Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag hade vagn och dragbil där det bara fanns en pol med ström från bilen till vagnen hade jag inte heller några sådana problem. Jag körde aldrig kylen på 12 V, utan den gick på gasol hela tiden. Om den inte blåste ut på grund av fartvinden, förstås. Detta innebar förstås att kylen brann även när det var dags att tanka.
Finessen med att ha 13-poligt är just att man kan ha alla normala förbrukare av 12 V kopplade till husvagnens batteri, ett batteri som laddas från bilen när man kör, och så kan man ändå driva kylen med 12 V från bilen när motorn är igång. Korta stopp längs vägen, för att tanka eller äta, gör inte att kylen tappar temperaturen. När jag stannar för natten slår jag över på gasoldrift.

Att man sen inte behöver ha det så är en annan sak. Jag gillar när rutinsaker fungerar automatiskt.
av hsyvers
Hei
Jeg la en 4mm2 ledning i rør under bilen, også hentet jeg ut styrespenning til et tidsrele ifra slepvagnskontakten der lyset til vogna kommer.
Koblet det sånn at strømmen til kjøleskapet kommer på 1min etter bilen er startet.
Hovedstrømmen tas rett ifra batteriet foran på bilen via sikring på 20amp.
Fungerer helt kanon.
1stk RTMF Tidsrele Multifunksjon
1stk 30amp arbeidsrele
6m 4mm2 ledning
6m 10mm svart korrugert rør
1stk sikringsholder
1stk sikring 20amp

Hilsen Henning
En bättre lösning, men med samma princip, vore att ta ut strömmen från elcentralen baktill i bilen. Den är rejält matad, så det är inga problem att ta ut all ström du behöver där. Behövs bara någon meter kabel då. Styrströmmen till reläet ska du sen ta ifrån TRM:s matning av pol 10 i kontaktdonet, eftersom det är den som blir strömförande när motorn går. Då riskerar du inte att mata ut en masa ström med avstängd motor och därigenom stå utan att kunna komma igång igen, om du har bilen stillastående med parkeringsljuset tänt. Inte behöver du något tidrelä heller då.
av mattish
Ett annat inlägg till problemet jag hade som jag nämnt (att belysningen inte startade med bakspänning in i släpvagnsuttaget från vagnen):

Det verkar nästan som Volvo har programmerat om funktionen, för belysningen fungerade utmärkt utan att jag tänkte på att lyfta bort polen när jag körde med vagnen..
av jasu50
Liten uppdatering.
Efter att ha testat diverse "konfigurationer" så kan jag nu driva kylskåpet via TRM:en.
Förutsättningen för att det ska fungera är att kylskåpet är nerkylt med gasol/230 och att jag innan jag ändrar till 12V drift ser till att
ha lägsta kyleffekten inställd (1 av 5). Då funkar det.
Det kan fungera med läge 2 också men det är nog på gränsen för vad TRM klarar av.
Så nu kan jag få underhållskyla vid färd på kylskåpet, bättre än inget.
Användarvisningsbild
av Jorglund
En uppdatering, bilen lämnades till ÅF idag för montering av vingen på bakluckan samt byte av TRM modulen.
Nu fungerar 12v matning av kylen!
Killen på verkstaden var väldigt seriös och kunnig i ämnet och ville att jag tog med mig husvagnen så att han kunde göra egna mätningar. Hans förklaring till det hela var att den gamla modulen klippte vid 14,6 A medan den nya klipper vid 15,0 A (olika batch på TRM fast det skall vara samma...) vi får se om Volvo kommer med nya releaser av Trm i det närmaste men den fungerar hos mig nu i alla fall :)
Användarvisningsbild
av Doffen
Er dette noe nytt at kylskåp er koplat til TRM direkte, i stedet for over batteriet i vagnen ?
Har inte hatt noen problemer med min Knaus 04- og MY13 XC70, her drives kylskåpet over batteriet, samtidig som batteriet laddas från bilen, denne løsningen mener nå jeg det er den beste
Användarvisningsbild
av joel80
Trägen vinner! ;)
Bra att du till slut fick ordning på det här.. om jag i framtiden skaffar ny vagn och får problem med matningen ska jag tänka på den här tråden och vad du kom fram till!
Användarvisningsbild
av Jorglund
Doffen skrev:Er dette noe nytt at kylskåp er koplat til TRM direkte, i stedet for over batteriet i vagnen ?
Har inte hatt noen problemer med min Knaus 04- og MY13 XC70, her drives kylskåpet over batteriet, samtidig som batteriet laddas från bilen, denne løsningen mener nå jeg det er den beste
Nackdelen med den kopplingen är väl om du glömmer att stänga av kylen ell slå om den till Gasol, det går väldigt fort att dränera ett 75Ah batteri med en effekt på 170 W anslutet om du inte har löst detta på annat sätt när bilen stängs av.
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]