Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Tomas L skrev: En första reaktion är att du måste köra som en dåre för att få en V70N D5 AWD att ta så mycket. Med normal körning så ska du kunna komma ned under 0,5 l/mil, det har jag läst på detta forum... :| (not: ironi)
Får inte glömma att det här är en automat! Men en manuell kommer du LÄTT ner i 0,5... ;-//
Användarvisningsbild
av Barkbiten
halmstaden skrev:Vadå "värdet av förbrukningen"?
Antalet tankningar är ju fortfarande 100% ointressant, säger vi att du hade tankat 10 fler gånger, dvs 88, så hade ju förbrukningen med ditt sätt att räkna blivit högre, trots att du egentligen bara tankar oftare. (om vi inte räknar med omvägen att köra förbi macken förstås)
förbrukning: antal liter/antal mil
Ok jag e med. - men skumt ändå att det blev så lika siffror... 0,96 (0,99). Och tankar man fler gånger så får man ju även fler förbrukningsvärden, och där kan jag tänka mig att felmarginalen kan öka eftersom en kort sträcka ger en sämre säkerhet på snittförbrukningen sedan förra tanken, så kanske därför det blir nästan samma siffror? Fast som sagt, är inte något geni vad gäller matematik tyvärr. Överlämnar det åt ingenjörerna här på forumet :-)

Jaja...tur man inte jobbar på bank.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Jag erkänner absolut, om man ska använda ordet erkänna, att volvo verkligen inte är bäst på bränsleekonomi. Så långt borde alla här kunna hålla med :wink:
Men det är inte därför man kör volvo ! Eller hur? (BE)

Barkbiten: förstår fortfarande inte vad 77,31 är för något! Genomsnittligt körda mil per tankning?

Förresten, ska vi inte flytta denna tråd till allmän bildiskussion?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
halmstaden skrev:Jag erkänner absolut, om man ska använda ordet erkänna, att volvo verkligen inte är bäst på bränsleekonomi. Så långt borde alla här kunna hålla med :wink:
Men det är inte därför man kör volvo ! Eller hur? (BE)

Förresten, ska vi inte flytta denna tråd till allmän bildiskussion?
Dilemmat är ju lite just detta...kostar en hel del att köpa och kostar en hel del att tanka och kostar en hel del att serva. Detta tillsammans utgör, enligt mitt förmenande, inte en typisk medelsvenssonprodukt, utan snarare något lite högre upp. Det blir liksom en krock mellan "svenssonbil" och "verkligheten".

Har man mycket pengar så väljer man nog gärna Audi framför Volvo? Och har man folkligt med pengar så vill man nog gärna köpa en ny Volvo, men kanske tvingas välja något annat pga just omständigheterna ovan? Tycker Volvo har varit lite röriga och även sega i positioneringen av sina produkter. Tittar vi på tjänstebilsförsäljningen minskar Volvo 47% medan Audi ökar 36 (?) procent. Audi kostar också mycket att äga, och är inte heller känd för att ha de mest nöjda verkstadskunderna (tillsammans med Volkswagen).

Sen går det att hitta hyfsat billiga nya Volvobilar, men vet ej hur väl marknadsorganisationen lyckats förmedla detta? Tex finns ju Volvo V50 som snittar 0,45 l/mil (med 1,6 diesel och manuell) och C30 som är högt rankad i nöjdhetslistan och även snålkörd (snittar 0,44 liter/mil diesel). XC60 snittar 0,75 (163hk, manuell, diesel) och har ju även 3 eller 4 års fri service. Och då är den fyrhjulsdriven.
av AndS
Om vi tar den bilen du har en V70II D5 AWD inte den vanliga "svenssonvolvon" (om sådan nu finns) utan för mig är det en paketerad V70II 2.0FT "kinetic" som med ett ingångspris startar ca 50.000 lägre än de flesta andra modeller och då hamnar du lite över merparten av de andra "svenssonmärkena", men det tillhör varumärket bl.a. säker familjebil, lite dyrare och sedan att bra andrahandsvärde som kompenserar ingångspriset. Behöver inte vara helt sant, utan vad vi förknippar Volvo
Volvos varumärke har aldrig varit att utge sig för att vara bränslesnåla, men här ser vi nu att man även under period visar på att man tänker sänka förbrukningen med "Drive"-satsning, dvs förstärka Volvos varumärke inom miljöområdet.
av Linqid
Barkbiten skrev:Sen går det att hitta hyfsat billiga nya Volvobilar, men vet ej hur väl marknadsorganisationen lyckats förmedla detta? Tex finns ju Volvo V50 som snittar 0,45 l/mil (med 1,6 diesel och manuell) och C30 som är högt rankad i nöjdhetslistan och även snålkörd (snittar 0,44 liter/mil diesel). XC60 snittar 0,75 (163hk, manuell, diesel) och har ju även 3 eller 4 års fri service. Och då är den fyrhjulsdriven.
Ingen svensk människa som är utanför sitt hus i centrala områden och runt hållplatser, som surfar på nätet, läser tidningen och så vidare kan ha missat att Volvo kommit med DRIVe. Satt ju för tusen på varenda reklampelare som fanns under flera veckor.. :shock:

