Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SagaPer skrev:
olabil skrev:Dab plus?
Produktet støtter DAB+ ja.

Det er dette produktet jeg har bestilt for montering i min bil: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205.
Antenne: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17282&katid=1453.

Produktet skal være klart i markedet i Norge fra dagens dato. Jeg vil rapportere her etter montering.
OPPDATERING 17.01.2015: Dension DAB+U generasjon 2 fungerer ikke med standard konfigurasjon i min bil. Jeg har i dag besøkt http://www.bassbrothers.no i Fosnavåg og de har testet 11 tilgjengelige konfigurasjonsfiler i bilen min. Ingen av disse konfigurasjonene fungerer. De sender rapport om testen til importør http://www.autohifi.no og så får vi håpe at produsenten kommer opp med en løsning for Volvo V70/XC70 2008-2010 med High Performance eller Premium Sound System med USB.

Jeg holder dere oppdatert.
Som jeg har skrevet tidligere så har Volvo Personbiler Norge spesifisert at alle nye biler som selges i Norge fra 2010 skal ha DAB-prep. Fra 2012 er DAB-radio standard i alle modeller som leveres nye i Norge. Jeg kjenner ikke til standard for DAB-prep i Sverige.
Jeg har sendt e-post til ledelsen i Volvo Personbiler Norge i dag med kopi til teknisk avdeling hos VPN samt til flere personer hos Frydenbø på Sandane:

Hei, siden jeg kjøpte min Volvo XC70 D5 AWD Summum 2009 hos Frydenbø på Sandane (lokal forhandler) i desember 2010 har jeg fulgt opp problemstilling med å få ettermontert DAB-radio. Denne blien er som kjent produsert uten DAB-prep og man kan ifølge Volvo derfor ikke ettermontere DAB-kit.

I fire år - 4 år - har jeg kommunisert med Volvo sin informasjonsavdeling i Sverige, med Volvo i Norge, på Volvo Personbiler Norge sin Facebook-side, med verksmester hos Frydenbø på Sandane, via diskusjonsforum som http://www.vccn.no og http://www.jagrullar.se, samt direkte samtaler med en rekke personer knyttet til Volvo-systemet.

Jeg har fått det samme svaret fra de fleste gjennom de fire årene: Volvo jobber med en løsning og vi er sikre på at våre teknikere finner en løsning til din bil.

Det er mange biler der uten som er produsert uten denne DAB-forberedelsen fra 2008 og fremover. DAB er bygget ut til 98,5% i Norge (status høsten 2014) og man kan med DAB i bilen ha tilgang til 22 riksdekkende kanaler.

Kan noen i Volvo-systemet komme med mer presis informasjon om når vi får en løsning for ettermontering?
Svar fra Volvo Personbiler Norge på Facebook 16.02.2015:
Hei Per, vi har ikke fått noe mere konkret informasjon ennå om når det vil være klar en løsning fra FM til DAB men det jobbes med dette og det er formidlet at dette skal være på plass før FM nettet slukkes i 2017.
Samtale 2. mars 2015 med Runa Marita Karlsson Sæther, Volvo Car Norway.

Volvo i Sverige jobber nå med en konkret løsning for ettermontering av DAB-radio i biler som ikke har DAB-forberedelse fra fabrikk. Denne løsningen vil ha en synlig styreenhet for DAB i bilen. Antenne må monteres i tillegg. Jeg spurte flere ganger om det ikke var skjult montering av utstyr. Men det var det altså ikke. Løsningen er planlagt lansert i markedet våren 2016.

Det virker ikke spesielt lovende for oss som vil ha mest mulig original løsning inne i bilen. Skal man først bli nødt til å montere ekstra utstyr som er synlig så kan man også se på andre produkter som for eksempel Dension. Se oversikt over alternativ fra Dension på http://www.autohifi.no.

Jeg holder fortsatt kontakt med AutoHifi angående Dension DAB+U der de venter på oppdaterte konfigurasjonsfiler fra Dension som skal fungere i Volvo. Holder dere oppdatert.
SagaPer skrev: Det virker ikke spesielt lovende for oss som vil ha mest mulig original løsning inne i bilen. Skal man først bli nødt til å montere ekstra utstyr som er synlig så kan man også se på andre produkter som for eksempel Dension. Se oversikt over alternativ fra Dension på http://www.autohifi.no.
.
Från autohifi.no:
Merk:
Dension DAB+U enheten er utstyrt med en ‘Automatic Buffer Size Assessment’ (ABSA) funksjon. Siden spillerens påkrevde bufferstøtrrelse varierer veldig på forskjellige avspillingsenheter (stereo/headunit) vil Dension DAB+U enheten automatisk detektere hvor lang bufferstørrelse som kreves for korrekt avspilling. Dette betyr at å bytte radiostasjon kan ta fra 10 til 40 sekunder (2-25 sek. med optimalisert softwarekonfigurasjon) avhengig av hvor stor bufferstørrelse som kreves av den aktuelle spilleren.
[Min understrykning]

Detta är ju helt oacceptabelt. Lösningar med att DAB-mottagare i bilen sänder DAB-signalen i FM till bilradion har väl inte detta problem med fördröjning?

