Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RobbanS
MattiasD skrev:
RobbanS skrev:Helt plötsligt när det va 10 minus ute för nån månad sedan så åkte jag me bilen (E85) så börja bilen rycka och hacka som satan, ungefär som man skulle få soppatort, åkte hem , ställde bilen ett par timmar, starta bilen, inga problem kom 1 km så börja det igen, åkte in till macken, tanka
95 , och då upphörde ryckningarna , sen dess våga jag inte köra E85 under vintern, är det nån mer som upplevt det ?
Det upplevde jag jag aldrig på min 2.5FT. Minus 21 grader var det som kallast och bilen gick som en klocka. Testa med E85 igen. Kanske inte tanka fullt för säkerhets skull och om felet kvarstår låt Volvo åtgärda felet. Felet ligger hos Volvo och inte i bränslet.

Okej, ska göra ett nytt försök, men ni som säger att bilen går som en klocka vintertid med E85, använder ni motorvärmare på eran bil ??
av Rådlös
Om du går tillbaka lite i tråden så ser du att Volvo rekommenderar inkoppling av motorvärmare när det är -15°C och därunder. Naturligvis får man koppla in närhelst man vill. Hela förra vintern använde jag inte motorvärmare för att jag hade inte tillgång till eluttag. Bilen, en V70 2.0F -08 alltid tankad på E85, startade alltid när den skulle. Den här vintern har jag eluttag, men använder inte motorvärmaren regelbundet.
Förutsatt att bilen är i god kondition och fungerar som det är tänkt så vågar jag påstå att du inte behöver ha motorvärmare om det inte blir mycket värre än dessa dagar. (Nu rapporteras det ner mot -40°C i norra norrlands inland, men då vågar jag också påstå att det är åtskilliga bensinbilar som inte heller startar). Har du väl fått upp motortemperaturen lite så går den som vilken bil som helst.
Så för ordningens skull kanske du skulle berätta var du bor?
av MattiasD
RobbanS skrev:
Okej, ska göra ett nytt försök, men ni som säger att bilen går som en klocka vintertid med E85, använder ni motorvärmare på eran bil ??
Oftast står jag i garage där det blir några minusgrader som kallast. Men lite då och då står bilen ute. Tyvärr har jag aldrig tillgång till eluttag så det blir start utan motorvärmare. Men som sagt, aldrig något problem med 2.5FT trots att i media verkar det ibland som att en etanolbil aldrig startar när kvicksilvret är under nollan. Men det fungerar utmärkt. Inatt stod min nya T4F ute. Det var som kallast -19 grader men när jag startade bilen mitt på dagen stod termomenter på -10. Motorn var förmodligen kallare än -10 och startade fint efter 4 varv. Dock gick startmotorn ganska trögt vilket får mig att tro att motorn var närmare -19 än -10. Och då ska vi komma ihåg att jag har sommarblanding av E85 i tanken.
Användarvisningsbild
av SvenB
Var tankar du "sommarblandning" nu?
av MattiasD
KKR skrev:Var tankar du "sommarblandning" nu?
Sist tankade jag på St1 Tallboda och när jag läser ur etanolhalten via bilens OBDII verkar det ha varit sommarblanding av E85. Men egentligt är jag inte helt säker tillförlitligheten så nästa gång jag tankar ska jag ta ett bränsleprov för en jämförande mätning.
av Nian
MattiasD skrev:
KKR skrev:Var tankar du "sommarblandning" nu?
Sist tankade jag på St1 Tallboda och när jag läser ur etanolhalten via bilens OBDII verkar det ha varit sommarblanding av E85. Men egentligt är jag inte helt säker tillförlitligheten så nästa gång jag tankar ska jag ta ett bränsleprov för en jämförande mätning.
OBDII, är det färddatorn?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nej, det är en kontakt som sitter strax ovanför fötterna vid förarplatsen, samma kontakt som verkstaden kopplar in sig för att läsa felkoder bland annat. Finns billiga små blåtandsadagptrar som man kan sätta där och på så vis få trådlös överföring till tex sin telefon. Och med en app kan man sen få tillgång till allt mellan himmel och jord i bilens "data"-system. OBDII är protokollet som gäller för anslutningen.
Användarvisningsbild
av RobbanS
Variosboy skrev:Nej, det är en kontakt som sitter strax ovanför fötterna vid förarplatsen, samma kontakt som verkstaden kopplar in sig för att läsa felkoder bland annat. Finns billiga små blåtandsadagptrar som man kan sätta där och på så vis få trådlös överföring till tex sin telefon. Och med en app kan man sen få tillgång till allt mellan himmel och jord i bilens "data"-system. OBDII är protokollet som gäller för anslutningen.

Woow, det vill jag kunna göra, nån som kan förklara lite mer detaljerat hur jag går till väga, typ vilken blåtand, vilken app etc !
Tacksam för alla svar, då jag e okunnig innom det området.
Mvh Robban
av Rådlös
Det finns många trådar om detta. Sök på ELM327 här på forumet.

Det finns säkert flera andra modeller också, men det hittar du nog om du söker på nätet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]