Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Visst är en Gen5 AWD mycket bättre på att ta sig fram än en FWD, ingen tvekan om det, även om den inte kan mäta sig mot en Gen4 i rapphet.
Amli skrev:Det är möjligt att gen 5 är ett enklare system och vi är inte på något sätt några proffs på området. Men vi har båda kört och ägt flertalet AWD bilar och mellan dessa två vi körde upplevde vi ingen större skillnad vare sig vi stod utan på och kollade eller bakom ratten. Gen 5 håller i varje fall måttet vår del och kompisen känner sig nu trygg i att köpa en MY13.
Som jag skrivit tidigare gjorde vi ett liknande test, tyvärr dock utan en lika snygg film. Skillnaderna i systemen visar sig tydligast när framhjulen har dåligt fäste och bakhjulen har bra fäste i kombination med släp och/eller motlut. I B20s exempel är det ett hårdare underlag som kräver mer kraft bak för att få släpp där, därmed inte sagt att bakhjulen inte alls hjälper till från start.

I ert test har alla hjulen lika dåligt fäste på relativt hala underlag som lera och sand, det krävs då inte speciellt mycket kraft bak för att det ska släppa där också. Gen 5 har en viss "förladdning" genom att pumpen är igång hela tiden, exakt hur mycket är beroende på mjukvara. När vi testade stod framhjulen i blött gräs, bakhjulen på packat grus i kraftigt motlut och med tungt släp. Kanske en ovanlig situation men systemen visade tydliga skillnader till Gen4 fördel. Jag gissar att Gen5 börjar på ca 80/20 (fram/bak) och behöver uppemot 0.5s för att nå 10/90 som är max. Gen4 börjar på något liknande men når 10/90 på en bråkdel.

Även en Q5 med Torsen hade större problem i den situationen än Gen4, även utan släp. Torsen är en bra differential men den är inte lika snabb i reaktionerna som en elektroniskt styrd koppling, den kräver faktiskt rätt lång reaktionstid. Oftast klarar den sig på att den börjar på 40/60 och att den fördelningen räcker långt. Audi håller förövrigt på att gå ifrån Torsen och byter till en lamellkoppling.

Tycker faktum kvarstår att gen5 är sämre men att det uppenbarligen fungerar tillfredsställande för de flesta vad det gäller framkomlighet. Hur det skiljer kördynamiskt har vi inga svar på än vad jag sett.
Bra summering du har gjort där bjornw
bjornw skrev:Jag gissar att Gen5 börjar på ca 80/20 (fram/bak) och behöver uppemot 0.5s för att nå 10/90 som är max. Gen4 börjar på något liknande men når 10/90 på en bråkdel.
Det är precis så jag upplever det, Om jag står på exakt lika underlag för alla 4 däcken så hinner ju bilen gräva rätt duktiga hål i underlaget innan det händer något bak på den där halvsekunden om man startar för snabbt, tex start i brant backe när handbromsen släpper.

Min Gen4 grävde ju aldig så i starten utan tog bara ett "älgakliv" iväg.

Jag undrar hur det kommer att funka i vinterhalkan med isfläckar. Med de 0,5 sekunderna kan man ju knappast säga att man fortfarande har "instant traction" egenskapen kvar ens om man är marknadsförare på volvo.
mattish skrev:
Voffeljärn skrev:Kanske en dum fråga men är det Instant Traction på min V70 D5 awd -09 också eller är det bara på XC? Min är manuell.
Gen 4 verkar det iallafall vara om man kikar under bilen.
Jag misstänker att det kan skilja mellan olika exemplar av Haldex inom samma generation och bilmodell. En kompis har en Skoda Superb 4x4 manell som enligt honom har gen5.
Den uppvisar samma egenskaper som min.
Han är iallafall nöjd trots att han kommer från Quattro och drar båt
Nåt gen 5 har han nog inte. Skoda har inte gått över till det ännu vad jag vet iaf. Det skulle möjligtvis vara om det är en 2013..
Jo du hade rätt! Det var gen 4 han hade fast inte visste det. Eller så ville han bara vara lite värre än mig som vanligt. Hur det mu skulle vara möjligt med en Skoda kan man ju fråga sig :-)
Fast nu börjar jag fundera på om det är en gen 3 eller 4 jag har själv?

Hittade förresten någon som kanske kan vara något för Volvo b20. Lite tråkigt att montera då man har garanti men det var väl en förmånsbil ändå har jag för mig att han sa ;-) :

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... pgradering
Såg nu att det var en äldre artikel jag länkade.
Då fanns det bara till VAG-produkter. Kanske är annat nu.

