Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Ja, laddaren är IP65-klassad, dvs den kan ligga ute i regn och snö. Brukar lägga den på vindrutan så jag inte missar att koppla ur den innan jag kör iväg.
av stefan.li
OFFO skrev:
Rådlös skrev:Har du prövat den här sidan: http://forumbilder.se/ Den är lätt och användarvänlig. Gratis och näst intill reklamfri.

Bild

Tackar !
Så här gjorde jag. Fast jag hoppas inte det behövs. Min gamla S60 D5 som jag även använde tiduret på varje dag. Ladda jag batteriet på 3-4 gånger
under 7,5 år. Sålde bilen 8,5 år gammal och fortfarande original batteri.
Snyggt, så där kommer jag också att göra, fick tag på en mxs5,0 till bra pris idag så nu blir det hem och installera
av maba
Doffen skrev:En CTEK med comfort indicator er å anbefale.
På V70 II kan man koble til kabelen og strekke ut opp mot frontruten. Så slipper man å åpne huven hver enda gang

Bild

Bild

enkelt og greitt :)
Jag har också dragit en CTEK comfort indikator mellan polerna på batteriet, men min bilmekaniker sa "Ajabaja". Batteriet övervakas av en Battery Contol Unit och när man pluggar in en laddare direkt på polerna så blir det knas i batteriövervakningen. Det visade sig som felsignaler med hög och låg batterispänning. Så nu har jag flyttat minuspolen till chassit.
av stefan.li
maba skrev:
Doffen skrev:En CTEK med comfort indicator er å anbefale.
På V70 II kan man koble til kabelen og strekke ut opp mot frontruten. Så slipper man å åpne huven hver enda gang

Bild

Bild

enkelt og greitt :)
Jag har också dragit en CTEK comfort indikator mellan polerna på batteriet, men min bilmekaniker sa "Ajabaja". Batteriet övervakas av en Battery Contol Unit och när man pluggar in en laddare direkt på polerna så blir det knas i batteriövervakningen. Det visade sig som felsignaler med hög och låg batterispänning. Så nu har jag flyttat minuspolen till chassit.

Finns det nån lämplig jord punkt i närheten som man kan använda? Jag har precis just nu varit och kopplat in laddaren för första gången och satt dom direkt på polerna.
av ChristerN
Hmmm, vet inte om det skiljer mellan årsmodellerna men på min 09:a funkar det bra att koppla direkt på minuspolen. Sen kopplar jag på det där blecket under den röda plastdosan för plus-polen.
Har för mig att det står så i bruxen men vissa saker glömmer man om man hittar ett sätt att göra som funkar :P
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk