- tis 30 okt 2012, 18:22
#695344
Krollspell skrev: Nu sitter nog inte det största problemet hos biltillverkarna motstånd, utan konsekvenserna när man tar fram etanolen.Oj, det här går att skriva spaltmeter om. Men jag ska fatta mig kort. Allt biobränsle som säljs i Sverige är kravställd enligt ett EU direktiv. Det innebär att hela produktionskedja ska uppfylla lagstadgade krav på växthusgasprestanda, skydd av biologisk mångfald, miljöskydd vid växtodlingen och markanvändning. Vad är kraven på fossila kolväten? Inga, så att använda olja får betydligtvärre konsekvenser. Sedan tror ingen serös påstått att alla bilar ska drivas med etanol. Etanol är ett av många bränslen som behövs för att ersätta oljan. Fördelen med etanol jämfört med tex metanol och DME tar även artikeln upp. Det fungerar i befinliga bilar, det är ett flytande bränsle och förbränning är ren. Artikeln glömmer helt bort att man får ut mycket mer än bara etanol från grödan. Agroetanol producerar både biogas och djurfoder av restprodukten från etanol. Etanol kan också produceras från mycket annat än bara spannmål. Sist kan tilläggas att så länge det finns åkermark i träda finns det ingen konflikt mellan biobränslen och mat.
"För att driva en svensk bil under ett år behövs i dag årsskörden från tre och en halv hektar åkrar. Om hela den svenska bilflottan drevs med etanol skulle det kräva veteåkrar som täcker nästan hela Götaland och Svealand."
http://fof.se/comment/2338
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14