Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stort tack för filmen. Det var precis det jag behövde. Nu kan jag med egna ögon se vad gen 5 presterar. Verkar ok för min del.

Nu kanske vi kan vända denna tråd till att behandla huruvida det finns någon fördel med gen 5.

Kanske bränsleförbrukningen påverkas positivt?

Hälsningar

Henry
Amli skrev:Då åkte vi ut igen i eftermiddag där jag filmar kompisen testa de två olika bilarna. Det är alltså en MY10 med gen 4 samt en MY13 med gen 5. Vi gjorde samma moment idag fast denna gång valde vi att bogsera upp bilen ur gyttjan. Tyvärr är det lite svårt att se hur blött det var på filmen.

Här kan ni se att det är inga problem med gen 5 och den driver fint även på bakhjulen. DSTC är avstängt vid alla momenten på bägge bilarna.

Stort tack för detta arbete! Värdefullt att se skillnaden, som ju framstår som oväsentlig. Som du skrev innan märker man inte att den finns om man inte vet vad man ska titta efter.

Mvh,

Fredrik
Amli skrev:Då åkte vi ut igen i eftermiddag där jag filmar kompisen testa de två olika bilarna. Det är alltså en MY10 med gen 4 samt en MY13 med gen 5. Vi gjorde samma moment idag fast denna gång valde vi att bogsera upp bilen ur gyttjan. Tyvärr är det lite svårt att se hur blött det var på filmen.

Här kan ni se att det är inga problem med gen 5 och den driver fint även på bakhjulen. DSTC är avstängt vid alla momenten på bägge bilarna.

Tänk efter lite ni innan ni ropar hej.....

Bra test ni har gjort och filmat. Jag tror det visar att convertens slirande i automatlådan ger haldexkopplingen gott om tid på sig att att hinna låsa sig. Jag har märkt att jag kan uppnå samma effekt på min manuella genom att slira iväg på kopplingen så haldexen får tid på sig att låsa upp. Nu känns det ju inte som någon bra ide att slira på kopplingen för att kompensera att haldexen blivigt så slö.

Ett annat prov ni skulle kunna göra, som jag har provat, är att köra uppför en backe med fläckvis halka, då får ju haldexen inte någon förvarning och det hinner spinna loss ordentligt innan bak går in.

Men min grundkritik kvarstår vad gäller responstiden, Jag använder inte bilen i lerhål utan mera till vardags och då kommer halkan utan förvarning och då märker man fördröjningen allt för väl.

Att jag gjort rivstarter där framhjuen spinner 2 meter innan bak går in är inte för att jag gillar att göra rivstarter utan för att visa hur slött systemet är om det kommer något halt parti som systemet inte är förberett på.

Och om det nu inte vore något problem, varför säger volvo själva till mig att det är ett problem med responstiden och ger mig en speciell mjukvara som försöker åtgärda problemet.
V60D5AWDPolestar skrev:Kan det vara så att det verkligen är något fabrikationsfel på B20s
AWD och Volvo-mekanikerna tror att det skall vara så på gen. 5?
Man har felsökt ock kollat upp min bil. Svaret från Volvo centralt var att det var inget fel utan "det var en ny egenskap på MY13 att systemt var långsammare än det förra systemet"
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Grymt jobbat Amli!

Backkörningen var lite svårtolkad, men lerhålet med 2 ton på kroken visade att gen5 inte är totalfiasko i allafall. Kanske har volvo rätt i sitt handlande, det kanske är tillräckligt bra, för helkass kan man ju knappast säga att det är.

Jag tror liksom B20 att automaten hjälper haldexen. Hade man dumpat en koppling mitt i lerhålet hade antagligen framhjulen släppt några tiondels sekunder innan bakhjulen hjälper till. Det är nog svårt att framkalla systemets svagheter med en automatatare i låga hastigheter. I högre hastighet med plötslig halka på ett framhjul skulle kanske kunna visa på ett långsammare beteende även på en automatare, men det är ju svårdokumenterat.

Återigen, en eloge till Amli!

/Martin
VolvoB20 skrev: Tänk efter lite ni innan ni ropar hej.....

Bra test ni har gjort och filmat. Jag tror det visar att convertens slirande i automatlådan ger haldexkopplingen gott om tid på sig att att hinna låsa sig. Jag har märkt att jag kan uppnå samma effekt på min manuella genom att slira iväg på kopplingen så haldexen får tid på sig att låsa upp. Nu känns det ju inte som någon bra ide att slira på kopplingen för att kompensera att haldexen blivigt så slö.
Det är möjligt men MY10:an vi kör är manuell medan MY13 är automat. Men med detta resonemang skulle ju skillnaden vara än mer tydlig, vilken den inte är.
VolvoB20 skrev: Men min grundkritik kvarstår vad gäller responstiden, Jag använder inte bilen i lerhål utan mera till vardags och då kommer halkan utan förvarning och då märker man fördröjningen allt för väl.
Det gör inte vi heller och jag kan inte se hur systemet ska kunna få någon förvarning under dessa förhållanden. Det vi ville testa var att se om gen 5 verkligen var så dåligt som det framgick i denna tråd då kompisen ska byta ut sin MY10:a och var orolig att MY13 med gen 5 inte höll måtten. Vi var mao båda ganska negativt inställda på att den skulle göra bort sig gentemot den med gen4.

