Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Om sedan t.ex. bilprovning skulle ha någon nytta av det, inte en aning..
Nej det är ju modellspecifikt och hemligt, Det har inte bilprovningen access till.
AndS skrev:Men om vi sammanfattar det hela så varför krångla till det och hålla på och "mickla" med lite billigare programvara när man kan köpa en som är godkänd
Polestar säljer ju inte till alla modeller.
av peetan
AndS skrev:
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Så kan man läsa ut felkoder som är motorrelaterade så skulle det inte förvåna mig om du får en anmärkning om åtgärd.
Verkar vara poppis med felkodsraderare från Kina just nu så man enkelt kan radera alla felkoder innan man kör in på besikningen.
Jag har aldrig utvecklat programvaror för bilar, men i andra sammanhang och vi brukade lägga in vissa dolda loggar för att kunna se när man gjort återstarter, etc, så att ha en datapost som visar senaste nollställning är inte svårt att skapa.
Om sedan t.ex. bilprovning skulle ha någon nytta av det, inte en aning.

Men om vi sammanfattar det hela så varför krångla till det och hålla på och "mickla" med lite billigare programvara när man kan köpa en som är godkänd.......... Men som "peetan" uttryckte det "Jag gasar tills det rasar. Bara att byta när de går sönder." Att man lägger ut några hundra tusen på en ny/nästan ny bil och sedan stoppar in en icke godkänd programvara för att tjäna några tusenlappar, jomenvisst.
Och har inte Polestar den klar ännu så är bilen säkerligen så ny att man har nybilsgaranti, ännu större orsak att inte plocka in något sådant.
Nä, det var mitt sista inlägg i ämnet.

Ands!

Det handlar inte om att tjäna några tusenlappar, bara om att få bättre grejer!
Förresten? Vad gör du när din rullat över 10000 mil å inga garantier gäller? Ringer du polestar?
Jag har nybilsgaranti i ca 9 mån till och om jag skulle få ras på motor, låda eller nåt annat så lägger jag tillbaka den ursprungliga mjukvaran.

Ang felkoder så jobbar jag med det varje dag, och det är skillnad på felkod och felkod om ni fattar.

Ex: Kärringstopp som nog alla fått nån gång med manuell låda, ger en felkod som säger att antingen kärrvar spjällhus, för dåligt med sopp, för lågt varvtal etc. Ska man in med bilen på verkstad för detta?? NEJ! Men felkoden sitter där tills man tar bort den vid nästa service.
Denna felkod kommer aldrig upp i diplayen, detsamma gäller alla andra felkoder som inte är skadliga för bilen.
av Cox
peetan skrev:Cox.
Du vet inte Vad du pratar om.
Varför skulle färddatorn lägga av för att man mappat motorstyr?

Besiktningen, Varför skulle dom bry sig?
Detta e inte första bilen jag har som e mappad.
Dom har inte den utr för att se om bilen e mappad
Felkoder, kan jag garantera att nästan alla har, sen hur allvarliga dom är e en annan 5a.

Vet man vad felkoden betyder så e det lättare.
Jag har Felkoder I min bil, men inga allvarliga.
Jag vet mycket väl vad jag pratar om, ändra din attityd lite du beöver inte vara stöddig och arrogant på ett forum.
Det jag menar är att du kommer att få fel bränsle mängd i färddatorn.
Sedan missar du momentbegränsingen som är satt på dom låga växlarna som Volvo specat att det skall vara. Sedan är det en helt annan diskution om grejjorna håller eller inte. Men med Polestars mjukvara finns detta kvar enligt specar från Volvo därav bibehållen garanti. polestars trim är det enda som är godkänt att typa om sin bil om man vill vara laglig,gäller även försäkringsbolagen om det händer en olycka. Om man skiter i detta kan man mycket väl ta annan firma.
av peetan
Jag vet mycket väl vad jag pratar om, ändra din attityd lite du beöver inte vara stöddig och arrogant på ett forum.
Sedan missar du momentbegränsingen som är satt på dom låga växlarna som Volvo specat att det skall vara. Sedan är det en helt annan diskution om grejjorna håller eller inte. Men med Polestars mjukvara finns detta kvar enligt specar från Volvo därav bibehållen garanti. polestars trim är det enda som är godkänt att typa om sin bil om man vill vara laglig,gäller även försäkringsbolagen om det händer en olycka. Om man skiter i detta kan man mycket väl ta annan firma.[/quote]

Stöddig? Snacka om att kasta sten i glashus!

Citat av dig Cox:Det jag menar är att du kommer att få fel bränsle mängd i färddatorn.
Sedan missar du momentbegränsingen som är satt på dom låga växlarna som Volvo specat att det skall vara. Slut citat.

Vad vet du om vad jag har för mjukvara i min bil? momentbegränsning finns på 1:an och 2:an på min bil.
Bränslemängden stämmer på min bil.
av sweborn
En kollega har jobbat med motorstyrning länge inom bilindustrin. Han tar inte i en chippad bil med tång, och anser inte heller att jag bör stoppa ett Polestarchip i min bil. Personligen känns Polestar rätt dock.
av Mwi
peetan skrev: Jag har nybilsgaranti i ca 9 mån till och om jag skulle få ras på motor, låda eller nåt annat så lägger jag tillbaka den ursprungliga mjukvaran.
Nej du tror att du har 9 månaders garanti kvar, Volvo har ganska bra koll på sina produkter. Exempelvis rasad växellåda = ovanligt fel, kolla med Volvo Pv. "Nej det felet uppkommer bara vid den effekten, kolla historiken på elektroniken". Volvo Pv konstaterar främmande programvara har funnits i bilen = ingen garanti.
av mojja
Så här tänker jag.

