Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja då var det bytt olja i automatlådan för drygt 3500:- hos volvo och det är bara att applådera resultatet. Tyckte direkt att bilen blev lite lättare i steget och växlingarna mjukare.
Men det mest positiva och även helt oväntat var att bränsleförbrukningen sjönk drastiskt. Det har hela tiden sen jag köpte bilen förbryllat mig varför den drog så mycket vid normal landsvägskörning, har sällan kommit under 0,74lit/mil. Körde senast i söndags 20 lugna mil med den förbrukningen.
Efter oljebytet körde jag en sväng, visserligen bara 5 mil i laglig hastighet men förbrukningen hamnade på 0,62lit/mil, en siffra jag aldrig varit i närheten av innan ens när jag försökt köra snålt!
Nu återstår att se vad blandad förbrukning hamnar på när jag kört ett tag, brukar ligga på max 0,78lit/mil.
Intressant! Tycker min bil dricker lite väl mycket etanol ibland. Jag misstänker att dom av dom första 5000 milen på 3 år rullade den bara i stadstrafik(typ stockholm) vilket kan ha gjort att oljan bör bytas. Ska fundera om det kanske kan vara värt med en sköljning av lådan.
ahlis1 skrev:Ja då var det bytt olja i automatlådan för drygt 3500:- hos volvo och det är bara att applådera resultatet.
Hur långt har din bil gått när du gjorde oljebytet?
Bytte på XC60 -11 15500 mil på jobbet och den var svart som spillolja,fick lite panik att byta på min också.Gjorde det i helgen och min har gått 16500 mil men den var bara "halvsvart" ,jag har inte märkt att lådan ändrat sig heller efter det. :cry: .
LeifA skrev:Bytte på XC60 -11 15500 mil på jobbet och den var svart som spillolja,fick lite panik att byta på min också.Gjorde det i helgen och min har gått 16500 mil men den var bara "halvsvart" ,jag har inte märkt att lådan ändrat sig heller efter det. :cry: .
Hur pass bökigt är det, kan du ge någon enkel instruktion?
LeifA skrev:Bytte på XC60 -11 15500 mil på jobbet och den var svart som spillolja,fick lite panik att byta på min också.Gjorde det i helgen och min har gått 16500 mil men den var bara "halvsvart" ,jag har inte märkt att lådan ändrat sig heller efter det. :cry: .
Det var väl bra att du bytte i tid, innan funktionen påverkats. "Halvsvart" ska oljan definitivt inte vara, mer som hallonsaft...
Om oljan ändrat färg alltförmycket så är det mycket hög tid för byte, vilket säger att "livstidsoljan" inte funkar för "normala" körningar. Automatoljan får inte ändra färg mer än "märkbart" annars är det "Ugglor i mossen".
Skulle nog rekommendera "Byta före 10K ALLTID".
//Toson
Då tar vi väl en runda till angående detta outtömliga ämne! Byta eller inte byta olja i automaten.
Jag har i alla fall gjort det nu i min 2,5 FT-10 och det vid 7500 mil. Betalade 3500 kronor och då ingick 12 liter olja som lådan spolades med. Detta gjordes på en auktoriserad Volvo anläggning.
Bilen har aldrig dragit något släp ty någon dragkrok finns inte. Hur dom första 5000 milen är körda vet jag inte, men jag har tagit det rätt lugnt. Oljan var väldigt mörk enligt mekanikern och det var absolut rätt att göra det enligt honom.
Lådan adapterades, vad nu det innebär, men den ska lära sig mitt körmönster om jag förstår saken rätt.

Tycker att den växlar mjukare nu och är mindre slirig. Mer direktkontakt mellan motor och låda. Skulle inte förvåna mig om den även är lite snålare. Ser tendenser till det på färddatorn.

Mitt råd till alla som tänker äga bilen i mer än 3 år och betalar den med egna surt ihop sparade pengar: Byt i tid!
Jag håller med stef750. Jag bytte i min xc60 efter nästan 11kmil och den växlar nu bättre, framförallt på de lägre växlarna. Jag tyckte den växlade perfekt innan men den blev ännu bättre efter bytet. 2500kr inkl. 9L olja på en auktoriserad verkstad, inte mycket att fundera över tycker jag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]