Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Jag är ingen expert på alla generationer, men Gen3 o Gen4 har jag kört 20.000 mil på alla underlag och de är i alla fall på en helt annan planet vad gäller prestanda mot Gen5.
Jag hade en Gen1 S40 AWD. Spåren var rätt liknande de du visar upp i grusvägen.
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev: Jag är ingen expert på alla generationer, men Gen3 o Gen4 har jag kört 20.000 mil på alla underlag och de är i alla fall på en helt annan planet vad gäller prestanda mot Gen5.
Jag hade en Gen1 S40 AWD. Spåren var rätt liknande de du visar upp i grusvägen.
Då kanske man skulle kunna säga att Gen 5 är tillbaka på Gen1 nivå då vad gäller prestanda. Sen har jag ju i.o.f.s annan mjukvara i min som ska låsa tidigare.
V60D5AWDPolestar skrev: Läste i någon tidning att Volvos boss hade lagt sig i och bestämt att nya V40 skulle ha färgmatchande
spolarmunstycken.... tycker själv att det vore bättre att han la sig i detta om B20s test är rättvisande
för Haldex gen V. Kan inte bry mej mindre om färgmatchande spolarmunstycken! Jag bryr mej om att jag
kan dra upp båten eller flytta husvagnen på en blöt gräsmatta.
Menar du att han bestämde att de skulle vara färgmatchade spolarmunstycken på V40 på bekostnad av att Haldex generation 5 så att det blev sämre än tidigare generationer? Eller hur menar du eftersom du skriver som du gör? Personligen tror jag inte dessa två saker har ett skit med varandra att göra :wink:
Då åkte vi ut igen i eftermiddag där jag filmar kompisen testa de två olika bilarna. Det är alltså en MY10 med gen 4 samt en MY13 med gen 5. Vi gjorde samma moment idag fast denna gång valde vi att bogsera upp bilen ur gyttjan. Tyvärr är det lite svårt att se hur blött det var på filmen.

Här kan ni se att det är inga problem med gen 5 och den driver fint även på bakhjulen. DSTC är avstängt vid alla momenten på bägge bilarna.

llesrof skrev:
V60D5AWDPolestar skrev: Läste i någon tidning att Volvos boss hade lagt sig i och bestämt att nya V40 skulle ha färgmatchande
spolarmunstycken.... tycker själv att det vore bättre att han la sig i detta om B20s test är rättvisande
för Haldex gen V. Kan inte bry mej mindre om färgmatchande spolarmunstycken! Jag bryr mej om att jag
kan dra upp båten eller flytta husvagnen på en blöt gräsmatta.
Menar du att han bestämde att de skulle vara färgmatchade spolarmunstycken på V40 på bekostnad av att Haldex generation 5 så att det blev sämre än tidigare generationer? Eller hur menar du eftersom du skriver som du gör? Personligen tror jag inte dessa två saker har ett skit med varandra att göra :wink:
Jag tror inte att dessa saker har något med varandra att göra, jag menar att man fokuserar på fel saker....
Amli skrev:Då åkte vi ut igen i eftermiddag där jag filmar kompisen testa de två olika bilarna. Det är alltså en MY10 med gen 4 samt en MY13 med gen 5. Vi gjorde samma moment idag fast denna gång valde vi att bogsera upp bilen ur gyttjan. Tyvärr är det lite svårt att se hur blött det var på filmen.

Här kan ni se att det är inga problem med gen 5 och den driver fint även på bakhjulen. DSTC är avstängt vid alla momenten på bägge bilarna.

Mycket intressant! Ser ju inte ut att skilja mycket i praktisk förmåga. Kan det vara så att det verkligen är något fabrikationsfel på B20s
AWD och Volvo-mekanikerna tror att det skall vara så på gen. 5?
Amli skrev:Då åkte vi ut igen i eftermiddag där jag filmar kompisen testa de två olika bilarna. Det är alltså en MY10 med gen 4 samt en MY13 med gen 5. Vi gjorde samma moment idag fast denna gång valde vi att bogsera upp bilen ur gyttjan. Tyvärr är det lite svårt att se hur blött det var på filmen.

Filmen är värd alla tummar-upp man kan hitta, kul att ni lägger så mycket tid på detta! :-)-)
Grymt jobb att ni testade och filmade!
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 130

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]