Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:OBDII standarden har ju tagits fram av myndigheter och är lagstadgad, meningen är ju ett öppet interface för att alla skall kunna felsöka, den möjligheten kommer ju aldrig styrpas.
Vänta nu......

Det är ju bara en liten liten liten del av ODB!! trädet som är lagstadgat, nästan allt annat av trädet är modellspecifikt och vill tillverkare VIN/PIN skydda detta så är det inga problem. .

Och, Ja, att felsöka och se att en lampa, givare, sensor är sönder i den publika delan av ODB trädet må vara öppet enligt lagen, men att sedan kunna radera den koden när man bytt lampan är inte lagstadgat, det kan blockeras om man vill.

Jag är inte mot att man inte kan ladda ny mjukvara hur som helst, jag är bara rädd för vart det är på väg när det gäller att blockera ut enklare reparationer där helt plötsligt måste ha en svindyr licens för att nolla enkla koder.
VolvoB20 skrev: Jag är inte mot att man inte kan ladda ny mjukvara hur som helst, jag är bara rädd för vart det är på väg när det gäller att blockera ut enklare reparationer där helt plötsligt måste ha en svindyr licens för att nolla enkla koder.
Det man förlorar i karusellen tar man igen på slänggungan...
Det måste väll ändå var upp till mig som kund och köpare av bilen att kunna välja vem som utför t.ex ett trimjobb på min bil! Jag är extremt nöjd med mina BSR bilar som jag har haft genom 15 år! Att K- verket inte ens vill tar upp ämnet kan ju beror på att de själva kör volvo och blivit lovat rabatt på nästa tjänstebil;) och var inte så godtrogen och tror att industriella mutor och annat skit inte förekommer i landet lagom. Det som kommer att hända är att i detta mycket välutvecklade It land snart någon hittar vägen förbi denna vin code i.a.f Bara en tidsfråga!
//A
Hein skrev:Det måste väll ändå var upp till mig som kund och köpare av bilen att kunna välja vem som utför t.ex ett trimjobb på min bil! Jag är extremt nöjd med mina BSR bilar som jag har haft genom 15 år! Att K- verket inte ens vill tar upp ämnet kan ju beror på att de själva kör volvo och blivit lovat rabatt på nästa tjänstebil;) och var inte så godtrogen och tror att industriella mutor och annat skit inte förekommer i landet lagom. Det som kommer att hända är att i detta mycket välutvecklade It land snart någon hittar vägen förbi denna vin code i.a.f Bara en tidsfråga!
//A
Det där tror du väl inte själv på?
Vad händer om det blir ett fel så att bilen orsaker en olycka pga en programmodifiering i en av datorenheterna? Flera system samverkar där motorn t.ex. drar ned på gasen när andra system "larmar" t.ex. antispinn, automatisk farthållare, mm.
Hein skrev:Det måste väll ändå var upp till mig som kund och köpare av bilen att kunna välja vem som utför t.ex ett trimjobb på min bil! Jag är extremt nöjd med mina BSR bilar som jag har haft genom 15 år! Att K- verket inte ens vill tar upp ämnet kan ju beror på att de själva kör volvo och blivit lovat rabatt på nästa tjänstebil;) och var inte så godtrogen och tror att industriella mutor och annat skit inte förekommer i landet lagom. Det som kommer att hända är att i detta mycket välutvecklade It land snart någon hittar vägen förbi denna vin code i.a.f Bara en tidsfråga!
//A
Rica har ju haft trim för motorerna med kodskyddet en stund nu. http://www.rica.nl/nieuws.php?news=51