Likadant har man gjort nu med XC60; "Säkrast i världen. Snålast i klassen." sitter just nu överallt på reklampelare, i tidningar, på hemsidor etc. Går ju knappt att missa! :wink:
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Linqid skrev:
Barkbiten skrev:
halmstaden skrev:Sen går det att hitta hyfsat billiga nya Volvobilar, men vet ej hur väl marknadsorganisationen lyckats förmedla detta? Tex finns ju Volvo V50 som snittar 0,45 l/mil (med 1,6 diesel och manuell) och C30 som är högt rankad i nöjdhetslistan och även snålkörd (snittar 0,44 liter/mil diesel). XC60 snittar 0,75 (163hk, manuell, diesel) och har ju även 3 eller 4 års fri service. Och då är den fyrhjulsdriven.
Ingen svensk människa som är utanför sitt hus i centrala områden och runt hållplatser, som surfar på nätet, läser tidningen och så vidare kan ha missat att Volvo kommit med DRIVe. Satt ju för tusen på varenda reklampelare som fanns under flera veckor.. :shock:

Likadant har man gjort nu med XC60; "Säkrast i världen. Snålast i klassen." sitter just nu överallt på reklampelare, i tidningar, på hemsidor etc. Går ju knappt att missa! :wink:
Ja, den kampanjen är väldigt bra, känns att man vaknat till liv. Bra att det händer saker. Dessutom är XC60 billigare än XC70 i standardutförande...också ett plus i kanten :-)

Tror inte många skulle kunna gissa att det finns en ny Volvo kombi som snittar 0,45 i blandad körning...!
av Mr T
Barkbiten skrev: Tror inte många skulle kunna gissa att det finns en ny Volvo kombi som snittar 0,45 i blandad körning...!
Har någon DRIVe bil testas av någon annan ännu? Ett riktigt test alltså.

För hittils har ju problemet med Volvosarnas bränsleförbrukning inte varit siffran som står på pappret, för de siffrorna är rätt ok, men det är väldigt svårt att få de siffrorna i verkligheten. Jag ligger konstant 1 dl / mil över siffrorna som anges i specen.

Skulle det vara samma på DRIVe så blir det plötsligt 0,55 l/mil och det körde jag min passat på i blandad körning och det är snäppet större bil, för att inte tala om att den inte var bränsleoptimerad och dessutom kom för åtta år sedan.

Så om inte DRIVe verkligen drar 0,45 så är hela satsningen snarast att betrakta som ett skämt. Även om satsningen iofs är ett steg i rätt riktning.

Likadant med den nya D5'an som folk utan att veta vad de pratar om höjer till skyarna. Visst, OM den med automat drar 0,67 blandat (S80) så är det helt ok.

Men jag skulle bli oerhört förvånad om så blir fallet. Varför skulle bilarna plötsligt börja dra det som står i pappret?

För att citera Sauk: "Ja é schkeptisk" :lol:

//Mr T
av Linqid
Mr T skrev:
Barkbiten skrev: Tror inte många skulle kunna gissa att det finns en ny Volvo kombi som snittar 0,45 i blandad körning...!
Har någon DRIVe bil testas av någon annan ännu? Ett riktigt test alltså.

För hittils har ju problemet med Volvosarnas bränsleförbrukning inte varit siffran som står på pappret, för de siffrorna är rätt ok, men det är väldigt svårt att få de siffrorna i verkligheten. Jag ligger konstant 1 dl / mil över siffrorna som anges i specen.

Skulle det vara samma på DRIVe så blir det plötsligt 0,55 l/mil och det körde jag min passat på i blandad körning och det är snäppet större bil, för att inte tala om att den inte var bränsleoptimerad och dessutom kom för åtta år sedan.

Så om inte DRIVe verkligen drar 0,45 så är hela satsningen snarast att betrakta som ett skämt. Även om satsningen iofs är ett steg i rätt riktning.

Likadant med den nya D5'an som folk utan att veta vad de pratar om höjer till skyarna. Visst, OM den med automat drar 0,67 blandat (S80) så är det helt ok.

Men jag skulle bli oerhört förvånad om så blir fallet. Varför skulle bilarna plötsligt börja dra det som står i pappret?

För att citera Sauk: "Ja é schkeptisk" :lol:

//Mr T
Teknikens Värld testar V50 DRIVe i senaste numret som kom igår i brevlådan. I Sverigecykeln drack V50 DRIVe 0,65 /mil mot uppgivna 0,45. Testförbrukning A var 0,55 och B var 0,54.

I testet var även bl a nya Golf TDI 110 (manuell) med och som jämförelse förbrukade den 0,68 i Sverigecykeln mot uppgivna 0,45. Testförbrukning A var 0,55 och B var 0,45. Om jag uppfattat det rätt var det en del körning i vinterväglag.

Med tanke på att Golfen drog likadant får väl det anses vara godkänt för Volvon, eller? V50 DRIVe vann förövrigt testet med en poängs marginal mot Golfen (övriga var Prius, 308 Bio & MB B170 NGT).
halmstaden skrev:Nu citerade du ju mig :wink:

Tycker nog volvo fått ut budskapet rätt bra.
Fixat! :wink:
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 56

Ja, men kan det vara sådan skillnad att alla[…]

Upptäckte nyss att det även var blö[…]

Har haft min mjukvara sen den kom ut, fungerat utm[…]

Tack för svaret! Då ska vi följa d[…]