Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Provade nya Huynadai I30 kombi för en stund sedan, en bil med buisness pkt och automat ihop med en 130 hästars (ungefär) bensinmotor, pris 204 000,- . Jämföra med V60 T3 som kostar cirkus 100 000,- mer så hade Jag faktiskt hellre sparat dom pengarna till nåt roligare och fått en helt ok bil med dessutom 3 års längre garanti.
Visst inte lika mycket status och premiumsnack men säkert en lika duglig bil.

Och på tal om vägljud så var den inte den tystate men inte heller något att klaga på.
Användarvisningsbild
av epostaren
dst02 skrev:Provade nya Huynadai I30 kombi för en stund sedan, en bil med buisness pkt och automat ihop med en 130 hästars (ungefär) bensinmotor, pris 204 000,- . Jämföra med V60 T3 som kostar cirkus 100 000,- mer så hade Jag faktiskt hellre sparat dom pengarna till nåt roligare och fått en helt ok bil med dessutom 3 års längre garanti.

Och på tal om vägljud så var den inte den tystate men inte heller något att klaga på.
Och då infinner sig frågan: varför köpte du en Volvo senast och inte en så bra o billig bil som Hyundai är? Tänk vad roligt du kunde ha haft med den mellanskillnaden. Du kanske hade varit en gladare o positivare människa än vad du är nu.

Vilken trevlig tråd detta skulle vara (eftersom den egentligen handlar om Passat och Mondeo vs V70) om du inte skriver "out of topic" hela tiden.
Du kan ju start en ny tråd som handlar om vilka bilar du tycker är bättre än Volvo, det står dig fritt att göra.
av Linqid
dst02 skrev:Provade nya Huynadai I30 kombi för en stund sedan, en bil med buisness pkt och automat ihop med en 130 hästars (ungefär) bensinmotor, pris 204 000,- . Jämföra med V60 T3 som kostar cirkus 100 000,- mer så hade Jag faktiskt hellre sparat dom pengarna till nåt roligare och fått en helt ok bil med dessutom 3 års längre garanti.

Hade jag varit så missnöjd med min bil som du är med din hade jag sålt den och köpt mig något annat. Måste vara tusen gånger bättre än att gå och vara bitter dagarna i ända över en bil...
av Lövet
Håller med helt. Om man inte upplever någon skillnad mellan en i30 och en 100.000kr dyrare V70 - Köp Hyundaien direkt. Det är det bästa spartips som finns.
av dst02
Självklart känner man ju skillnad på dom två bilarna och Jag är jättenöjd med min bil som är värd varenda krona OM kvaliten var bättre, eller mycket bättre.
av Fartdåre
För egen del lutar det åt en Superb eller Accord. Gillar bilar som funkar och
är någorlunda prisvärda. Superben är stor som en grotta och Accorden bara går och går och går och går och går och går...
Andrahandsvärde bryr jag mig inte så mycket om då jag antagligen behåller
den länge.

Tycker att XC/V70ins inst.panel är sååå snygg och tänkte köpa en XC70 nästan
bara för det... Det är ju ändå insidan man ser mest. XCn har ju lite skoggshuggar
image också. Ibland förväntar man sig nästan se en rutig flanellskjorta på föraren... Tyvärr
är det oftast en barnkräk fläckad kostym...
Blir något annat dock. Kan stå ut med ett hav av grå plast om bilen är någorlunda driftsäker.
Gillar ju fortfarande Volvo så jag har lite beslutsångest....

Anser att inlägget är ot då Superb byggs på Passat... :wink:
av mattish
Fartdåre skrev:
Anser att inlägget är ot då Superb byggs på Passat... :wink:
Nej, byggd på octaviachassit.. Dvs. golf. Jag gillar superben och hade förmodligen varit ägare till en sån, men jag kunde inte med stolen i den greenlinen som vi testade. Det var väldigt synd annars hade vi haft enormt med utrymme..
Based on a stretched version of the latest A5 Octavia platform, the Volkswagen Group B6 PQ46, this new Superb is a five-door five-seat liftback saloon/sedan, with an innovative tailgate that can double as a regular separate saloon boot, and full liftback, known as 'Twin-Door'. Being based on the Octavia A5 platform, this latest Superb now utilises a transverse engine layout.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Superb
av Amli
När det sägs enormt med utrymme ang Superb, syftas det då på ben utrymme i baksätet och då för 2 pers? För i övrigt är väl inte Superb så mycket större än något annat?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jpennerb skrev:Skoda och Ford lirar inte i samma liga som Volvo och skall inte nämnas ihop med det senaste märket! :wink:
Det är väl just alla Forddelar (eller i alla fall Fords inköpsavdelning) som verkar hålla undermålig kvalitet och pajjar om och om igen i Volvon. Spännremmen till aggregatremmen tex som jag fått byta flera ggr och som lätthet får hela motorn att rasa om den tar med sig kamremmen. Även AC-kompressorn tex. Det var väl fords ekonomer som pressade kvaliteten/priset.
av Lövet
Eller så är det Volvos ingenjörer som konstruerat och beställt delen på det sättet. Vad jag vet är det inte större problem med remmarna på Ford än andra märken?

Mekaniskt skulle jag inte vara ett dugg rädd att åka Ford. Däremot duger inte rostskyddet och andrahandsvärdet. Kolla exempelvis på 3-4 år gamla Focusar exempelvis på KVD då de fotar varenda fel. Varenda Ford är rejält rostig. Det är ett problem som inte existerar på Volvo. Där ser man också hur dåligt lacken håller på Passat. Stora galvblåsor mitt på dörrar är inte ovanligt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call