dst02 skrev:Visst dimmljusen kan väl kännas onödiga då dom inifrån bilen inte gör någon större skillnad på ljusstyrkan ihop xenonljus, å jag har själv skrivit att dom inte gör så stor nytta å känns meningslösa men är det inte lite en fråga om att synas bättre vid tjock dimma också? Alltså inte bara att se bättre själv utan istället synas.
Det gäller ju bara de bakre dimljuset.. det främre dimljusens funktion kan diskuteras. Jag har använt dem nån gång i total snöstorm då halvljusen gav med tillbakaslag och snöbländning än vad dimljusen gav. Det gick väl att köra ca 40km/h på motorväg vid det här tillfället..
Tanken med dimljus fram är ju just för din egen sikt och den påstådda skillnaden vid kraftig dimma eller nederbörd jämfört mot halvljus. Inte för att du ska synas framåt, det gör du ändå rätt bra med fungerande halvljus.
Annars har jag fulkört med dimljus och halvljus någon gång då jag haft en lampa som precis gått sönder. Vid sånna tillfällen är det väldigt sällan nån blinkar åt en för att man skulle blända..