Det är möjligt att gen 5 är ett enklare system och vi är inte på något sätt några proffs på området. Men vi har båda kört och ägt flertalet AWD bilar och mellan dessa två vi körde upplevde vi ingen större skillnad vare sig vi stod utan på och kollade eller bakom ratten. Gen 5 håller i varje fall måttet vår del och kompisen känner sig nu trygg i att köpa en MY13.
Hej Amli

Kom ihåg att jag toktestade inte min bil på en terrängbana när jag fick den utan alla svagheterna med Gen5
drabbade mig vid normalkörning och jag upplevde det så illa att jag trodde det varf fel på bilen och lämnade in den för reparation.

Ok. vad menar jag med normalkörning då.

1. Jo tex har vi en grusväg med en uppförsbacke, gruset är hårt packat, nästan som asfalt, men sen finns det några små fläckar med singel som blir lite som rullgrus. När man passerar dessa uppför backen med släp bakom så bilen får jobba lite så spinner Gen5 loss rejält när framhjulen passerar en fläck. Det tar en bra bit att återfå greppet innan bak börjar driva. Jag känner att detta kan liknas vid att köra över en isfläck på vinten. Med gen4 kan man inte ens märka fläckarna med rullgrus när hjulen rullar över dessa

2. När jag flyttar runt släpet på grusplanen eller gräset och knixar lite fram o tillbaka så hinner framhjulen spinna loss lite, nog för att man ska lämna märken efter sig i underlaget. Som min foderleverantör sade "Har du fått en sådan där DRIVe modell med FWD" när jag körde på hans gårdsplan och det slirade i gruset. Jag har ju kört 100 ggr med Gen4 där och det syns inte alls.

Det är det som är bakgrunden till varför jag ville testa och provade att gasa iväg med en rivstart och såg att man kan spinna flera meter innan bak hinner kopplas in.

Det är inte de nästan statiska egenskaperna som ni visar bra i er film som jag klagar på, det är de dynamiska egenskaperna, som när man passerar en hal fläck, startar lite oförsiktigt på halt underlag, eller släpper handbromsen med ett litet ryck när man tar upp båten på rampen. Det är då jag upplever Gen5 så mycket slöare. Mjukvaran jag har nu försöker ju återskapa lite av Gen4 Instant Traction som var underbart i dessa lägen. Det är en bit på vägen men skapar mycket oljud och vibrationer så jag skulle verkligen inte rekomendera den till någon som inte verkligen behöver Instant Traction pga nackdelarna med ljud/vibrationer som kan vara rätt elaka vid skarpa svängar och på motorvägen.

Men som ni säger, Gen5 kommer nog att göra de flesta förare nöjda även om man sparat bort Instant Traction featuren.

Over and out.....
Från en sak till en annan och stort tack till filmarna - I Love Internet - Lite kuriosa jag hittade ngn jävla tysk (sorry :) ) som filmat vår gamla miele tvättmaskin som säkert är 30-40 år gammal för att dom var så impade över mekaniken och centrifugeringen. Dom hade filmat den när den tvättade och centrifugerade :) Grymt när ni gör så här och lägger upp. Ett stort rungande tack för filmen.
Ja i klass med generation 1 är det ju knappast, verkar ju fungera helt ok. Känns lite som man ropat varg lite i onödan här men det visar sig sannolikt till vintern när tidningarna och folk får köra på lite vintervägar.
Enzo skrev:Ja i klass med generation 1 är det ju knappast, verkar ju fungera helt ok. Känns lite som man ropat varg lite i onödan här men det visar sig sannolikt till vintern när tidningarna och folk får köra på lite vintervägar.
Helt ok ??? Tittar man på den här videon med en volvo från förra århundradet så spinner ju också både fram och bakhjulen tillsammans, ibland spinner ju tom bakhjulen innan framhjulen när föraren tex försöker backa uppför backen. Så då var det väk ok redan då. Ni som är experter kan säkert säga vilken generation som sitter i den bilen.

Här kan man tex se responsetiden för Gen2, som inte ens hade instant traction.

Inte pjåkigt alls faktiskt för gen 2.

Jag tycker definitivt inte det är ok att min bil kan spinna flera meter innan bakhjulen behagar vakna om man inte segar iväg långsamt. Som på denna bilden.

Bild

Det är ju som att man tex hade sparat in på ABSen så bilen får flera meter längre bromsstäcka. Hade det också varit ok?

Inte ens Volvocars kan ju tycka att responsen i systemet är ok, Varför har man annars två mjukvaror, en komfortabel utan Instant Traction och en med Instant Tracktion som får hela bilen att vibrera och låta illa.

På Gen 4 kunde man ju fortfarande få Instant Traction utan att bilen skakade sönder och lät illa när man svängder i stan.

Vad jag verkligen önskar mig just nu är att man skulle kunna ha båda mjukvarorna laddade samtidigt och sedan välja mellan dessa med tex HDC knappen.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 130

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]