Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
fidde69 skrev:Nix det finns mängder av variabler som spelar in men rena fakta i mitt fall ÄR att jag körde 450 mil i motorvägsfart (120-135) mätt med gps och min färddator stannade på 0,48-49 och vid pump blev det VARJE gång 0,51 i genomsnittsförbrukning med en DRIVEe-11, och brossan som naturligtvis körde samma väg med ett tonårsbarn mer i bilen och i en D4-12års modell stannade på 0,71-72 på mätaren och 0,74 vid pump.

Om nu inte färgen har någon betydelse då jag har en silvermetallic och brossan har en solid svart... :D

Svart bil blir varmare än en en silvermetallic - därmed måste AC:n jobba hårdare. Val av kupetemperatur spelar också roll.
Användarvisningsbild
av Guligan
D2/DRIVe är erkänt riktigt snål, javisst. Svart färg på bilen, max AC, fullt blås på extraljus etc. påverkar givetvis. Hade en DRIVe MY11 som hyrbil häromveckan när min ordinarie bil var på plåtverkstan. Den var så jäkla slö så jag höll konstant fullgas, jag menar verkligen konstant fullgas! Snabb blev den inte men höll ändå en förbrukning om 0,57 blandad körning. Men det är ändå inte good enough tycker jag. Körbarheten med en så trött motor i en såpass tung bil är katastrofal.
av perhall
Svart färg gör ju en del på sommaren, givet att man jämför med silver eller vit. Kan nog skilja 15 grader i kupén om man kommer till en vit el svart bil och kommer till parkeringen efter en dag på stranden (40-45 mot 55-60 grader inne i bilen...).

För ett tag sen körde jag Sthlm-Göteborg med en DRIVe, normallugnt till NOrrköping, jättefort Norrköping-Göteborg. Förbrukning 1,02. Tror inte en D3, D4, D5 hade hamnat så högt... ensam i bilen, uppmätt vid pump.
PH
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag körde en D4 mellan Västerås och Ockelbo tor nyligen. Enligt färddatorn drog den 0,55. Körningen ganska konstant och cirka 20 km/h över begränsningen men några fullgasomkörningar.

Den D2 jag körde i veckan drog enligt färddatorn 0,51. Visst andelen landsväg var inte lika som med D4 men skillnaden var lite väl lite tycker jag. D4 gick som en raket i jämförelse. Båda bilarna hade ca 200 mil på mätaren och hade automatlådor.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
perhall skrev:Svart färg gör ju en del på sommaren, givet att man jämför med silver eller vit. Kan nog skilja 15 grader i kupén om man kommer till en vit el svart bil och kommer till parkeringen efter en dag på stranden (40-45 mot 55-60 grader inne i bilen...).

För ett tag sen körde jag Sthlm-Göteborg med en DRIVe, normallugnt till NOrrköping, jättefort Norrköping-Göteborg. Förbrukning 1,02. Tror inte en D3, D4, D5 hade hamnat så högt... ensam i bilen, uppmätt vid pump.
PH
Körde Skövde - Stockholm 3,5h 35mil 0,55
Sen Stockholm - Skövde 3h 35mil 0,73 avsevärt högre tempo 120 - 150km/h

Enligt färdstatestiken.
av perhall
Fast jag körde bra mycket fortare än så bitvis. Men ändå. D2 är snål om man kör lugnt men inte när man kör hårt... har haft DRIVe tidigare och då legat kring 0,73, ung som med D3/D4. D5 i modern årgång har jag aldrig haft och kört långt och mätt.
PH
av AndS
Trots allt kan inte 0,5-1dl mera/mil vara avgörande om man väljer en V70 som räknas som stor bil.
Välj motor som du trivs med.
Är syftet att minimera kostnad så blir valet mindre och framför allt billigare bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Bilnörden skrev:Drar du släp så är det 300 kg högre släpvikt på D4:an om du har E kort annars så kvittar det
Ja minsann. Det går inte ens att utnyttja den låga dragvikten 1300 kg på en D2 utan åtminstone B-96 kort.
av mattish
apersson850 skrev:
Bilnörden skrev:Drar du släp så är det 300 kg högre släpvikt på D4:an om du har E kort annars så kvittar det
Ja minsann. Det går inte ens att utnyttja den låga dragvikten 1300 kg på en D2 utan åtminstone B-96 kort.

Precis, i min fattas det 40kg.. Vet inte hur det är med en manuell...

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]