Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Mabuse skrev:Att mäta är att veta, som någon sa. Texten du skrev om ättiksyra och galvaniska strömmar som fräter är ju inte otänkbart, men eftersom vi har ganska lite empiriska data om just hur allvarligt det är så måste man ju gardera sig med ord som "kan", "möjligen", "inte osannolikt" och så vidare.

Om nu Peugeot har dragit slutsatsen att det inte spelar någon större roll, så har vi ju nu biltillverkare som ställer på varsin sida av "bu eller bä"...
Det är därför jag ser fram emot en rejäl analys av hur mycket oljan skadas av etanolen.
Jag håller med. Jag är positivt inställd till etanol. Jag har dessutom två etanolbilar. Etanolen kan i vissa lägen vara något aggressiv. Och det är egentligen additiven i motoroljan som far illa av etanol och i viss mån ättiksyran. Det är inte primärt utspädningseffekten som är problemet. Men olika biltillverkare tar olika hårt på detta. Ford och Volvo har tätare serviceintervall på etanol. Det konstiga är att Volvo har något längre intervall än Ford även om motorerna är samma som i vissa modeller. Och Volvo hade förut krav på extra kontroll/justering av ventilerna på 2,5FT. Detta är nu borttaget retroaktivt. Jag tror att risken för att etanol skulle orsaka problem med frätning är mycket små. I alla fall om man kör regelbundet med bilen. Etanolens positiva effekter på motorn tror jag överväger som helhet. Men oljan byter jag ofta, det skadar aldrig.
Användarvisningsbild
av Camel
TommyP86 skrev:Nu har nån postat en länk som hänvisar till att "sulfaterna i bränslet orsakar beläggningar"
Det är korrigerat och att hänvisa till det 2014 är desinformation.
Ja, de inbladade parterna bråkade om detta mycket. Även om tidpunkten. Men det var vid tiden när massmedia blåste på som värst som jag samtidigt fick problem med ryckig gång. Jag gjorde en huskur på bilen och den gick bra igen. Men fick upprepa detta 3 ggr om jag inte minns fel. Om det berodde på "sulfathalter" eller inte vet ju inte jag som vanlig konsument. Men tidpunkten för mina problem stämde ungefär med tidpunkten för debatten. Mina etanolbilar har gått bra både före och efter debatten om "sulfathalterna". Kört Ford Flexifuel sedan 2003 och egentligen aldrig haft allvarliga problem. Det allvarligaste var ryckig motorgång. Men det gick att kurera med en huskur utan reparationer. Volvon jag har går klockrent bra på etanol. Den verkar vara mycket bra anpassad i motorstyrningen. Där upplever jag att Ford har en bit kvar.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]