Amli skrev:Det är möjligt att gen 5 är ett enklare system och vi är inte på något sätt några proffs på området. Men vi har båda kört och ägt flertalet AWD bilar och mellan dessa två vi körde upplevde vi ingen större skillnad vare sig vi stod utan på och kollade eller bakom ratten. Gen 5 håller i varje fall måttet vår del och kompisen känner sig nu trygg i att köpa en MY13.
Som jag skrivit tidigare gjorde vi ett liknande test, tyvärr dock utan en lika snygg film. Skillnaderna i systemen visar sig tydligast när framhjulen har dåligt fäste och bakhjulen har bra fäste i kombination med släp och/eller motlut. I B20s exempel är det ett hårdare underlag som kräver mer kraft bak för att få släpp där, därmed inte sagt att bakhjulen inte alls hjälper till från start.
I ert test har alla hjulen lika dåligt fäste på relativt hala underlag som lera och sand, det krävs då inte speciellt mycket kraft bak för att det ska släppa där också. Gen 5 har en viss "förladdning" genom att pumpen är igång hela tiden, exakt hur mycket är beroende på mjukvara. När vi testade stod framhjulen i blött gräs, bakhjulen på packat grus i kraftigt motlut och med tungt släp. Kanske en ovanlig situation men systemen visade tydliga skillnader till Gen4 fördel. Jag gissar att Gen5 börjar på ca 80/20 (fram/bak) och behöver uppemot 0.5s för att nå 10/90 som är max. Gen4 börjar på något liknande men når 10/90 på en bråkdel.
Även en Q5 med Torsen hade större problem i den situationen än Gen4, även utan släp. Torsen är en bra differential men den är inte lika snabb i reaktionerna som en elektroniskt styrd koppling, den kräver faktiskt rätt lång reaktionstid. Oftast klarar den sig på att den börjar på 40/60 och att den fördelningen räcker långt. Audi håller förövrigt på att gå ifrån Torsen och byter till en lamellkoppling.
Tycker faktum kvarstår att gen5 är sämre men att det uppenbarligen fungerar tillfredsställande för de flesta vad det gäller framkomlighet. Hur det skiljer kördynamiskt har vi inga svar på än vad jag sett.