- fre 20 jan 2012, 08:52
#609424
SverreK skrev:Tyvärr stämmer det där rätt dåligt! en 3 år gammal bil kostar normalt sett 50% av en ny. Alltså borde du jämfört nya bilen för 300k med två treårsbilar för 150k..Superior skrev:Eftersom jag inte kan få tjänstebil så kan jag inte köpa en ny bil. Så det måste bli en beggad då jag inte vill köpa för 3-400kkr, det känns för dyrt.
Jag resonerade exakt som du innan jag köpte min nuvarande bil.... Nybil var inget för mig förräns jag skulle lyckas förhandla mig till en tjänstebil. Men så var det dags att sälja min fem år gamla bil som började närma sig 10000 mil. Letade efter en c:a 2 år gammal V70 med låga mil och tyckte de var hutlöst dyra.... Så jag började räkna på en nybil och kommer fram till följande kalkyl:
Jämför 1 nybilsköp i 6 år med två begköp vardera 3 år. För att göra allt enkelt att räkna på så kostar nybilen 300K och bägge beg-bilarna 200K. Säljpris samtliga bilar 100K som också är insats till alla bilarna. Med detta exempel så tar värdeminskningen ut varandra. På den negativa sidan blir då kvar kapitalkostnaden. Antag att du kör amorteringsfritt så blir kapitalkostnaden 60K * 0,7 (skattereduktion) = 42K för nybilen vid en ränta på 5%. Och för de båda begbilarna är kapitalkostnaden hälften dvs 21K. Skillnaden alltså 21K på 6 år vilket blir knappt 300 kr i månaden.
På plussidan förutom nöjet att välja färg och dylikt är ju billigare försäkring och nybilsgaranti i 2 år, det senare minskar reparationskontot en smula.
OBS. Jag försöker absolut inte övertyga dig. Det är givetvis stora pengar att låna (eller använda bankmedel) till en ny bil, och bilar är ju alltid kapitalförstöring. Jag ville bara påpeka att det skiljer inte så mycket på en nybil jämfört med 2 begagnade förutsatt att du behåller nybilen dubbelt så länge som dina bägge begagnade. (Och jag är ingen Volvo-försäljare även man man kan tro det)
/Sverre
Assumption is the mother of all f ups.