qwerty skrev:Sitter och försöker fördjupa mig i detta med MOST-systemet och stereo.
Most är ju ett enkelriktat ringnätverk, alltså kommer det en kabel in och en går ut.
Alltså behöver man inte dela kabeln för att få signal, att ta optiska kablar från en annan bil på skroten och sedan bygga ut är ju då fullt möjlig. Alla enheter får ju samma info via kabeln men programmet i bilen lär enheterna i kedjan vilken info de ska reagera på.
Så då blir min fråga, vart tar kablen som går från stereon vägen i nästa led, vart ansluter den i min bil med endast performance ljudpaket?
ny fråga till dom med high performance eller mer. Hur och vart är MOST-kablarna dragna i era bilar?
Har nyss rivit min bil och det går 2st orangea fiberkablar mellan stereo och display, ska knäppa kort då jag fann en del kontakter under mattan samt vid mittkonsollen som inte är kopplade men någon kanske vet vad de är till för utrustning.
Sen har jag ytterligare en tanke på most systemet.
Eftersom det är ett ringnätverk med enkelriktad kommunikation så ska man ju inte dela en optisk kabel i bilen för att få in ett steg, man ska väl lägga till och dra om signalens väg bara?
I min vackra skiss här syns vad jag menar.
de orangea kablarna mellan HU och DISP som det är idag, om man tar bort kabel 2 mellan dom och istället drar den ned till stift 1(grön kabel) på förstärkaren så ska ju stift 2 (grön kabel) på den gå åter upp till stift 1 i stereon, så det jag behöver är 1 extra optokabel för att lägga till en enhet?
Tittar man på kontakterna i ändarna på optokablarna så kan man pilla ut ett blått stift och då få loss kablarna ur kontakten.