SagaPer skrev:
Jeg jobber med å finne ut av hva som mangler i en bil produsert uten såkalt DAB-prep (fra 2008 >). Har hatt konstruktive samtaler med brukerne Morgis og aarnes i http://www.vccn.no og sett på info i VIDA ang deler og kabling etc. Jeg skal komme tilbake med mer utfyllende info om ikke så lenge, men her er noen antagelser ang kabling og komponenter i bilen min:
1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.
2. DAB-antanne nummer to skal ligge under vindu på høyre side bak. Vi antar at denne mangler i min bil. Delenummer 3129 5461 (antenn höger, kompatibel fra chassisnummer 213001 > i V70 chassisnummer 118001 > i XC70)
3. DAB-kit som selges for denne bilen inneholder DAB+ og har antakelig to splitterkabler som går til antenner og fiber. Siden jeg har original SUB i min bil så kan splitter koples til SUB for å legge inn DAB i loopen. DAB-kit til 2008-2011 V70/XC70 = delenummer 3132 8586. I Volvo tilbehørsweb = 3134 6142 (dette kan være nytt delenummer i forbindelse med DAB+).
4. Har man ikke original SUB i bilen så ligger det ikke fiber bak i bilen. Hva gjør man da? Noen som vet mer om dette eller har montert original SUB på tross av at Volvo sir at dette ikke går an?
5. DAB-applikasjon har ingen begrensning på chassisnummer og kommer opp i VIDA som tilgjengelig for min bil. PIE sjekker at applikasjon, delenr 3126 6811, er kompatibel mot chassisnr, ok i VIDA til min bil. Delenummer fra Volvo tilbehørsweb = 3140 8649.
6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?
7. Vi antar at radiodisplay viser DAB som alternativ under MODE etter installasjon av applikasjon. Har du en 2008-2010 med DAB så ta gjerne bilder av radiodisplay der vi ser hvilke valg som kommer opp under de ulike knappene.
8. Har du en bil med DAB-forberedelse men uten ettermontert DAB? Da ønsker jeg at du tar bilder av brakett under baksetet (se bilder over) slik at vi kan se hva som ligger av kabler i en bil MED DAB-prep
Info om DAB-kit hos Volvo: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... /Automatic
Installasjon av DAB-kit: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 5%20Nordic
Jeg setter pris på om noen vil kommentere disse opplysningene og antakelsene slik at vi kan komme videre med oppgraderingsprosjektet.
Hei!
Jeg så litt på dette for min V70 og hadde vel en ganske klar plan som ble stoppet først når jeg oppdaget at Volvo ikke ville oppgradere software i anlegget til å snakke med dab enheten. Fikk aldri noe svar på om det er en fysisk forskjell på entertainment system enehten, eller bare en software sperre siden bilen er solgt uten dab-prep. Jeg tror mest på det siste siden dab ikke skal ha noen egen innganger men snakker rett på MOST bussen, samt at det er dyrt å lage to fysisk forskjellige enheter.
pkt 1 og 2. Du har sikkert rett i det du skriver her, men jeg er uansett ikke veldig bekymret for antenner. En dab antenne vil være lik for alle radioer (muligens litt fikling med plugger), så man kan bruke en hvilken som helst ettermarkeds antenne til å klistre på ruten. For øyeblikket har jeg min DAB antenne til Alpine DAB på en av siderutene i bagasjerommet og det gir bra dekning.
3. Enig her, fant til og med splitt med noe jeg tror var riktige plugger på ebay når jeg sjekket for et drøyt år siden.
4. Så lenge man har forsterkeren under passasjersetet kan man splitte MOST bussen ved forsterkeren og enten strekke fiber bakover (Lettest å gjøre i et beskyttende rør under gulvteppet? Var det som var planen min). En annen mulighet, avhengig av dab boksens størrelse, er å plassere den i nærheten av forsterkeren under passasjersetet. Det er litt ekstra plass der, men jeg vet ikke hvor stor volvo sin dab boks er. Fordelen der er at strøm ligger lett tilgjengelig.
5. Dette punktet er det motsatte av hva volvo forklarte meg. Jeg sendte dem aldri VIN nummeret, men de sa at så lenge det ikke var dab-prep så ville VIDA ikke kunne installere applikasjonen heller, uavhengig om jeg fikk til å koble alt opp fysisk. Hadde de latt meg få installert applikasjonen så så hadde jeg kjøpt dab modulen og testet det for et års tid siden når jeg drev på med bilen.
6. Strøm er ikke et stort problem, det bør vel kunne hentes fra sikringsboksen (REM) bak i bilen. Ligger mye klart der med tanke på både baklys, tilhenger, 12V kontakt i bagasjerom etc.
7. og 8 har jeg ingen komentarer til.
Jeg er imponert over hvor stor stå-på vilje du har når det gjelder å mase på Volvo. Selv gav jeg opp når de nektet å installere dab-appl, og kjøpte da heller en Alpine DAB som jeg har installert skjult og mater inn via AUX. Eneste synlige komponent er kontrollpanelet rett ved rattet, og det ser ganske bra ut, men veldig irriterende å ikke kunne bruke displayet til volvo til noe annet enn å vise AUX inn, samt at alt må styres fra panelet til Alpine.
Jeg følger spent med på hva du får til, og er veldig fristet til å prøve igjen selv hvis det viser seg ag volvo nå vil installere dap prep, men har på den annen side havnet i situasjonen at jeg trenger bilen min daglig nå, og skal i gang med et større oppussingsprosjekt så det kan hende at tiden ikke strekker til til tross for at det klør i fingrene.