Det avgörande för mig skulle vara hur kontrollen för att byta DAB-radiokanal fungerar. Är det en lös fjärrkontroll? Kan denna fjärrkontroll "smälta in" i förarmiljön? (Snyggast lösning vinner! :wink: )
SagaPer skrev:Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig RSE (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

Bild

Bild

Bild
Jeg jobber med å finne ut av hva som mangler i en bil produsert uten såkalt DAB-prep (fra 2008 >). Har hatt konstruktive samtaler med brukerne Morgis og aarnes i http://www.vccn.no og sett på info i VIDA ang deler og kabling etc. Jeg skal komme tilbake med mer utfyllende info om ikke så lenge, men her er noen antagelser ang kabling og komponenter i bilen min:

1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.

2. DAB-antenne nummer to skal ligge i vindu på høyre side bak. Min bil har 4 tråder i vindu på høyre side bak og uttak fra antenne går opp i taket. Spørsmålet er da om det er denne antennen som ligger fram til DAB-brakett eller om det mangler forsterker/kabel fra antenne. Vi antar egentlig at det er antennekabel fra haifinne som ligger frem til DAB-brakett.

3. DAB-kit som selges for denne bilen inneholder DAB+ og har antakelig to splitterkabler som går til antenner og fiber. Siden jeg har original SUB i min bil så kan splitter koples til SUB for å legge inn DAB i loopen. DAB-kit til 2008-2011 V70/XC70 = delenummer 3132 8586. I Volvo tilbehørsweb = 3134 6142 (dette kan være nytt delenummer i forbindelse med DAB+).

4. Har man ikke original SUB i bilen så ligger det ikke fiber bak i bilen. Hva gjør man da? Noen som vet mer om dette eller har montert original SUB på tross av at Volvo sir at dette ikke går an?

5. DAB-applikasjon har ingen begrensning på chassisnummer og kommer opp i VIDA som tilgjengelig for min bil. PIE sjekker at applikasjon, delenr 3126 6811, er kompatibel mot chassisnr, ok i VIDA til min bil. Delenummer fra Volvo tilbehørsweb = 3140 8649.

6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?

7. Vi antar at radiodisplay viser DAB som alternativ under MODE etter installasjon av applikasjon. Har du en 2008-2010 med DAB så ta gjerne bilder av radiodisplay der vi ser hvilke valg som kommer opp under de ulike knappene.

8. Har du en bil med DAB-forberedelse men uten ettermontert DAB? Da ønsker jeg at du tar bilder av brakett under baksetet (se bilder over) slik at vi kan se hva som ligger av kabler i en bil MED DAB-prep

Info om DAB-kit hos Volvo: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... /Automatic

Installasjon av DAB-kit: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 5%20Nordic

Jeg setter pris på om noen vil kommentere disse opplysningene og antakelsene slik at vi kan komme videre med oppgraderingsprosjektet.
Senast redigerad av 1 SagaPer, redigerad totalt 0 gånger.
SagaPer skrev: Jeg jobber med å finne ut av hva som mangler i en bil produsert uten såkalt DAB-prep (fra 2008 >). Har hatt konstruktive samtaler med brukerne Morgis og aarnes i http://www.vccn.no og sett på info i VIDA ang deler og kabling etc. Jeg skal komme tilbake med mer utfyllende info om ikke så lenge, men her er noen antagelser ang kabling og komponenter i bilen min:

1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.

2. DAB-antanne nummer to skal ligge under vindu på høyre side bak. Vi antar at denne mangler i min bil. Delenummer 3129 5461 (antenn höger, kompatibel fra chassisnummer 213001 > i V70 chassisnummer 118001 > i XC70)

3. DAB-kit som selges for denne bilen inneholder DAB+ og har antakelig to splitterkabler som går til antenner og fiber. Siden jeg har original SUB i min bil så kan splitter koples til SUB for å legge inn DAB i loopen. DAB-kit til 2008-2011 V70/XC70 = delenummer 3132 8586. I Volvo tilbehørsweb = 3134 6142 (dette kan være nytt delenummer i forbindelse med DAB+).

