern haldex så förstår du att det fungerar precis lika stabilt som torsen.
Helt fel!

Jag har en Haldexbil och jag märker rejäl skillnad på stabiliteten mot exempelvis min fars Audi A4 2,0TDi Quattro -07

Det är först när min bil redan har släppt som drivet kommer och detta märks tydligt när man kör båda systemen parallellt.

Vad gäller framkomligheten uppför exempelvis en hal backe är det möjligt att jag kan hänga på men ett ordentligt* fyrhjulsdrift system är så mycket mer än så.

*Ordentligt i mina ögon: Subaru, Audi Quattro (med Torsen), Mercedes 4-Matic, BMW X-drive osv.
Användarvisningsbild
av bjornw
VolvoB20 skrev: Nej nej nej, du får nog läsa på hur en diff fungerar för det du säger stämmer inte alls.

Det finurliga med diffen är ju just att den kan skicka ut vridmoment till båda axlarna trots att de roterar olika fort tex vid en sväng.

Det är först när ett hjul tappar greppet helt och hållet som diffen inte kan göra det längre, tex när bilen hänger i luften, men hur vanligt är det?

Eftersom alla bilar med konstant 4-hjulsdrift fördelar kraften jämt över alla 4 hjulen hela tiden så är ju chansen att ett hjul ska tappa greppet mycket mindre än på en 2-hjulsdriven bil där all kraft går till en axel på haldex-vis.

On-demand 4wd blir aldrig lika stabilt som kontinuerlig 4wd eftersom 90% av alla hjulspinn som Haldex försöker motverka aldrig ens händer med full 4wd.
Ni blandar ihop diffar och diffar. En torsen diff fördelar mest kraft till det hjul/axel med bäst fäste medans en öppen diff, som normalt sitter på fram/bak axeln, alltid fördelar mest kraft till det hjul med sämste fäste.

Senaste generation Haldex kan i viss utsträckning förutse ett behov av AWD och låsa kopplingen innan spinn har uppståt. Det enkla exemplet är från start, då den börjar med 50/50 direkt, precis som torsen eller en öppen diff (subaru) skulle gjort. I framkomlighet är det alltså väldigt lite som beror på mittendiffen, det är de elektroniska diffbromsarna, fjädringsväg, däckstorlek osv som avgör hur bra en modern bil tar sig fram i svårare situationer. Då vi jämförde XC60 och Q5 var de i princip identiska. Q5 hade en lite mer responsiv diffbroms som gjorde den bättre på riktigt isiga underlag. I snö var det ingen skillnad.

I bilar med mittdiff förs kraften från växellådan till mittdiffen och därifrån till respektive axel. I Haldex går kraften från växellådan till respektive axel först och haldexkopplingen styr ingreppet på bakaxeln. Subarus system bygger på 3 st öppna diffar samt en viskobroms mellan fram och bakaxel som börjar bromsa när rotationsskillnad uppstår. En torsen diff fördelar mekaniskt mellan fram och bakaxel och är teoretiskt snabbare i reaktionerna. 4Matic, Xdrive och 4motion i Touareg är också baserade på mittendiffar som kan kontroleras elektroniskt på olika sätt. Betänk att porsche har ett system som är väldigt likt haldex, endast interna grejjer i kopplingen skiljer.

Vid landsvägskörning finnas det en tydlig skillnad eftersom Haldex är programerad att vara mest framhjulsdriven då. Bilar med mittdiff ger en stabilare känsla i dessa situationer. De är också ofta lite "giftigare" att köra när man passerar gränsen eftersom driften bak inte kan kopplas bort. Det är varför Subaru varit sen med antisladdsystem och bara hade det i auto-växlade bilar tidigare (hade frihjul i vxllådan). Torsen är också känd för att växla mellan över/understyrning i krissituationer vilket är främsta orsaken till varför Volvo valde Haldex.

Om man håller sig till bilarna i tråden så är Q5 enormt stabil i alla farter. Man vaggas in i en trygghet snabbt. XC60 är yvigare och mer alert istället. När det väl släpper med Q5 är det inte mycket att göra, ESP kan inte ändra fysiklagarna. I XC60 får DSTC jobba tidigare och hjälper verkligen till i körningen. Det här är den enda grenen som Q5 vinner tydligt och enkelt, i de flesta andra är det jämt eller så vinner 60:n.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 63
Kamremsbyte

Hej, Bytt kamrem på min V70 2006 2.4 140hk.[…]

Mina gav upp efter 4år och 10 månader.[…]

XC70 Batterikrångel

Spelar liten roll vilket batteri du köper om […]