Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#713211
apersson850 skrev: BE-kort taget efter 19 januari 2013: 7000 kg.
BE-kort taget före 19 januari 2013: Obegränsad sammanlagd totalvikt.
Kan någon tänka ut en personbilskombination - som inte inbegriper en husbil - som spränger 7 tons sträcket?
Användarvisningsbild
av apersson850
#713213
Nä, men det räcker väl?
Såvitt jag vet finns det inte dispenser för 50 mm kula för högre totalvikt på släpfordon än 3500 kg, och då personbilar inte får väga mer än 3500 kg heller, så blir det rätt rimligt med en gräns på en sammanlagd totalvikt på 7000 kg. Undantaget är då personbil klass II, som får köras med B-kort utfärdat före 1 juli 1996. De kan ju i alla fall i teorin ha 50 mm dragkula och (fortfarande i teorin) vara godkända för släpfordon upp till 3500 kg.
Den normala viktgränsen för 50 mm kula är annars två ton. För 60 mm kula sex ton. Men 60-kulorna har väl mer eller mindre utgått, nu när det är vanligt med dispenser för fordon av typen Nissan King Cab, så de får dra upp till 3500 kg på sina 50 mm kulor.

Den som vill dra en tyngre fordonskombination än 7000 kg kan, efter 19 januari, skaffa sig behörigheten C1E, som är en mellanting mellan BE och CE. Max totalvikt på dragbilen är 7,5 ton, max sammanlagda totalvikt 12 ton.
av Calvin
#713221
StringerBell skrev:
apersson850 skrev: BE-kort taget efter 19 januari 2013: 7000 kg.
BE-kort taget före 19 januari 2013: Obegränsad sammanlagd totalvikt.
Kan någon tänka ut en personbilskombination - som inte inbegriper en husbil - som spränger 7 tons sträcket?
Det enda kombination jag känner till som man inte får köra med "nya" BE är lätt lastbil med vändskiva och tung släp.
Se länk: http://www.betrailer.se/
Användarvisningsbild
av DrMumin
#713226
50mm kula är bara godkänd för 2ton
60 är det som gäller på större släp

Ta en fet van eller suv å säng på en fet vagn å du kommer upp i 7ton ;)

men det gäller ju bara oss som har E sen före nyår ;)
Användarvisningsbild
av gooose
#713231
DrMumin skrev:50mm kula är bara godkänd för 2ton
60 är det som gäller på större släp

Ta en fet van eller suv å säng på en fet vagn å du kommer upp i 7ton ;)

men det gäller ju bara oss som har E sen före nyår ;)
Finns 50 kula för släp över 2 ton Jag brukar lånar en 2700 kg kärra med 50 kula
och polarn har en 3ton kärra med 50 kula så detta är inget riktvärde för 50 kulan

//Gooose
Användarvisningsbild
av apersson850
#713292
Jo, det är det visst, som jag redan skrev lite längre upp. Max två ton med 50 mm kula.
Men det utfärdas numera dispenser för 50 mm kula åtminstone upp till 3,5 ton. Det är därför det finns fordon som har 50 mm kula och godkända släpvikter upp till 3500 kg. Vissa pickuper, exempelvis.
av mattish
#713314
Vad jag förstått så är det sen bilar började bli helfordonsgodkända som 50mm innebär över två ton. Nästan alla LR får dra 3500kg efter en viss årgång..

Men detta handlar inte så mkt om att dra 1310 kg med en Drive! Något som motorn, bilen och allt det andra fixar utan problem. Det är bara Volvo som är löjliga genom att sätta gränser för att folk ska behöva köpa större bil bara för att kunna dra sin husvagn. I ford m.fl. får samma motor dra 1600kg..
Användarvisningsbild
av apersson850
#713325
Nä, det är riktigt. Men det handlar om behörigheter och regler, och det var delvis det som det gällde. Vi har i alla fall fastställt att grundfrågan har svaret att det inte är tillåtet att dra den efterfrågade vagnen med B-kort enbart. Med högre behörighet är det tillåtet, om man skippar 10 kg på lastförmågan.

Sen är det som sagt en stor skillnad på att dra en flaksläp eller en husvagn på 1300 kg. Att man sen kan få med sig en vagn på både 1300 och 1600 kg med en bil som Drive-modellen är en annan sak än om den är en bra dragbil. På 80-talet drog vi med 240 med förgasarmotorer, och jämför vi enligt de referensramarna är den förstås en bra dragbil. Men idag finns det annat att välja på, och det bör man göra. Att påstå att en Drive-modell är en bra dragbil idag, jämfört med vad som finns (även om vi nöjer oss med att titta på andra Volvomodeller) kan inte kallas för nåt annat än trams. Dragbil kan den vara, men bra dragbil, nej.
Användarvisningsbild
av gooose
#713347
mattish skrev:Vad jag förstått så är det sen bilar började bli helfordonsgodkända som 50mm innebär över två ton. Nästan alla LR får dra 3500kg efter en viss årgång..

Men detta handlar inte så mkt om att dra 1310 kg med en Drive! Något som motorn, bilen och allt det andra fixar utan problem. Det är bara Volvo som är löjliga genom att sätta gränser för att folk ska behöva köpa större bil bara för att kunna dra sin husvagn. I ford m.fl. får samma motor dra 1600kg..
Det är ju inte ovanligt att svänghjulet rasar på bilskole bilarna med dessa motorer och att starta i backe eller backa uppåt i backe med denna motor kan ju vara en utmaning
Volvo testar ju detta och då skall bilen klara av X antal starter i backe utan att något brister och där av så har du din låga dragvikt

Fick för övrigt själv backa 2-300 meter i uppförs lutning när vi var ute med husvagnen nere i Kroatien Deras vägar lämnar ibland mycket att önska
spec vid möte så hade det inte vart fel med lite utrymme
En 1.6a hade vart spännande och köra då


//Gooose
Användarvisningsbild
av apersson850
#713355
gooose skrev:Volvo testar ju detta och då skall bilen klara av X antal starter i backe utan att något brister och därav så har du din låga dragvikt.
Och där fick vi den tekniska motiveringen till varför Drive inte är en bra dragbil.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?