4. Har man ikke original SUB i bilen så ligger det ikke fiber bak i bilen. Hva gjør man da? Noen som vet mer om dette eller har montert original SUB på tross av at Volvo sir at dette ikke går an?

5. DAB-applikasjon har ingen begrensning på chassisnummer og kommer opp i VIDA som tilgjengelig for min bil. PIE sjekker at applikasjon, delenr 3126 6811, er kompatibel mot chassisnr, ok i VIDA til min bil. Delenummer fra Volvo tilbehørsweb = 3140 8649.

6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?

7. Vi antar at radiodisplay viser DAB som alternativ under MODE etter installasjon av applikasjon. Har du en 2008-2010 med DAB så ta gjerne bilder av radiodisplay der vi ser hvilke valg som kommer opp under de ulike knappene.

8. Har du en bil med DAB-forberedelse men uten ettermontert DAB? Da ønsker jeg at du tar bilder av brakett under baksetet (se bilder over) slik at vi kan se hva som ligger av kabler i en bil MED DAB-prep

Info om DAB-kit hos Volvo: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... /Automatic

Installasjon av DAB-kit: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 5%20Nordic

Jeg setter pris på om noen vil kommentere disse opplysningene og antakelsene slik at vi kan komme videre med oppgraderingsprosjektet.
Hei!

Jeg så litt på dette for min V70 og hadde vel en ganske klar plan som ble stoppet først når jeg oppdaget at Volvo ikke ville oppgradere software i anlegget til å snakke med dab enheten. Fikk aldri noe svar på om det er en fysisk forskjell på entertainment system enehten, eller bare en software sperre siden bilen er solgt uten dab-prep. Jeg tror mest på det siste siden dab ikke skal ha noen egen innganger men snakker rett på MOST bussen, samt at det er dyrt å lage to fysisk forskjellige enheter.

pkt 1 og 2. Du har sikkert rett i det du skriver her, men jeg er uansett ikke veldig bekymret for antenner. En dab antenne vil være lik for alle radioer (muligens litt fikling med plugger), så man kan bruke en hvilken som helst ettermarkeds antenne til å klistre på ruten. For øyeblikket har jeg min DAB antenne til Alpine DAB på en av siderutene i bagasjerommet og det gir bra dekning.

3. Enig her, fant til og med splitt med noe jeg tror var riktige plugger på ebay når jeg sjekket for et drøyt år siden.

4. Så lenge man har forsterkeren under passasjersetet kan man splitte MOST bussen ved forsterkeren og enten strekke fiber bakover (Lettest å gjøre i et beskyttende rør under gulvteppet? Var det som var planen min). En annen mulighet, avhengig av dab boksens størrelse, er å plassere den i nærheten av forsterkeren under passasjersetet. Det er litt ekstra plass der, men jeg vet ikke hvor stor volvo sin dab boks er. Fordelen der er at strøm ligger lett tilgjengelig.

5. Dette punktet er det motsatte av hva volvo forklarte meg. Jeg sendte dem aldri VIN nummeret, men de sa at så lenge det ikke var dab-prep så ville VIDA ikke kunne installere applikasjonen heller, uavhengig om jeg fikk til å koble alt opp fysisk. Hadde de latt meg få installert applikasjonen så så hadde jeg kjøpt dab modulen og testet det for et års tid siden når jeg drev på med bilen.

6. Strøm er ikke et stort problem, det bør vel kunne hentes fra sikringsboksen (REM) bak i bilen. Ligger mye klart der med tanke på både baklys, tilhenger, 12V kontakt i bagasjerom etc.

7. og 8 har jeg ingen komentarer til.

Jeg er imponert over hvor stor stå-på vilje du har når det gjelder å mase på Volvo. Selv gav jeg opp når de nektet å installere dab-appl, og kjøpte da heller en Alpine DAB som jeg har installert skjult og mater inn via AUX. Eneste synlige komponent er kontrollpanelet rett ved rattet, og det ser ganske bra ut, men veldig irriterende å ikke kunne bruke displayet til volvo til noe annet enn å vise AUX inn, samt at alt må styres fra panelet til Alpine.

Jeg følger spent med på hva du får til, og er veldig fristet til å prøve igjen selv hvis det viser seg ag volvo nå vil installere dap prep, men har på den annen side havnet i situasjonen at jeg trenger bilen min daglig nå, og skal i gang med et større oppussingsprosjekt så det kan hende at tiden ikke strekker til til tross for at det klør i fingrene.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.