Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Cedrix skrev:
Spoiler »

Om du drar så lite med en 2004:a känns det som att du kör rätt snårt. Jag kan aldrig tro att du skulle kunna dra mer med en D3:a MY13 med samma körstil. Mäter du vid pump?
Jag är själv mycket spänd på vad min första tankning ska visa.. Är dock inte så lätt på foten alltid, och det blir mycket motorvägsfart runt 120-125kmh.
av Cedrix
ansjo skrev:Ca 0,8 lugn blandad körning stadstrafik/motorväg.
Automat, AWD...
Glömde skriva att jag har manuell och kommer att köpa en ny manuell.
joel80 skrev: Om du drar så lite med en 2004:a känns det som att du kör rätt snårt. Jag kan aldrig tro att du skulle kunna dra mer med en D3:a MY13 med samma körstil. Mäter du vid pump?
Jag är själv mycket spänd på vad min första tankning ska visa.. Är dock inte så lätt på foten alltid, och det blir mycket motorvägsfart runt 120-125kmh.
Stora vinsten med min 04:a är att jag slipper partikelfiltret.
Ja jag mäter vid pump, och ja när jag har dom siffrorna ner mot 0,5l/mil kör jag väldigt lugnt.
Blir absolut inte en 3013 för mig pga. haldex gen5.
Är 2011 jag tittat på och i XC70 D3 är det 2,4 liters motorn medan det sitter en 2,0 i V70 om jag fattat det rätt.
Vet inte hur myclet det skiljer på dessa!
Nu kör jag 90% pendlingt till jobbet 3,5 mil enkel (90 väg).
av perhall
Min T4 har 6,8 i EU-mix och går att köra på 6,8 på motorväg... men då får man ta det lugnt. Hade 6,7 resp. 6,9 på motorväg i 110-120 med full packning nyligen. Men det är sjukt hur detta har ändrats (T4 är inte så optimerad för körcykeln som t ex D4...). En av mina första bilar, en BMW 528i -83, hade 1,14 i DIN-norm och fast den gick hårt var det svårt att komma över 1,1 i blandad körning. Sen dess har uppgiven förbrukning nära nog halverats och verklig sjunkit med kanske 15 procent...
PH
av soul7
Bytt från 2liters 5cyl D3 till nya D4:an. Kör mycket bil och i allt möjligt ecodriving. Klart besviken då den nya drar mer än den gamla på exakt samma sträckor och körsätt. ca 8-10% upp. Minskade siffror efter en tids inkörning ger jag inte mycket för då det var högst marginellt på min förra som jag körde till 12000 mil och motorerna borde ju inte bli med grovhugget konstruerade med tiden. Volvo kanske står sig hyggligt mot konkurrenter men utvecklingen går iaf inte framåt. Blandad: 5,3 på min gamla och 5,8 på min nya.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
soul7 skrev:Bytt från 2liters 5cyl D3 till nya D4:an. Kör mycket bil och i allt möjligt ecodriving. Klart besviken då den nya drar mer än den gamla på exakt samma sträckor och körsätt. ca 8-10% upp. Minskade siffror efter en tids inkörning ger jag inte mycket för då det var högst marginellt på min förra som jag körde till 12000 mil och motorerna borde ju inte bli med grovhugget konstruerade med tiden. Volvo kanske står sig hyggligt mot konkurrenter men utvecklingen går iaf inte framåt. Blandad: 5,3 på min gamla och 5,8 på min nya.
Samma kaross o växellåda ?
av Lövet
Det låter ju minst sagt bakvänt. VEA är inte i närheten av deklarationen men den ska inte dra MER allt annat lika.
Användarvisningsbild
av joel80
soul7
Är det siffror vid pump eller färddator? Jag har en D3:a (V70 MY13) och den visar ca 10% fel vid pump.. (5,4l/100km på färddatorn är 5,9-6,0 vid pump.

Kanske är den nya färddatorn närmre verkligheten.. om det nu är färddatorn du går efter.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]