Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Men den borde ändå ta sig upp på 3 hjul om man gasar nog mycket, men det verkar inte så. XC60 klarar en sån uppgift

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
dali skrev:Enligt kommentaren så demonstrerade föraren i första filmen ESP-systemet, jag tycker det ser mer ut som om han fegade och snålade med gasen.

Jag tycker mer att det låter som en dålig bortförklaring! :wink:
av dali
~Kalle~ skrev:Men den borde ändå ta sig upp på 3 hjul om man gasar nog mycket, men det verkar inte så. XC60 klarar en sån uppgift
Även Q5:an om man gasar, vilket föraren till slut gör och då kommer han upp utan problem.
XC90_Executive skrev:
dali skrev:Enligt kommentaren så demonstrerade föraren i första filmen ESP-systemet, jag tycker det ser mer ut som om han fegade och snålade med gasen.
Jag tycker mer att det låter som en dålig bortförklaring! :wink:
Du menar samma typ av bortförklaringar som brukar komma när den här visas:
... :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
dali skrev:Du menar samma typ av bortförklaringar som brukar komma när den här visas:
:wink:

Det är dock inte riktigt samma sak. V70XC i filmen har den gamla visko-awd:n. En modern XC70 hade klarat det busenkelt.

I den med Q5 har alla moderna fyrhjulsdriftssystem.

Förmodligen så gasade väl personen inte tillräckligt mycket. Många gånger när man tror att bilen inte klarar av det har man gasat för lite. Men man tycker att personen som kör i filmen borde veta det! :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hallå bilarna är ju gjorda för olika saker och bra på OLIKA saker.... de är helt olika principer

XC60 är framhjulsdriven och på filmen är ju båda framhjulen i kontakt med båda ramperna hela tiden och i princip behövs inte AWD alls. AWDn är ju dessutom ett hjälpsystem som kopplar in bakaxeln när man är på väg att köra fast. Bakaxeln kan inte vara inkopplad på en AWD hela tiden då mellandiff saknas.

Q5an har quattro som skickar ut kraften till alla fyra hjulen hela tiden, när bakhjulet hamnar i luften försvinner kraften ut där via mellandiffen och måste bromsas av ABS/ESP.

XC60 AWD är bra på att ta sig loss i och med att bakaxeln låses ihop med framaxeln vid behov men inte hela tiden.

Q5 Quattro fördelar ut kraften hela tiden och är inte lika bra på att ta sig loss men går bra mycket stabilare i 200 km/h på autobahn i tjock snömodd då alla hjulen driver.

Bara att välja det som är viktigast för dig som förare.
av Amli
dali skrev: Du menar samma typ av bortförklaringar som brukar komma när den här visas:
Oj, hittade du verkligen ingen äldre film...?
Användarvisningsbild
av Tomas L
Det känns som en del kanske har dragit förhastade slutsatser från en filmsnutt utan att vara medveten om varför det ser ut på ett visst sätt?

På den första filmen så snurrar höger bakdäck i luften och Q5 klarar knappt av att komma upp på rampen. På den andra så snurrar inte däcket [det bromsas direkt det kommer upp i luften] och Q5 klarar galant rampen. Det är en klar skillnad och det låter rimligt att det vi ser i första videon är en test av vad som händer när ESP är av.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar vad som händer när volvo släpper modell -10 av XC60 med D5 205.

Blir det en massiv prishöjning, först gör ju nya 205 D5an ett lyft med 6000 kr, men sen är ju XC60an tillverkad i Euro-land och ska importeras till sverige med vår dassiga krona som har störtdykt.

Finns ju många indikationer på att det kommer att leda till en ytterligare saftig prishöjning i.o.m. modell -10. Undra hur mycke mer det blir utöver de 6000 kr.
av bilgalen
Det vi ser av filmen så står Q5 still och ska köra upp på rampen. XC60 kommer med fart. Så imponerade? Knappast!

Tror och hoppas inte att det är Volvo som ligger bakom denna typ av marknadsföring. Lite "sandlådenivå" liksom.

Prova att dra ett tyngre släp uppför en hal backe eller grusbacke med Haldex-awd får ni se vad som händer. Mer "konstanta" 4wd system som Audis och Subarus har inga bekymmer med det.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 63
Kamremsbyte

Hej, Bytt kamrem på min V70 2006 2.4 140hk.[…]

Mina gav upp efter 4år och 10 månader.[…]

XC70 Batterikrångel

Spelar liten roll vilket batteri du köper om […]