Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:XC70 är inte förstärkt nånstans förutom en hasplåt i plast under. All plåt på V70 och XC70 är samma, bara plastdelar som skiljer. Dvs, exakt samma sak som Alltrack.
Nu är du tyvärr fel ute andreas. Jag har inte exakt koll på förstärkningarna under skalet men även fram och bakskärmar är annorlunda på xc'n kontra V.

/Martin
av Lövet
Vart är skärmarna annorlunda? Plåtpressningen ser helt identisk ut. Skulle vara för infästningen av plasten på hjulhusen kanske. Det ser jag dock inte som någon modifiering i högre grad.
Förstärkningarna skulle jag gärna se någon teknisk information på. Det låter som något en säljare hittat på.

Bild
Bild

Kanske ska tilläggas att detta inlägg ska läsas helt utan någon mästrande ton. Det är absolut inte tanken, vill bara reda ut exakt vad som gäller. Är inte så bra på att använda smileys o dyl.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Vart är skärmarna annorlunda? Plåtpressningen ser helt identisk ut. Skulle vara för infästningen av plasten på hjulhusen kanske. Det ser jag dock inte som någon modifiering i högre grad.

Xc70 skärmarna är 'kortare' och med fästhål för plasten. Hade man haft samma som v70 med plast påhägt bara hade de varit ivägen för de större hjulen. Alltrack har ju V70 dimension på däcken (225/50-17) medans xc70 har och får plats med 235/55-17, tack vare de större skärmarna.

Jag vet som sagt inte vad de exakta förstärkningarna under är, men när jag var på volvo pv pratades det om en rejäl skillnad då xc70 skall kunna stå på två diagonala hjul och öppna dörrarna, det skulle tydligen inte en v70 klara, men som sagt, det är bara hörsägen. Men det borde ju finnas många initierade här som kan bekräfta eller dementera.

Det man själv kan se är dock att det är en stor skillnad i mitten bak under bilarna, det verkar vara helt olika infästnngar av bakre länkarmarna mellan xc70 och v70, en skillnad smo jag inte observerat när man kört bakom passater och alltrack.

/Martin
av Lövet
MartinS skrev:
andreas_lofgren skrev:Vart är skärmarna annorlunda? Plåtpressningen ser helt identisk ut. Skulle vara för infästningen av plasten på hjulhusen kanske. Det ser jag dock inte som någon modifiering i högre grad.

Xc70 skärmarna är 'kortare' och med fästhål för plasten.
Du måste hjälpa mig se det. För mig är skärmarna helt identiska förutom att de är klädda utvändigt med mörk plast. Med tanke på hur många miljoner pressverktyg kostar skulle jag verkligen bli förvånad om de var fysiskt annorlunda bakom plasten (med undantag för fästen, hål osv)

Du kan inte plocka fram Microsoft Paint eller dyl och göra en grovskiss baserat på bilderna ovan?
av perhall
Även alltrack har större hjul än vanliga passat, att de sedan råkar ha samma dimension som V70 ändrar ju inte detta...
av s6025t
xc70 har andra länkarmar som ger bilen 26mm bredare spårvidd än v70 som gör att skärmarna uppskurna/breddade under plastskärmbreddaren för o få plats med däcken. Där av har xc70 något sämre vändradie oxå än vanliga v70. Bak har xc70 däremot 6mm mindre spårvidd o även axelavstånd skiljer nån mm så xc70 o v70 är inte identiska under. Passat alltrack o vanliga passat har exakt samma spårvidd så dom verkar inte ha lika omfattande ändringar i chassi
av dieselanddust
Usch, detta är en jobbig jämförelse, känns som man kan komma att undra om man gjorde rätt oavsett vilken av dessa man inverserar slantarna i.

Volvo:
* Maffigare, mer robust look
* Förmodligen mer komfortabel
* Lite högre, om man nu någonsin har nytta av det
* Säkrare
* XC70 håller fortfarande utseendemässigt till skillnad från vanliga V70 som börjar kännas gammal

Volkswagen
* Lite billigare
* Modernare bil
* Har faktiskt vunnit alla tester jag läst mot XC70
* Trevligare automatlåda
* Ser smäckrare ut, men har ordentliga hasplåtar i metall under, något Volvon saknar
* Piggare (jmf då med D4)

På något sätt säger hjärtat Volvo men hjärnan VW tycker jag...
Användarvisningsbild
av V9097
dieselanddust skrev:På något sätt säger hjärtat Volvo men hjärnan VW tycker jag...
Om det inte skiljer stora summor pengar skulle jag välja den som känns rätt i hjärtat. Ska bara hjärnan välja kan det ju lika gärna bli en Octavia Scout
Användarvisningsbild
av 2013xc70
dieselanddust skrev:Usch, detta är en jobbig jämförelse, känns som man kan komma att undra om man gjorde rätt oavsett vilken av dessa man inverserar slantarna i.

Volvo:
* Maffigare, mer robust look
* Förmodligen mer komfortabel
* Lite högre, om man nu någonsin har nytta av det
* Säkrare
* XC70 håller fortfarande utseendemässigt till skillnad från vanliga V70 som börjar kännas gammal

Volkswagen
* Lite billigare
* Modernare bil
* Har faktiskt vunnit alla tester jag läst mot XC70
* Trevligare automatlåda
* Ser smäckrare ut, men har ordentliga hasplåtar i metall under, något Volvon saknar
* Piggare (jmf då med D4)

På något sätt säger hjärtat Volvo men hjärnan VW tycker jag...
http://bil.aftenposten.no/bil/biltester ... NbhCWt5mSM
av dieselanddust
Ah, vad skönt att i alla fall norskarna håller Volvon högre än Alltracken :D , de tester jag läst av Teknikens Värld och Vi Bilägare ger Passaten segern. I det norska testet var det också en D5:a som testades, det rimliga är väl att jämföra med en D4 annars blir ju prisskillnaden väldigt stor, i alla fall här i Sverige. Vet inte om resultatet av testat hade blivit annorlunda ändå.

Tycket det norska testet var mycket bra dock, kan konstatera att de punkter jag hade lisat som fördelar med de båda bilarna också listades i det testet, och det känns inte ett dugg lättare att välja nu. Men kul att läsa ett test från ett annat land ändå, det ger lite andra perspektiv på det hela.

Tycker fortfarande att hjärtat säger Volvo, hjärnan Passat. Och man skall väl följa sitt hjärta :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]