Rica har ett gott rykte, så det ser jag som ett alternativ till BSR. Vet dock inte om dom har maskingaranti liknande den BSR har/hade.
Ju, det är just det jag gör. Alla andra datorer som du köper kan du modifiera och bygga om hur det behagar dig. Med det vill jag inte uppmuntra folk att börja programmera sina bilar själv om de inte har stenkoll på vad de gör! Om du vill har mera minne andra grafikkort, mm
I di köpta HP dator ska du väll inte behöver vända dig uteslutande till de för att fixar det!?
Jag anser att det är min rätt att välja vem som ska skruva/programmera den produkt ( bil) som jag har köpt och äger. Att jag förlorar garantier, kör olagligt eller i sämsta fall få felfunktion på bilen med olycka som följd, är en helt annan frågar! Det är mitt personliga val och ansvar! Skulle teknikerna på Volvo vara de enda som besitter kunskap att programmera
Rätt?
Skulle inte ror det! Det handlar om pengar som alltid. Volvo vill inte går miste om några intäkter alls! Som alltid har nöden ingen lag och även deras code är svårknäckt kommer nån med brinnande intresse fixar det snart och sälja idéen till de som behöver. Kallas för efterfråga och tillgång.
Vidare:
Är jag rädd att möta en bil "omprogramerat" av en seriös firma i trafiken?
Nej, Absolut inte! Det som gör mig skitskraj är alla nöttet som läser mail, sms'a eller på annat sätt fumla med nallen i högsta hugg när de är ute och kör! Det är verkligen en extremt stor trafikfara.
//A
Rica har ingen motorgaranti, men frågan är vad BSR:s garanti är värd om det blirnett motorras ...
Hein skrev:Ju, det är just det jag gör. Alla andra datorer som du köper kan du modifiera och bygga om hur det behagar dig. Med det vill jag inte uppmuntra folk att börja programmera sina bilar själv om de inte har stenkoll på vad de gör! Om du vill har mera minne andra grafikkort, mm
I di köpta HP dator ska du väll inte behöver vända dig uteslutande till de för att fixar det!?
Jag anser att det är min rätt att välja vem som ska skruva/programmera den produkt ( bil) som jag har köpt och äger. Att jag förlorar garantier, kör olagligt eller i sämsta fall få felfunktion på bilen med olycka som följd, är en helt annan frågar! Det är mitt personliga val och ansvar! Skulle teknikerna på Volvo vara de enda som besitter kunskap att programmera
Rätt?
Skulle inte ror det! Det handlar om pengar som alltid. Volvo vill inte går miste om några intäkter alls! Som alltid har nöden ingen lag och även deras code är svårknäckt kommer nån med brinnande intresse fixar det snart och sälja idéen till de som behöver. Kallas för efterfråga och tillgång.
Vidare:
Är jag rädd att möta en bil "omprogramerat" av en seriös firma i trafiken?
Nej, Absolut inte! Det som gör mig skitskraj är alla nöttet som läser mail, sms'a eller på annat sätt fumla med nallen i högsta hugg när de är ute och kör! Det är verkligen en extremt stor trafikfara.
//A
Din dator slipper jag att träffa ute i trafiken och skulle något inte fungera så är det ditt problem på din egen kammare.
Men börjar du göra det i bilen så är det inte längre ditt problem då det inte bara påverkar dig. Inget konstigt med detta då det historiskt varit på det sättet. Men när man bytte kam, topp, förgasare, tätstegade växelådor, diffbromsar, etc, fanns inga integrerade datorsystem i bilen där olika saker påverkar varandra.
Konsten är inte att programmera utan ha kunskap om systemsamband och en avancerad testmiljö. Även Volvo misslyckas, jajamen, vid pressvisning av automatisk broms så blev det en krasch. Om de med sina resurser misslyckas hur ska då en liten firma som enbart skruvar på styrning av motor förstå vilka andra system som kan påverkas.
Det Volvo faktiskt gör är att man försvårar att göra något olagligt, dvs förändra en bil så den inte längre är godkänd att köra i trafiken. Sedan kan man tycka vad man vill om detta men så är det, då man nu tvingas att få bilar EU-helhetsgodkända.
Och knappast kan man rättfärdiga något genom att påvisa det med andra saker som också kan vara negativt men trots allt lagligt, hur tokigt det ändå kan tyckas som att "leka" med mobilen under körning.
Läste ni inte vad Volvo skrev i sitt svar till KKV?

Vad gäller den tiosiffriga PIN-koden har motorfordonstillverkare enligt Euro 5 och 6 ålagts att införa koder i den elektroniska motorstyrenheten som skall hindra manipulation av denna.

Att Volvo sedan gjort det bättre än andra tillverkare är väl inte Volvos fel? Detta "skydd" har alltid funnits, just nu ligger Volvo dock ett steg före eftermarknaden som vad det lider säkert hittar ett sätt att knäcka även denna.

EDIT: Ock nej, bara för att det är din bil så får du inte göra vad du vill med den, speciellt inte när det gäller emisioner. Så har det alltid varit då bilen är typad i ett specifikt utförande. Nu har dock myndigheterna lagt det på tillverkarna att förhindra att bilen frångår typgodkännandet. Inte helt ologisk åtgärd från deras sida.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.