Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hein
[quote="bemSjälv är jag nog gammalmodig när det gäller finansiering av bilköp - kontant för min del, men så köper jag bil sällan och hinner spara lite mellan varven (senast för 12 år sen jag köpte en bil men nu är det dags igen).
/Bo[/quote]

Kan bara hålla med där!
Köper man kontant så har man ju större möjlighet att välja köpa en bil från en annan privatperson i stället för handlare. Köpte en 08 V70 D5 summum med extra allt 9200 på mätaren i sommras av en kille för 133k cash. Kanonbil och framförallt mycket bil för pengarna tycker jag.
Cash is king:)
//A
Användarvisningsbild
av Guligan
lancehannah skrev:Jag har beställt en V70 my14 med privatleasing för ca 1 månad sen. Ingen kreditupplysning togs när jag beställde bilen? Nu är bilen hos bilia och jag ska hämta den på torsdag. Tar dem kreditupplysning när man hämtar bilen? Verkar konstigt eftersom man beställt en bil med personlig spec. Och skulle man bli ej bli godkänd vid en kreditkoll borde väl den göras innan bilen tillverkas. Annars står dem med en bil som dem ev måste dumpa priset på. Nån som vet hur det funkar.
De kommer garanterat göra kreditupplysningen innan du får bilen levererad, annars kan leasingavtalet inte registreras hos Volvofinans. Jag håller med dig om att det är lite märkligt att man inte tar upplysningen i ett tidigare skede, särskilt om man som du säger kundspecar bilen.
av Lövet
Hur vet du att ingen kreditupplysning tagits? Omfrågekopian hem i brevlådan kommer flera veckor efteråt.
Användarvisningsbild
av Guligan
bem skrev: Själv är jag nog gammalmodig när det gäller finansiering av bilköp - kontant för min del, men så köper jag bil sällan och hinner spara lite mellan varven (senast för 12 år sen jag köpte en bil men nu är det dags igen).
/Bo
Men investeringskostnaden har du ändå oavsett finansieringsform. Köper du bilen kontant så går du ju miste om intäkt från ditt sparkonto, aktiefond eller hur du nu sparat ihop till bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Det är sant, men man har lite mer frihet vid köpet om man kan betala kontant ur egen ficka, man har pengarna bokstavligt i fickan, istället för att låna el liknande. När jag köpt bilen har jag inga avbetalningar att tänka på - bara de löpande kostnaderna som alla bilägare har för att hålla bilen rullande. Jag säger inte att det är "smart" att göra som jag gör men jag väljer det ändå. Det är nog ovanligt att göra som jag gör. Det smartaste och mest ekonomiska är kanske är att ha tjänstebil men alla kan ju inte ha det.

/Bo
av AndS
Finns en trygghetsfaktor med kontant. Inkomsten kan minska utan att behöva t.ex. sälja en belånad bil för att minska den löpande månadskostnaden.
av lancehannah
Hur går det till när man ska hämta sin nya bil? Ska hämta min i veckan och har aldrig hämtat ut en ny bil. Åker man dit och får nycklarna och drar eller?
Användarvisningsbild
av joel80
Man skriver på lite papper för leveransen och betalningen/lånen, sen får man en genomgång av bilen av säljaren.. och möjlighet att kontrollera så allt verkar bra. Jag skrev ner en liten lista på saker jag ville kontrollera efter att ha läst om här på forumet.
T.ex lackskador på dörrkarmarna som några råkat ut för.. troligen i samband med montering.
av Lövet
Viktigt att kolla efter repor och dylikt INNAN du åker ur hallen. Allt du kommer med efteråt kommer du få svårt att bevisa att det inte är du själv som orsakat.
Användarvisningsbild
av Brainy
bem skrev:Det är sant, men man har lite mer frihet vid köpet om man kan betala kontant ur egen ficka, man har pengarna bokstavligt i fickan, istället för att låna el liknande. När jag köpt bilen har jag inga avbetalningar att tänka på - bara de löpande kostnaderna som alla bilägare har för att hålla bilen rullande. Jag säger inte att det är "smart" att göra som jag gör men jag väljer det ändå. Det är nog ovanligt att göra som jag gör. Det smartaste och mest ekonomiska är kanske är att ha tjänstebil men alla kan ju inte ha det.

/Bo
Jag gör likadant, dock byter jag lite oftare...

Betalar bilen kontant och har en stående överföring av förväntad värdeminskning från lönekontot till bilsparande varje månad.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]