Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
Det är precis som perhall skriver. Då det är en personalbil faller kostnaderna på mig, men jag har inte kontroll över avtal, försäkringar mm som gäller bilen. Det känns ju inte helt bra då jag inte får klara svar från leasingbolaget, men förhoppningsvis löser det sig imorgon...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
I det läget känns det ju bättre att köpa bilen själv, ha full kontroll över vad som gäller. Då kan det i princip dimpa ner en faktura på 10 k i brevlådan. Känns ju surt. Hoppas det löser sig för dig på ett bra sätt. Lider med dig.
Användarvisningsbild
av poseidon
Nä så funkar det inte. Personalbilen har alltid ett serviceavtal kopplat till sig som tar dessa kostnader. det är en leasingbil men man betalar allt själv fast på bruttolönen.
av Rille67
Vanilla: Har du kört på etanol hela tiden? När jag snackade med Bilias servicetekniker så pratade vi bl a om bränslet för 2,5FT. Dom rekommenderade att tanka bensin ungefär var femte gång. Just för att rensa spridarna som annars korkar igen. Samtidigt läser man om folk som kör 15000 mil endast på etanol utan problem. Ja, jag vet inte. Tar gärna emot input.

Mvh
av MattiasD
Rille67 skrev:Vanilla: Har du kört på etanol hela tiden? När jag snackade med Bilias servicetekniker så pratade vi bl a om bränslet för 2,5FT. Dom rekommenderade att tanka bensin ungefär var femte gång. Just för att rensa spridarna som annars korkar igen. Samtidigt läser man om folk som kör 15000 mil endast på etanol utan problem. Ja, jag vet inte. Tar gärna emot input.

Mvh
Det var 2010 under sulfatproblemen det rekommenderades att tanka var 5:e tank bensin. Jag förstod inte då varför och gör det heller inte nu. Etanol brukar sägas ha en mer rengörande effekt än bensin. När serviceteknikerna inte en blekaste aning drar man till med såna här saker. Jag tankar alltid E85 och mina bilar rullar på utan problem.
av MattiasD
niklasstahl skrev:Har också haft problem med ryckig gång vid hård belastning och under halv tank. Har fått som svara att spridarna inte klarar att leverera tillräckligt med bränsle, gäller främst vid etanol i tanken.

Bilarna MY10 och nyare.
Det låter väldigt märkligt....spridarna i en flexifuelmotor ska naturligtvis vara anpassade för den lägre energiinnehållet i etanol. Och varför skulle det finnas en koppling mellan spridarna och tankmängd? En spridare är öppen för bränsle eller stängd för bränsle. Hur skulle det kunna variera om tanken är halv?
Användarvisningsbild
av Guligan
Vanilla skrev:Det är precis som perhall skriver. Då det är en personalbil faller kostnaderna på mig, men jag har inte kontroll över avtal, försäkringar mm som gäller bilen. Det känns ju inte helt bra då jag inte får klara svar från leasingbolaget, men förhoppningsvis löser det sig imorgon...
Detta skall du personligen inte betala för!

Jag har sett en del personalbilsavtal och det brukar vara ganska väl reglerat vilken typ av kostnader som föraren ska ta utöver månadskostnaden. Ofta handlar det om yttre skador/åverkan på bilen, onormalt slitna däck, olja/vätskor mellan servicar etc etc.

Personalbilsavtalen skrivs korta, max 3 år just för att det underliggande serviceavtalet och garantier ska ta hand om oförutsedda kostnader.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
11.000 för att man har skit i två spridare. Låter dyrt.

Det är väl vanligt att man bara rengör dem i utraljudstvätt. På med spänning så de öppnar, sen sätter man dem i "ultraljudsvätskan" och suger vätskan genom dem med tvätten på tills de är rena ?
av Cox
Förstår inte frågeställningen på dyr reparation, solklart att Volvo skall stå för detta,
Precis som goose nämnde tidigare i tråden, Emissions garanti, 5 år eller 8000 mil denna bil kan knappast ha rätt utsläppsvärden. Följ upp detta med verkstaden så blir det nog annat ljud !
av Vanilla
En uppdatering efter att äntligen fått vettig info från Leasingbolaget och haft ytterligare en bra diskussion med Bilia.

Två av spridarna är inte bara igensatta de är "totalt slut". Enligt Bilia är det ett mycket omfattande jobb som tar en eftermiddag och då de byter alla fem då det inte tar längre tid. Men om det ska göras så är en fråga mellan leasingbolaget och Bilia.

Spridarna täcks inte av garantin. Mycket märkligt kan jag tycka...

Bilia är inte villiga att driva det som Goodwill. Leasingbolaget driver frågan vidare mot Bilia.

Leasingbolaget har en maskinskadeförsäkring som täcker detta. Dock blir det en självrisk på dryga 2.000.- som hamnar på mitt personalbilskonto.

Har informerat Leasingbolaget om Emissionsgarantifrågan. De tar det mot Bilia.

Leasingbolaget har också ett serviceavtal på bilen, men spridarna täcks inte av det avtalet...

Jag har kört enbart på E85 i två år. Ironiskt är ju att jag tankade bensin dagin innan den havererade...Bärgarn tyckte att det var självklart att jag skulle köra var annan tank på bensin, men Bilia var tydliga med att E85 är ett certifierat bränsle sedan 2010 och det ska inte vara några problem att enbart köra etanol.

Kör en V70 2.0F som lånebil. Oj vad jag saknar min 2.5FT...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]