Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, gör det, för det är ju faktiskt ganska så viktiga variabler.

Vad det gäller värdeminskningen så har jag ingen aning om det skiljer något alls mellan bensin å diesel, tror inte det är så lätt som att det går en skiljegräns mellan bensin och diesel, det är nog mer upp till varje motormodell hur eftertraktade dom blir på eftermarknaden osv osv som styr priset.
Idag är det ju brist på beggade dieslar men i nyförsäljningen säljs det ju mest diesel, vIssa modeller är väl upp till 70% diesel som säljs.

När dessa sedan i framtiden kommer ut på beg.marknaden kommer det ju alltså att vara mest dieslar till salu.

Kommer det finnas en marknad som vill ha mest diesel då, Det är mest nya bilar som rullar långt/år, äldre bilar rullar oftast under 1500 mil per år enligt alla källor och då är diesel inte lönsamt att betala mer för beginköp.
GustavB skrev:
sweborn skrev:...tänker jag att dieselbilarna kommer att beskattas rejält igen och hängas ut som dåliga miljöval.
Hört talas om biodiesel?
Japp. Och sist jag kollade finns det ingen personbilstillverkare som rekommenderar bränslet - utan snarare avråder så till den grad att man inte får använda det annat än på egen risk och därmed faller eventuella garantier.
Finns det låg tillgång på begagnade "miljödieslar" enligt den definition som det utgör idag finns säkert fortsatt intresse att betala något mer på begsidan. När utspädningen kommer från returnerade dieseldrivna tjänstebilsflottor skulle det förvåna mig mycket om några priser hålls högre än för motsvarande bensindriven bil.

Vi som sitter här och tjötar utgör väl inte ens en mätbar promille av alla bilägare, dvs de flesta andra reflekterar inte ens eller är helt omedvetna över högre bilskatt, dyrare service eller krånglande partikelfilter eller värmare, eller att det finns motsvarande bensindrivna bilar med klart jämförbara prestanda och förbrukning. De är ofta vilseledda i att "alla köper dieslar idag" och "de drar så lite" och "det är bra för miljön" och räknar bara på förbrukningsekonomin.
av sorsj
I den här diskussionen bör även framtidsaspekten tas in. Bensinmotorn är betydligt mindre utvecklingsbar för att kunna köras på alternativa bränslen, medan dieselmotorn redan nu kan köras på alternativbränslen, som inte är fossilbaserade. En del av dessa bränslen är ur driftsynpunkt identiska med fossilbaserat dieselbränsle (och kan utan någon omställningsåtgärd alls tankas i vilken dieselbil som helst). En dieselmotor är därför en bättre framtidsinvestering, och förr eller senare kommer det att ge utslag i värderingen.
Användarvisningsbild
av SvenB
sorsj skrev: Bensinmotorn är betydligt mindre utvecklingsbar för att kunna köras på alternativa bränslen, medan dieselmotorn redan nu kan köras på alternativbränslen, som inte är fossilbaserade. En del av dessa bränslen är ur driftsynpunkt identiska med fossilbaserat dieselbränsle (och kan utan någon omställningsåtgärd alls tankas i vilken dieselbil som helst).
Intressant, jag trodde det var tvärt om, en bensinmotor går att köra på alternativt bränsle (Etanol). Men var tankar jag det fossilfria dieselbränslet i dag? Har inte sett det någon stans. Biodiesel är ju inte "tillåtet" i någon dieselbil av tillverkarna, så det kan ju inte vara det du menar. Jag tror visst att det kanske kommer alternativa bränslen för dieselmotorer i en framtid, men det är inte något som i dag hjälper TS i hans bilval.
Användarvisningsbild
av Camel
sorsj skrev:I den här diskussionen bör även framtidsaspekten tas in. Bensinmotorn är betydligt mindre utvecklingsbar för att kunna köras på alternativa bränslen, medan dieselmotorn redan nu kan köras på alternativbränslen, som inte är fossilbaserade. En del av dessa bränslen är ur driftsynpunkt identiska med fossilbaserat dieselbränsle (och kan utan någon omställningsåtgärd alls tankas i vilken dieselbil som helst). En dieselmotor är därför en bättre framtidsinvestering, och förr eller senare kommer det att ge utslag i värderingen.
Ottomotorer kös idag på fossilgas, biogas, alkoholer och bensin eller en blandning av dessa. Ottomotorn är redan idag utvecklad för dessa bränslen och det finns många exempel på bilar som klarar två av dessa bränslen i samma bil. Med enkel teknik kan man tänka sig en bil med ottomotor som man kan tanka valfritt mellan, alkoholer (där etanol bara är ett av flera möjliga) , fossilgas, biogas, vätgas. Man kan också tänka sig optimerade ottomotorer för t.ex. alkohol med en del fördelar som sänkt förbrukning. Så jag håller inte med. Ottomotorn har goda utvecklingsmöjligheter. En del nackdelar som ottomotorn har som fast kompression och pumpförluster kan man också i princip åtgärda. Men idag är det alldeles för billigt med bensin och diesel i relation till andra alternativ för att det ska hända något på allvar. Ett stort problem är den absoluta kostnaden för drivmedel som pga beskattning redan är stor för många på landsbygden samtidigt som samhället har gjort sig beroende av skatteintäkterna på drivmedel. Så det enda realistiska alternativet är ju att subventionera alternativa bränslen i början. Men efterhand som alternativen växer sig starka så tas subventionerna bort eftersom samhället annars går miste om skatteintäkter. Se bara på t.ex. borttaget reducerat förmånsvärde för etanolbilar. Den tekniska utvecklingen går faktiskt sakta pga denna typ av politik och inte enbart för att teknikutvecklingen i sig skulle vara en särskilt stor utmaning. Även om det har hänt mycket med både otto- och dieselmotorer de senaste 20 åren så är de banbrytande lösningarna beroende av efterfrågan på marknaden även om många av dessa lösningar redan i princip finns.
Det är väl ändå RME som man får köra på på egen risk?
Biodiesel finns ju låginblandat i all diesel, och 20% i preem evolution.

Att dieslmotorn skulle vara mer anpassningsbar ställer jag mig dock frågande till... Både metanol och etanol går ju att elda med bra effektivitet i en ottomotor, förusatt att man nyttjar rätt komp, m.m.

Gas med, för den delen...
av sorsj
Var kanske lite oklar. Min poäng var att de alternativa ickefossila dieselbränslen som nu kommer (alltså inte RME) kan tankas direkt i nuvarande dieselbil utan någon som helst konvertering. De alternativa ottomotorbränslen som finns kräver ganska omfattande ombyggnad/nykonstruktion. Tänk t.ex. på den ombygnad/omkonstruktion som krävs i bränslesystemet för att köra på naturgas eller biogas (tryckkärl m.m.); det är i princip inte att tänka på i en bil man redan har. Den som idag satsar på en bensinbil har därför inte en (ur den synpunkten) lika framtidssäker bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är ingen nyhet att bygga om en bensinbil till att köras på gas. På 80-talet var det vanligt att konvertera bilar till att köra på LPG. Att sedan myndigheterna "skattade" bort lönsamheten hör inte hit. Sedan efterlyser jag fortfarande vad det är för bränsle som du menar, som skulle ha betydelse för trådskaparens val av bil. Jag tvivlar inte på att det kommer bränslen som inte finns framme nu, men när.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5