Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
fidde69 skrev:Tackar för era åsikter och speciellt "Gourmand" för ärliga och insiktsfulla argument.

Imörrn skall den nya hämtas och då man byter upp sig från en 10år gammal Opel är jag övertygad att vi kommer att bli nöjda...

/Fidde...
Fidde,
Om du fortfarande läser på forumet och ser detta - har du kvar din V70 DRIVe och är du nöjd med den?

/Bo
av perhall
Med min körstil så är 109 hk 1,6d alldeles för slö. Men oavsett körstil så är det störande (denna egenskap gäller även till viss del tidiga D3 och T4) att motorn är helt död under 1400-1500 r/m. Dvs man byter fil och trycker gasen i botten, det händer verkligen ingenting. Farligt! Men i viss mån en vanesak.
109 hk är riktigt snål men man ska nog tänka på att många med den motorn kör just väldigt lugnt. Det är betydligt fler D4-D5-T5-förare som kör så att det går åt 20-30 % mer bränsle. sällan man ser en DRIVe/109 hk blåsa förbi i 160 på motorvägen!
Motorn är fantastiskt hållbar och har fungerat länge i många Fordar och PSA-bilar runt om i Europa. Populär som taxi, delvis pga. låg förbrukning, delvis pga. hållbarheten.
Jag har kört denna motor i många mil och många bilar (bl a Ford, Citroën) och tycker inte att den är mycket bullrigare än en D5/2,4 D. Den är definitivt tystare än en V70 2,0D (fanns MY08-09). En utmärkt motor om man tycker att effekten räcker men ingenting för mig!

115 hk DRIVe/D2 har bättre körbarhet men drar aningen mer pga EURO5.

PH
av moparlinke
Köpte en 1.6D 2010 för 2 månader som då hade rullat 9600 mil.

Tycker de är en helt fantastisk bil.
Drar minst 4dl/mil mindre än min 03.. 1.8T passat.
De jag har märkt är att den gillar inte för låga varv.
Lägger inte i 5 under 80km/h.

Sist körde jag 114 mil på 63 liter.
Bara körnin g inom stan förutom Ca 20 mil landsväg.

Motorn är helt klart tillräcklig för normal körning.
Blir som en sjuka att försöka köra billigt Heh.

150k tycker jag var som hittat.
Som jag fattat så ska den ha riktigt billig skatt efter 2015.
Billigare än min passat.
Så de är lite kul att många fortfarande tror att man måste köra 3000 mil innan man sparar nå
Användarvisningsbild
av Variosboy
Människor är en trögrörlig massa när det gäller att tro.
Det är väl bekvämt att tro det man alltid trott istället för att omvärdera sina åsikter och kunskaper.

Ett praktexempel är att det fortfarande är enormt många som fortfarande tror att man blir förkyld av kyla! :wink:
av fidde69
Fidde,
Om du fortfarande läser på forumet och ser detta - har du kvar din V70 DRIVe och är du nöjd med den?

/Bo[/quote]

Jajamen fortfarande kvar.
Är jättenöjd med bilen(v70-11) och har väl kört 2000 mil under snart ett år. Klämde 500mil i en europatur runt midsommar och faktum är att bilen går fantastiskt snålt och känns förhållandevis pigg i europeisk motorvägsfart(125-135). Fortare än så känns inte bekvämt med 1bebis och sambo i bilen. Är ingen racerförare annars heller men det kändes rätt gött när den verkliga förbrukningen stannade på 0,51 under denna resa. Här hemma med blandad körning snittar vi väl runt 0,58-0,6.

Har haft bilen inne på 6000milaservice för nån månad sen och visst den var lite dyr(ca 6000) men slår man ut kostnaden på körda mil känns det ändå överkommligt.

Kan varmt rekomenderas men som det gnällts på tidigare så är mitt tips att ta en rejäl provtur för att se om kraften räcker till för dig/er...
Användarvisningsbild
av bem
Hej Fidde,
Tack för svar, det verkar som du är nöjd med din V70 DRIVe.
Ligger i startgroparna för att ev köpa en V70 DRIVe 2012:a Momentum, det var därför jag fråga även om det är en 2011 årsmodell du har. Med den typ av körning det blir för min del, huvudsakligen pendling till/från jobbet 12 mil per dag i landsvägsfart 90-95 km/h så blir nog en V70 DRIVe bra för mina behov. Har tänkt ha min rätt länge också så låg bränseförbrukning blir ganska hög prioritetet för mig. Att sia om framtiden är svårt men man får väl hoppas att priset på dieselbränsle håller sig på omkring nuvarande nivå även ett tag framöver.
Blir min första diesel i så fall, lite oprövad mark för mig men det skall nog gå bra (bara jag inte av gammal vana tankar 95 oktan i tanken... som man hör händer nyblivna dieselbilägare lite då och då ute på bensinstationerna).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av corzair
Jag har en drive 2012 och är nöjd med motorn, passar perfekt till att ligga och nöta motorväg, funkar väl att köra landsväg också men man får planera omkörningarna lite och komma med mer fart. Skulle inte rekommendera den om man endast köra stadstrafik, där orkar den inte riktigt med och förbrukningen stigen ganska mycket, ligger på 0,68 i snitt sen i juni förra året enligt min "tank-app".

Hade tidigare en v50-10 1,6 och den motorn var ju katastrof så efter 2012 är att föredra.
av OSK
Jeg har også v70 2012 Drive, og må si at jeg er fornøyd. Nå skal det sies at jeg byttet fra en citroen Xsara 1.6 med 89hk, så jeg har ikke vært vant med å kjøre med sterk motor. I forhold til Xsara'en jeg hadde så er v70'en en rakett, med v70'en har jeg ingen problemer med normale forbikjøring på landevei, men det er klart at mer motor hadde jo gjort det enda lettere. Det viktigste er at man tør bruke spaken mellom setene og sørge for at motoren arbeider på optimalt turtall når man skal kjøre forbi, så går det greit.

Det eneste jeg virkelig merker er når jeg kjører med maks tillhenger (opp mot 1200kg). Det går bra på landevei og motorvei. Når man kommer på mindre veier med mye bakker og svinger så merker man at det blir tungt for motoren å skulle dra så mye ekstra, men det er vel egentlig ikke noe annet å forvente.
av Gourmand
Så plötsligt gjorde ni er röst hörd - ni som så många andra också har upptäckt att en V70 m.fl. modeller funkar utmärkt med "lilla" dieselmotorn.
Dessutom tycks ni ha förstått att man ska använda växelspaken, något alltför många verkar tycka vara mycket besvärligt och jobbigt, trots extremt lättarbetade, helsynkade lådor m.m.
av moparlinke
Får väl se om förälskelsen varar :D

För mig som typ aldrig kört en dieselbil tidigare var de rätt kul att imorse testa värmaren.
Funkade klockrent.

Å nu ikväll var det 3 grader ute och med värmaren på auto så var de nästan en bastu i bilen när jag var framme på jobbet... 2.5 kilometer... Börjar blåsa varmt djäklat direkt :D
Funderar på att be verkstaden montera in en automatisk batteriladdare för att vara säker.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]