Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
Att kräva det ena och det andra i försäkringsärenden är inte det lättaste har jag fått befara. Jag vet inte hur ni bär er åt, men från min erfarenhet gör de allt för att få det så billigt som möjligt. Verkstaden är ju givetvis opartisk som gör en besiktning av bilen och skickar ett kostnadsförslag till försäkringsbolaget. Om man vill ha hela bilen omlackerad eller delar helt utbytta går de sällan med på, om de anser att det går att reparera förstås.
av whennebab
Nu har jag diskuterat med min vän verkstadsägaren (och vi är fortfarande vänner). Allt kommer att gå genom mitt försäkringsbolag som i sin tur kommer att kräva allt från hans f-bolag. Han har en självrisk på 15.000 så han var inte så glad över det. Han föreslog först att han på sin egen verkstad skulle åtgärda allt själv utan att blanda in f-bolag men efter att vi besiktigat skadorna så kom han fram till att det blir billigare att betala självrisken.
Jag hade för övrigt inte gått med på att göra det utan att blanda in f-bolagen - garantier och kvalitén på reparationen när han vill komma undan så billigt som möjligt.
Nu ska Volvia ha in ett besiktingsprotokoll från Bilia för att ha ett beslutsunderlag och sedan godkänna reparationen, sen fårjag boka en verkstadstid. Kan tänka mig att det drar ut på tiden innan jag rullar i en hel bil igen...

Mvh.
Användarvisningsbild
av Perra83
När du väl har lämnat in bilen för lagning så går det rätt snabbt. Snabbt för mig är max en vecka. Besiktning av bilen görs nog omgående. Sen kan alla drabbas av personal som är sjuk eller lediga mm. som kan dra ut någon dag på tiden.

För mig tog reparationen 10 dagar inkl helg och då sa jag till att jag verkligen inte hade brottom. Bil hade jag ändå. Ja tog ingen hyrbil och fick då 100kr/dag istället. 1000kr satte Volvia in på mitt Volvokort.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nja, det räknas nog som ett skadetillfälle.
Användarvisningsbild
av tbjorn
maba skrev:Är en seriekrock där du kör in i någon bakifrån och sedan själv blir påkörd bakifrån två skadetillfällen?
Borde det vara , du kör på en annan och får pröjsa för det och den som kör på dig få pröjsa för det, då bör det bli två självrisker men trådskaparen råkade ju ut för en singelolycka kan man väl kalla det och då blir det nog bara en självrisk.
Användarvisningsbild
av SvenB
maba skrev:Är en seriekrock där du kör in i någon bakifrån och sedan själv blir påkörd bakifrån två skadetillfällen?
Det är två skadetillfällen fast med två olika bilar.
av whennebab
tbjorn skrev:men trådskaparen råkade ju ut för en singelolycka kan man väl kalla det
Haha, bra formulerat :P
av Provocative
KKR skrev:Varför skall han stämma, han får ju ut full ersättning. Först om verkstaden nekar kan man ta till det.

Provocative skrev: Vad gäller bonusen så får du ta det med Volvia. Jag är inte kund där längre pga deras idioti.
Sedan vad gäller försäkringen så är det verkstadens försäkring som ska ta smällen. Olyckan skedde inte på allmän väg utan i en verkstadslokal. De är ansvariga o BÖR ha försäkringar. Det har alla företag. Både på sina anställda och på kapital. En bil de tar emot är kapital.
Du skall alltid gå via ditt försäkringsbolag, de är de enda du behöver ha kontakt med. Det enda du eventuellt behöver "ligga ute med", om verkstaden inte hinner reglera, är självrisken. Sedan tar ditt försäkringsbolag upp det med verkstadens försäkringsbolag, eller om de ingen har, med verkstaden direkt. Annars får du vänta till denna procedur är avklarad, det kan ta tid och du får vänta med att lämna in din bil. Sedan det du benämner "idioti", vet jag inte om jag håller med dig om. Det har funnits alla år att de som orsakar en skada kan drabbas av bonusförlust.
Ok. Jag har fel, du har rätt. Men nu har jag iaf bytt till ett bolag som liksom mina tidigare FB inte sänker bonusen vid vagnskada utan nöjer sig med självrisken.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]