Dagens motorer är gjorda att rulla 30000 mil relativt problemfritt om man sköter service underhåll som man ska.
Jag köper fabriksnytt var 3 år ca 10000 mil.

Om jag byter min programvara för att plocka ut 45-50 hk extra än vad bilen från fabrik är programmerad med så kommer jag ändå inte kunna slita ut varken motor eller växellåda på dom 10 000 milen.

Jag stoppade i bsr´s programvara när min bil hade rullat ca 6 mil men då fanns inte polestar att tillgå till min modell och ingen visste om det skulle komma till D3 awd som är samma motor drivlina som D5 awd.
2 månader släpper polestar sin optimering till D3 awd och denna ger samma effekt som optimeringen till d5 awd.

Hade polestar haft sin uppdatering ute när jag optimerade min bil så hade jag valt dom men eftersom dom ej fanns att tillgå så blev det bsr istället och jag har varit hur nöjd som helst med den + att jag själv kan välja när jag vill ha bsr´s programvara och när jag vill köra på orginal programvaran.

För mig var inte priset avgörande utan den som kunde leverera tjänsten jag sökte. Vet inte vad det skiljer i pris mellan polestar och bsr men antar att det är korvören det handlar om.

Om nästa köpare får problem så är det hans bekymmer och inte mitt anser jag.

P.s Jag byter både olja och filter med 1000 mils intervall trots rekomendation från volvo på 3000 mil. Tänkte byta olja i växellådan vid 5000 mil oxå,
av Mwi
mojja skrev:För mig var inte priset avgörande utan den som kunde leverera tjänsten jag sökte. Vet inte vad det skiljer i pris mellan polestar och bsr men antar att det är korvören det handlar om.
Om det inte är priset som är avgörande så har både T6 & D5 funnits i många år, om inte det räcker effektmässigt då kan man fundera på Polestar eller byta fabrikat till önskad effekt :D
av Cox
peetan skrev:Jag vet mycket väl vad jag pratar om, ändra din attityd lite du beöver inte vara stöddig och arrogant på ett forum.
Sedan missar du momentbegränsingen som är satt på dom låga växlarna som Volvo specat att det skall vara. Sedan är det en helt annan diskution om grejjorna håller eller inte. Men med Polestars mjukvara finns detta kvar enligt specar från Volvo därav bibehållen garanti. polestars trim är det enda som är godkänt att typa om sin bil om man vill vara laglig,gäller även försäkringsbolagen om det händer en olycka. Om man skiter i detta kan man mycket väl ta annan firma.

Stöddig? Snacka om att kasta sten i glashus!

Citat av dig Cox:Det jag menar är att du kommer att få fel bränsle mängd i färddatorn.
Sedan missar du momentbegränsingen som är satt på dom låga växlarna som Volvo specat att det skall vara. Slut citat.

Vad vet du om vad jag har för mjukvara i min bil? momentbegränsning finns på 1:an och 2:an på min bil.
Bränslemängden stämmer på min bil.[/quote]

Förstår inte vad eller i vilket inlägg jag har verkat stödig i, det enda jag har försökt är att föra ett resonemang, vilket verkar omöjligt med dig.
Jag har inte pekat på din bil din mjkvara, utan rent allmänt om mjukvaror som ej är Polestar. Läs formet scanna igeom vad olika fabrikanters mjukvaror ställt till med. Sedan får var och en bilda sin egen uppfattning om vad man vill ladda ner i sin bil. Sedan tror du att du har 9 månaders garanti kvar på din bil, det kan du glömma, man kan spåra vad du laddat in i bilen även om du skjuter på orginal mjukvaran. Då faller all faranti vad det gäller moter drivline etc. Detta är det sista inlägget som jag besvar från din sida, har annat att göra än att slänga käft med dig och din arroganta stil.
//Cox
Senast redigerad av 1 Cox, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
Mwi skrev:
mojja skrev:För mig var inte priset avgörande utan den som kunde leverera tjänsten jag sökte. Vet inte vad det skiljer i pris mellan polestar och bsr men antar att det är korvören det handlar om.
Om det inte är priset som är avgörande så har både T6 & D5 funnits i många år, om inte det räcker effektmässigt då kan man fundera på Polestar eller byta fabrikat till önskad effekt :D
Priset på optimeringen pratar jag om nu.

Och nej jag var inte villig att ge bort 20 k till Volvo för exakt samma motor och drivlina med en annan programvara då jag ändå tänkt optimera bilen.

Det inte Volvo eventullt tar på garantin kommer bsr ta då två års försäkring ingick i priset för programvaran!!

När jag beställde min xc60 så var det verkligen en xc60 jag ville ha.
För 480k netto som bilen kostat mig kunde jag valt en massa andra bilar.

Vill du veta en till sak som du kan störa dig på bilen är kontant betald och jag kunde ha köpt en dubbelt så dyr bil utan att behöva blinka.

Så se så återvänd nu till avundsjukans svarta värld.

Ps en D3 awd levererar 245 hk/520 nm med övertagande av garanti på både motor och drivlina,
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]