Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag lyfter bilen med en bred och låg garagedomkraft. Biltema har nåt liknande. Den har brett mellan hjulen och bra lyfthöjd, vilket behövs om man ska få hjulen på en XC70 att lätta från backen. Lång fjädringsväg är bra i terräng, men hjulen står på marken otroligt länge. Men bak har jag ju förstört min bil, hm, eftersom jag lägger en rejäl träbit under konstruktionen som håller bakhjulen på plats baktill, och lyfter i den. Där man egentligen ska lyfta bak är det ju så mycket plastbitar i vägen, som det redan skrivits om här.
av poan
Momentum skrev:Saxat ur instruktionsboken -
"Använd originaldomkraften endast vid reservhjulsbyte."
Saxat ur min instruktionsbok: " Använd orginaldomkraften endast vid hjulbyte"". (S80 2007)
av AndS
poan skrev:
Saxat ur min instruktionsbok: " Använd orginaldomkraften endast vid hjulbyte"". (S80 2007)
Det som avses är att man inte ska använda originaldomkraft vid andra arbeten under bilen, dvs den är till för hjulbyten.
Användarvisningsbild
av Momentum
poan skrev:
Ska vi sammanfatta det hela med - "Det var bättre förr"

Själv har har jag slutat med att greja med däcken sedan många år
Skiftning och tvätt av hjulen samt förvaring för en struntsumma hos min däckhandlare
Brukar dricka lite kaffe och tjöta med personalen då man grejar med bilen, lite lagomt

Edit - Struntsumma i för liten font
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av xerent
Jag har bytt hjul med bilens medföljande domkraft utan problem. Även reservhjulet monterades en gång enkelt på lite sluttande grus. Fästpunkterna funkar bra.

Men efter vad jag läst här så kommer jag nog skaffa en riktig...
Användarvisningsbild
av Toson
Har nu bytt till vinterhjulen, (med 16"'s alufälgar) men är inte särskilt imponerad av var man ska sätta lyften/domkraften för att vara säker och inte skada bilen.
Hade en utskrift på den eminenta bilden om "säkra" lyftpunkter och efter flera försök konstaterades att:
- Det bästa är nog att lyfta där originaldomkraften ska sättas och med en "lagom stor" klots som mellanlägg.
De "nr2" märkta ställena var svåra att definiera och var "täckta" med plast (som lätt kunde skadas), samt "buktade sig" oroväckande vid belastningen. Osäkerheten med plasten och "exakt" var gör nog att min rekommendation blir :
- Lyft exakt vid "domkraftsfästena" med en kraftig klots som passar in i "hålet" i plasten, gärna med en "skåra" som förstärkningskanten passar in i.

//Toson
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]