Är det någon här förresten så besiktigat sin awd med Haldex där besiktningsmannen kört den på rullarna med ett hjulpar stillastående?
Det gjorde de på min. Tror att tändningen var på men motorn avstängd.
Tänkte inte så mycket på det då men ringde upp och frågade dem. De sa att det var omöjligt att köra den på rullarna om motorn var igång men helt ok om tändngingen var på.
Voffeljärn skrev:Såg nu att det var en äldre artikel jag länkade.
Då fanns det bara till VAG-produkter. Kanske är annat nu.

Är det någon här förresten så besiktigat sin awd med Haldex där besiktningsmannen kört den på rullarna med ett hjulpar stillastående?
Det gjorde de på min. Tror att tändningen var på men motorn avstängd.
Tänkte inte så mycket på det då men ringde upp och frågade dem. De sa att det var omöjligt att köra den på rullarna om motorn var igång men helt ok om tändngingen var på.
Det är väl så de brukar testa bilar med haldexkoppling? Så har de testat min i alla fall.
Spoiler »
Här kommer en liten filmklipp med min xc70 -03 som har gen2 utan Instant Traction. Skulle du säga att det är ungefär så som du upplever din xc70 med gen 5?

P.S Försöker medvetet provocera fram lite spinn.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: borttaget citat
bjornw skrev:
Amli skrev:Det är möjligt att gen 5 är ett enklare system och vi är inte på något sätt några proffs på området. Men vi har båda kört och ägt flertalet AWD bilar och mellan dessa två vi körde upplevde vi ingen större skillnad vare sig vi stod utan på och kollade eller bakom ratten. Gen 5 håller i varje fall måttet vår del och kompisen känner sig nu trygg i att köpa en MY13.
Som jag skrivit tidigare gjorde vi ett liknande test, tyvärr dock utan en lika snygg film. Skillnaderna i systemen visar sig tydligast när framhjulen har dåligt fäste och bakhjulen har bra fäste i kombination med släp och/eller motlut. I B20s exempel är det ett hårdare underlag som kräver mer kraft bak för att få släpp där, därmed inte sagt att bakhjulen inte alls hjälper till från start.

I ert test har alla hjulen lika dåligt fäste på relativt hala underlag som lera och sand, det krävs då inte speciellt mycket kraft bak för att det ska släppa där också. Gen 5 har en viss "förladdning" genom att pumpen är igång hela tiden, exakt hur mycket är beroende på mjukvara. När vi testade stod framhjulen i blött gräs, bakhjulen på packat grus i kraftigt motlut och med tungt släp. Kanske en ovanlig situation men systemen visade tydliga skillnader till Gen4 fördel. Jag gissar att Gen5 börjar på ca 80/20 (fram/bak) och behöver uppemot 0.5s för att nå 10/90 som är max. Gen4 börjar på något liknande men når 10/90 på en bråkdel.

Även en Q5 med Torsen hade större problem i den situationen än Gen4, även utan släp. Torsen är en bra differential men den är inte lika snabb i reaktionerna som en elektroniskt styrd koppling, den kräver faktiskt rätt lång reaktionstid. Oftast klarar den sig på att den börjar på 40/60 och att den fördelningen räcker långt. Audi håller förövrigt på att gå ifrån Torsen och byter till en lamellkoppling.

Tycker faktum kvarstår att gen5 är sämre men att det uppenbarligen fungerar tillfredsställande för de flesta vad det gäller framkomlighet. Hur det skiljer kördynamiskt har vi inga svar på än vad jag sett.
Hej alla. Jag har läst denna tråd (och tittat på refererande filmer) med mycket stort intresse och jag själv är sedan lång tid tillbaka mycket intresserad i hur olika lösningar på AWD ser ut. Det jag har lärt mig är att man måste skilja på "Torque split ratio" och "Torque apportion". Att bara säga att man har en drivning på 90/10 (fram/bak)är i mitt förmenande lite slarvigt. En Haldex-lösning i Volvo-fallen kan bara ha mellan 100/0 och 50/50 i Torque split men hela 100/0 till 0/100 i Torque apportion.

På webbsidan awdwiki

http://www.awdwiki.com/en/home/

och speciellt

http://www.awdwiki.com/en/torque+split+ratio/

beskriver i mitt tycke begreppen mycket bra.

Mvh Näckrosen.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 130

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel