- lör 16 feb 2013, 22:18
#729481
Nu blev snittet 1,01L/mil med farthållare en liten sänkning jämfört mot uppresan, nu var även väglaget bättre så jag fick upp snitthastigheten till 120 km/h på de här 70 milen jämfört med uppresan där det blev 114 km/h och 1,1L/mil i snitt.
Trafiken i Stockholm var riktigt smidig så både på upp och nerresan var det inga problem att ligga 10+ genom Stockholm.
Nu har jag kört hela resan på BF 95, men jag tycker faktiskt bilen går bättre på E85 det blir bättre gasrespons men sämre räckvidd.
Ställde färddatorn på att visa nuvarande förbrukning, lite kul att se hur förbrukningen ändrar sig i uppförsbackar/nerförsbackar från 3,0 till 0,38L/mil vid 130 km/h vid Kolmården exempelvis.
Konstaterade även att beläggning verkar påverka förbrukningen, en sträcka utanför Uppsala som är riktigt slät, betongbelagd tror jag och där sjönk förbrukningen direkt.
Börjar bli ganska säker på att farthållaren ökar förbrukningen, men helt klart ökar komforten och snitthastigheten.
Jag skall försöka att komma ihåg att göra samma test med jobb bilen, vid nästa resa i slutet av februari till Sundsvall.
Det är enV70II 2010 2,4D automat 175 Hp, snittet som färddatorn visar pendlar mellan 0,64-0,65L/mil de senaste 3000 milen.
Men än så länge verkar det som det drar mindre bränsle på väg söderut, skall försöka testa mer och återkomma.
joel80 skrev:Om vi återgår till TS fundering så kan jag bara säga att med största säkerhet är det inte farthållarens vara eller icke vara som gjort skillnaden utan att som du skriver, du haft lägre snitthastighet mellan Sundsvall och Kiruna.Ja då var man hemma igen, nollställde färddatorn i Sundsvall för att kolla nord/syd förbrukningen.
Sen är det ju oftare mer trafik med ev inbromsningar vid 2+1-väg och kanske köbildning när ni passerade Stockholm som också kan påverkat.
Känns som att i det här fallet så finns det betydligt större faktorer som påverkat än farthållaren, som jag uppfattar som bränslebesparande snarare än tvärtom.
Jag är förresten killen med tråden om förbrukningen mellan Gävle-Stockholm som nästan alltid är högre än den mellan Stockholm - Gävle!
:)
Nu blev snittet 1,01L/mil med farthållare en liten sänkning jämfört mot uppresan, nu var även väglaget bättre så jag fick upp snitthastigheten till 120 km/h på de här 70 milen jämfört med uppresan där det blev 114 km/h och 1,1L/mil i snitt.
Trafiken i Stockholm var riktigt smidig så både på upp och nerresan var det inga problem att ligga 10+ genom Stockholm.
Nu har jag kört hela resan på BF 95, men jag tycker faktiskt bilen går bättre på E85 det blir bättre gasrespons men sämre räckvidd.
Ställde färddatorn på att visa nuvarande förbrukning, lite kul att se hur förbrukningen ändrar sig i uppförsbackar/nerförsbackar från 3,0 till 0,38L/mil vid 130 km/h vid Kolmården exempelvis.
Konstaterade även att beläggning verkar påverka förbrukningen, en sträcka utanför Uppsala som är riktigt slät, betongbelagd tror jag och där sjönk förbrukningen direkt.
Börjar bli ganska säker på att farthållaren ökar förbrukningen, men helt klart ökar komforten och snitthastigheten.
Jag skall försöka att komma ihåg att göra samma test med jobb bilen, vid nästa resa i slutet av februari till Sundsvall.
Det är enV70II 2010 2,4D automat 175 Hp, snittet som färddatorn visar pendlar mellan 0,64-0,65L/mil de senaste 3000 milen.
Men än så länge verkar det som det drar mindre bränsle på väg söderut, skall försöka testa mer och återkomma.