Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:Slutsatsen är att dom som kör manuell gör det av gammal vana och dom som väl har valt automat kommer aldrig gå tillbaka till en manuell igen.
Njae, jag föredrar absolut manuell. Man har kontroll över bilens beteende på ett annat sätt med manuell än automat, jag vill veta hur bilen beter sig hela tiden, och det gör man inte med en automat.

/Martin
av Amli
Det kan ju även vara på sin plats och säga att det skiljer ganska mycket på automatlåda och automatlåda beroende på vilken bilfabrikat/modell det rör sig om. Alla här på forumet kör ju inte Volvo, som inte direkt är kända för de bästa automatlådorna på marknaden.
Mccartney skrev:
Gourmand skrev:Manuell ! Aldrig i livet något annat, hur bra automaterna än utvecklas. De flesta automatväxlade bilar drar ohemula mängder bränsle och man har betydligt mindre kontroll på bilen i vinterväglag i jämförelse med en automatväxlad bil. Om man mestadels kör landsväg/motorväg har man ju heller ingen nytta av automaten. Dessutom har jag sett folk på nära hand, som plötsligt ska köra en bil med riktig växellåda, efter att har kört bilar med invalidlåda i några år - Den upplevelsen förskräcker. Enda anledningen att välja automat ä'r ju om man kör i yrkesmässikgtrsfik i Stholms inntertsad . I övrigt har automatväxellådan bara nackdelar
Min xc70 MY12 D5 Aut drar ca 0,85 med 80% stadskörning och det tycker jag är utmärkt trots automat och hästsläps körning. :)

Håller med om att automat inte är det bästa på vinterväglag...hade en 745 i 17år automat och det var inte kul att köra på vinterväglag...men man kör därefter och jag åkte aldrig av eller något sådant.

Xc70in som jag har nu har nog inga problem vintertid....
Den ökade bränsleförbrukningen är verkligen ett dåligt argument för att välja manuell då den skillnaden är marginell i en bils totala kostnad. Sen att nämna "kontroll" som ett argument låter konstigt då automaten inte har någon negativ inverkan i vinterväglag vid helt normal körning. Det argumentet kan jag förstå om man har en helt annan typ av bil(läs sportbil) där man mer aktiv i sitt körande.
Kör automat sedan 2003. Kommer förmodligen inte att köpa manuell igen.
Frugans bil är dock manuell och det är ok om jag slipper att köra mycket med den ;)
själv föredrar jag automater med momentomvandlare än så länge, jag hade en VW med DSG låda för ett tag sedan och den var ingen höjdare om man skall finlira med släp. Var inget kul att köra i köer med heller då den hade en markant fördröjning på "dragläget" och var svår att balansera med gasen om man skulle smyga fram i branta backar.
Min nuvarande D3 är suverän men den växlar inte alltid som jag vill, fast man lär sig den. Med släp är den perfekt.
Skulle vilja Prova en BMW med deras nya 8 stegade låda som verkar vara både bränsle effektiv och ha momentomvandlare som gör den bra till finlir körning med husvagn.. Fast jag hoppas att när min bil leasing går ut så har xc70 d5 fått en liknande låda till 2014 ;)
..jl
Manuell, främst av ekonomiska orsaker som flera redan nämnt, men även pga lägre ljudnivå (mindre motorljud) just i Volvosarna.

Har ägt bilar med automat (XC90 tex) och inser dess fördelar men också dess nackdelar. En automat kan aldrig förutse vad du som förare avser göra och växlar därmed aldrig lika rätt som en engagerad förare. Automaten är reaktiv, inte proaktiv. En mindre engagerad förare är däremot ofta hjälpt av en automat.

Oklart vad nästa bil blir, ekonomin vid bytet får avgöra.
Manuellt, frugan bestämmer :wink:
Skämt o sido automat är underbart framförallt i en stor familjekombi. Dock vill jag bestämma vilken växel jag vill dra på samt segdra på och gillar inte den manuella delen på Volvos aut så det får vänta tills nästa generation helt enkelt.
VW:s DSG tycker jag dock är riktigt trevlig.
Manuell för att det var det bilen som passade bäst i övrigt hade.
Men jag hade gärna tagit en automat.
Fast egentligen tycker jag det är helt OK att växla då jag inte kör så rysligt mycket och då blir ju bilen lite billigare i drift - tills kopplingen lägger av i alla fall.
Enda undantaget är nog när jag ska dra upp lillbåten. Känns inte helt bra att slira på kopplingen på den branta rampen så där hade nog en automat suttit bättre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset