Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad gällert om volvo kunde justera stereon via sina datorer så vart det mycket, antagligen inte, kan inte ge ett svar på det, troligtvis inte, vet ej, borde nog fungera.....

Ingen som verkade ha lust att kolla upp saken heller. De tyckte dock att det lät som något var fel för det borde vara fullregister, varför annars trycka dit en 6,5" högtalare i dörren?
Varför förknippar du 6.5" med att det måste vara fullregister? Så är det absolut inte! Om man tittar på stereobyggen generellt så brukar man dela av allt annat om man har en subb, det samspelar mycket bättre då, och man slipper överlasta 6.5":arna..
Så du bygger ljud med 6,5 som tweeter? Det var något nytt iaf.

Mellanregister, bas , fullregister vet jag man brukar ha det till. Nu är det så att jag menar att signalen till bakre högtalare inte är full register, så varför då montera 6,5:or där?
Nu är du ute och cyklar.

Bara för att man delar av sina 6.5":are så blir dom inga "tweeters" (eller diskanter som det heter på svenska) för det..
Det är inte alls ovanligt att dela dessa storlekar på koaxialare någonstans mellan 50 och 120 Hz. Och jag lovar dig att det inte är många diskanter som tar vid vid 50Hz :wink:

Och visst kan signalen till bakhögtalarna vara delade på elektronisk väg i stereon.. inte det minsta konstigt. Det är ett simpelt sätt att spara effekt i stegen och att spara högtalarna från att spela frekvenser som dom ändå inte klarar av i någon större omfattning..
Variosboy skrev:Nu är du ute och cyklar.

Bara för att man delar av sina 6.5":are så blir dom inga "tweeters" (eller diskanter som det heter på svenska) för det..
Det är inte alls ovanligt att dela dessa storlekar på koaxialare någonstans mellan 50 och 120 Hz. Och jag lovar dig att det inte är många diskanter som tar vid vid 50Hz :wink:

Och visst kan signalen till bakhögtalarna vara delade på elektronisk väg i stereon.. inte det minsta konstigt. Det är ett simpelt sätt att spara effekt i stegen och att spara högtalarna från att spela frekvenser som dom ändå inte klarar av i någon större omfattning..

Lung nu få inte hjärtsnörp, ingen som pissar på din parad.

Har inte sagt att de är tweeters, men att de pga filtrering av signal låter och fungerar precis som det.

Kollade in specen för staterna, fasiken vad vi i sverige får pröjsa för mycket som där borta är standardmonterat i bilarna. :evil:

Någon som har möjlighet att kolla sin stereo hur det låter med bara bakre kanaler?
Om du inte har bas i bakhögtalarna så är den kanske konfigurerad för sub?
För mig låter det annars helt orimligt att det skulle vara så utan att kunna ändra, och även om det är p.g.a någon sub så är det ju märkligt om det skulle vara omöjligt att ändra.

Det är ingen parameter där som är inställd på sub?
Har bara bas, diskant, fader och balans som kan justeras i stereon om jag trycker på soundknappen.

Om jag läser på sidan 106 i volvos handbok så ser man inställningarna för ljudet, där finns många olika val. om jag går in i huvudmenyn och väljer ljudinställningar har jag endast undermenyerna hastighetskompensering samt valet att återställa alla ljudinställningar.

Är detta rätt, ska jag i denna stereo inte ha fler val?

http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... TP9685.pdf
av qwerty
qwerty skrev:Sitter och försöker fördjupa mig i detta med MOST-systemet och stereo.

Most är ju ett enkelriktat ringnätverk, alltså kommer det en kabel in och en går ut.

Alltså behöver man inte dela kabeln för att få signal, att ta optiska kablar från en annan bil på skroten och sedan bygga ut är ju då fullt möjlig. Alla enheter får ju samma info via kabeln men programmet i bilen lär enheterna i kedjan vilken info de ska reagera på.

Så då blir min fråga, vart tar kablen som går från stereon vägen i nästa led, vart ansluter den i min bil med endast performance ljudpaket?
ny fråga till dom med high performance eller mer. Hur och vart är MOST-kablarna dragna i era bilar?

Har nyss rivit min bil och det går 2st orangea fiberkablar mellan stereo och display, ska knäppa kort då jag fann en del kontakter under mattan samt vid mittkonsollen som inte är kopplade men någon kanske vet vad de är till för utrustning.

Sen har jag ytterligare en tanke på most systemet.
Eftersom det är ett ringnätverk med enkelriktad kommunikation så ska man ju inte dela en optisk kabel i bilen för att få in ett steg, man ska väl lägga till och dra om signalens väg bara?

I min vackra skiss här syns vad jag menar.
de orangea kablarna mellan HU och DISP som det är idag, om man tar bort kabel 2 mellan dom och istället drar den ned till stift 1(grön kabel) på förstärkaren så ska ju stift 2 (grön kabel) på den gå åter upp till stift 1 i stereon, så det jag behöver är 1 extra optokabel för att lägga till en enhet?
Tittar man på kontakterna i ändarna på optokablarna så kan man pilla ut ett blått stift och då få loss kablarna ur kontakten.

Bild
Här några bilder på lösa oanvända kontaktstycken jag fann. Vad är dom till?

Höger sida tunnel bakom mattan.
Bild

Under mittkonsoll brevid växelspak.
Bild

Höger sida tunnel strax framför växelspak. Synlig med borttaget sidostycke mellan tunnel och säte passagerarsidan.
Bild

Denna sitter ca 5-6cm längre fram än föregående kontakt, synlig med samma panel borttagen. 3 sladdar.
Bild
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]