Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Nu har jag installerat den optimerade mjukvaran i min C30 Drive. Jag har inte hunnit köra så mycket men det jag hunnit snappa upp är att motorkaraktären är som vanligt bara att den är starkare genom hela registret. Den är fortfarande lite trött under 12-1300 varv men efter det så drar det iväg ordentligt och knuffen man får strax innan 2000varv är trevlig när man ligger runt 80-90 och ska köra om någon på en trefältsväg t ex.

Hastighetsbegränsningen på 190 är fortfarande kvar men man når dit betydligt fortare :D . Vet inte om den begränsningen finns på V70. Allt som allt är jag nöjd med investeringen och den service och support jag fick av PJ-Performance i Umeå. Bor ni i norra delen av landet och ska optimera kan jag rekommendera att ni vänder er dit.

Alla som har en drive med 1.6d borde göra denna uppdatering då körbarheten ökar rejält vid landsvägskörning. Nu kan jag t ex bara stampa plattan i mattan uppför en backe om jag vill köra om en lastbil vilket inte gick innan om man inte hade gott om tid att planera omkörningen. Som jag sa tidigare var målet för mig att få en piggare bil i hastighetsspannet 80-120 och det har jag fått också.

Bromspapper finns här om man är intresserad http://atechmotor.com/bildgalleri/c3016drivee.jpg

Jag återkommer när jag avverkat några hundra mil med rapport om förbrukningen blir bättre eller sämre.

/John
av jpennerb
Fick du välja själv att behålla fartspärren eller klarar dom inte att ta bort den?
av Gourmand
Klokt att behålla fartspärren och att du inte gjort något fultrim med s.k. box på bilen. Det handlar ju om körbarhet till vardags på denna typ av bil och kanske ännu mer på V70 1,6 D.
av JohnB
Fartspärren tas inte bort i Autotech's steg 1 till C30 drive eftersom dom valt att inte göra det. Om jag ville så kunde dom fixa bort den men det känns inte så viktigt. Vill jag åka fortare än 190 får jag åka S60 istället :) . Jag har faktiskt bara tyckt att spärren var i vägen en gång på autobahn men vid normal körning så är det ju sällan man har behov av att köra så fort. Jag ville som sagt främst öka bilens körbarhet i vardagstrafik.

/John
av JohnB
Raymond skrev:Er det denne du har programmerat inn (bara til din biltyp)? Du låt dom gøra jobbet, du handlade inte en sådan box?

http://atechmotor.com/volvo/v60/16d-dri ... et/steg-1/
Ja det är den fast till en C30 jag har installerat. Jag köpte till en APC-box också och installerade själv då jag fick ett paketpris med programvara till både C30'n och S60'n.

Man kan använda APC'n till flera bilar. Så om man vill gå ihop ett gäng eller känner någon som har en APC kan man köpa programvara till x antal bilar och använda samma APC. Mjukvaran är låst mot VIN så det går inte att installera fel programvara i bilen. Funkar så länge bilarna är en volvo av valfri modell från 00 och framåt. Så kolla i grannskapet / bekantskapskretsen om någon har en APC redan så sparar du 2500:-. Jag tänkte inte på det och så visade det sig att kollegan hade en APC liggande... Surt sa räven :) .

/John

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]