Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stämmer nog ganska bra. Jag har inte funderat på att köpa Passat, däremot Skoda Superb kombi eftersom det är i mina ögon den mest praktiska och prisvärda bilen i "den kategorin".

Volvon känns faktiskt mindre praktisk, men mysigare, och mys är skönt.
Volvon uppfattas som mer premium än Passat och det gäller i ännu högre grad XC70 vs Alltrack. Priset är ju också en del i imagen, det skänker tillgfredställelse att grannen vet om att jag betalat mycket för min nya bil.

Att sänka priset till en ny lägre nivå är som att kissa i byxan, först känns det ganska bra (ökar försäljningen) men efter ett tag.....(sjunker försäljningen)- Det handlar om varumärkesbyggande och då är inte priset oväsentligt.

Det som ingen tagit upp i tråden är att nettopriset (det man faktiskt ska betala) mellan bilarna kommer att närma sig varrandra. Volvo lämnar upp till 10% i rabatt på en XC70 summum (ca 40 k). VW kommer att förklara att kunden bör beställa snarast för att överhuvudtaget få chansen till en bil.

Dessutom är man skickliga på VW som har ganska lite i tillvalspaketen. Vilken Volvo summum förare vill göra avkall på elstol och bränslevärmare i nya bilen - kostar ca 20 k extra.
Har fått 10% på XC60 i offert förra året, så 10% kan man nog sikta på vad gäller alla Volvo. Iaf om man frågar rätt tid på månaden, och frågar några olika ÅF. Audi är inte heller direkt svåra att justera pris på, så säkert kan man få en deal på VW också. Men som sagt, där kommer man att få vänta.
Jag tycker Volvo har en skitjobbig prissättning.

Ligger relativt högt i prislistan sen säljer man mycket billigare med slumpmässiga dumpningar på 60 tusen eller 100% rabatt på automat och grymma ramavtal. Skatteverket går ju dock på prislistan så bilen blir skitdyr i förmånsskatt trots att bilen inte är så dyr.

Sen har man ju fan inte en susning om vad bilen kostar, ena veckan 360 ... nästa 300 tusen...å så 360 igen veckan efter

Omöjligt att göra en vettig kalkyl.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Håller med! Alla biltillverkare har ju olika kampanjer vid vissa tillfällen osv. Men volvo trixar åt höger å vänster huller å buller, mer än andra, är min uppfattning. Verkat inte finnas någon strategi. Utan man gör det som passar bäst för dagen. Höger eller vänster om?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Borttagen citering
Steff 99 skrev:
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev:Lägger man på hyfsad utrustning på Passaten och XC70 så hamnar de nära nog på samma pris.
Hur får du ihop det? Passat med premiumpaket ligger ju under grundpriset på Volvon och då är det helskinn, xenon 17" osv inkluderat som tillkommer på Volvon. (Åtminstone är det så på icke-Alltrack. Har inte detaljstuderat prislistan)
Execlusive paket mot summum, sedan så var det nav, uppdaterad ljudanläg, metallic och lite annat smått o gott , båda hamnade på 410-420...men jag kan ju ha missat något för VW:s "bygg din bil" var väl inte så informativ.
Exclusive + 18 tum + dynaoudio + navi lite mera och jag lyckas inte ens komma upp i XC70ns grundpris utan någon utrustning eller några paket överhuvutaget alls. ?:-/
Exclusive + 18 tum + dynaoudio + navi lite mera och jag lyckas inte ens komma upp i XC70ns grundpris utan någon utrustning eller några paket överhuvutaget alls. ?:-/[/quote]

Jag kom upp i 360+ innan jag ens funderade på 18 tum, dynaudio, navi och sånt. Inte ens VW soundsystem som suger hårt. Och då pratar vi om en Passat, om än med skinnklädsel med snygga sömmar. På 360 börjar XC70 AWD... 375 med xenon och det nödvändigaste. Tror status går före knappar och skinnklädsel.

Tror Passat kombi TDI 140, hyfsat utrustad miljöbil för 259' (med en kampanj, tralala :-) är ett större hot mot Volvo. Där får man en förnuftig bil, och det är väl vad VW handlar om.
sweborn skrev:
Jag kom upp i 360+ innan jag ens funderade på 18 tum, dynaudio, navi och sånt. Inte ens VW soundsystem som suger hårt. Och då pratar vi om en Passat, om än med skinnklädsel med snygga sömmar. På 360 börjar XC70 AWD... 375 med xenon och det nödvändigaste. Tror status går före knappar och skinnklädsel.

Tror Passat kombi TDI 140, hyfsat utrustad miljöbil för 259' (med en kampanj, tralala :-) är ett större hot mot Volvo. Där får man en förnuftig bil, och det är väl vad VW handlar om.
För 360 på passaten så är ju även DSGn med å drag, awd, premiumpaket å värmare med fjärr. Hellre det än en naken xc70. Men det är samma diskussion som om man tar en välutrustad V70 eller en naken BMW 520.....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]