Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:För övrigt är det ganska kul att alla dieselbilar nu verkar behöva batteriladdare, vars ägare som tidigare raljerade över att det var så B med sladddriven elvärmare på bensinbilarna :)
/Martin
På 3,5 år har jag laddat mitt batteri en gång, men jag har kört värmaren mååååånga gånger när jag varit inne och tex handlat eller stått på parkeringar utan ström.. Skulle däremot inte raljera över att det är B med sladd, dock påtala att det är enormt skönt med en varm bil där elstolpe inte finns..

Så det där med "alla dieselbilar..." har du nog fått om bakfoten.. :wink:

På nästa bil ska jag hade både och..

EDIT: Citat-taggar...
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Variosboy skrev:Så det där med "alla dieselbilar..." har du nog fått om bakfoten.. :wink:

På nästa bil ska jag hade både och..
Jag generaliserade lite, det var kanske inte min egentliga avsikt, men fenomenet i sig är lite kul kan jag tycka.

/Martin
Variosboy skrev:Vilket fenomen? (Eftersom du generaliserar så gör jag det också :wink: )
Att folk som raljerat över att behöva plugga in en sladd för att få värme nu vill ha en sladd för att kunna ladda batteriet så man kan starta bilen :)

/Martin
En extrem generalisering enligt mitt sätt att se det..

Varför jag reagerade är att jag aldrig hört någon raljera över att det skulle vara B med sladd, bara tvärtom, att det är grymt skönt att slippa sladden och också få möjligheten att köra värmaren vart man vill..

Du får det att låta som att alla med bränslevärmare skrattar sig harmynta så fort dom ser någon med motorvärmarsladd sammtidigt som dom själva måste koppla in sin laddare varje gång dom vill köra värmaren.. Och det vet ju både du och jag att så ser ju inte verkligheten ut!?

Som sagt, jag har laddat mitt batteri 1 gång på 3,5 år och jag har aldrig raljerat över de som inte har bränslevärmare..
Variosboy skrev:En extrem generalisering enligt mitt sätt att se det..

Varför jag reagerade är att jag aldrig hört någon raljera över att det skulle vara B med sladd, bara tvärtom, att det är grymt skönt att slippa sladden och också få möjligheten att köra värmaren vart man vill..

Du får det att låta som att alla med bränslevärmare skrattar sig harmynta så fort dom ser någon med motorvärmarsladd sammtidigt som dom själva måste koppla in sin laddare varje gång dom vill köra värmaren.. Och det vet ju både du och jag att så ser ju inte verkligheten ut!?

Som sagt, jag har laddat mitt batteri 1 gång på 3,5 år och jag har aldrig raljerat över de som inte har bränslevärmare..
Kanske är det bara jag som haft oturen att stöta på dessa människor.

/Martin
Hur mycket ström drar den bränsledriva värmaren egentligen från batteriet? Säkringen är på 25 A, frågan är om värmaren verkligen drar så mycket att så stor säkring är nödvändig. Jag menar redan t.ex. 5 ampere är ju väldigt stor strömförbrukning i sammanhanget och då skulle ju t.ex. 10 A säkring räcka gott. Om den drar så mycket ström att 25 A säkring verkligen behövs är ju det hela lite feltänkt. Man kan ju isf undra varför inte ett litet extra batteri matar värmaren. Batteriet skulle då vara åtskilt från bilens startbatteri när motorn är avstängd.
Camel skrev:Hur mycket ström drar den bränsledriva värmaren egentligen från batteriet? Säkringen är på 25 A, frågan är om värmaren verkligen drar så mycket att så stor säkring är nödvändig. Jag menar redan t.ex. 5 ampere är ju väldigt stor strömförbrukning i sammanhanget och då skulle ju t.ex. 10 A säkring räcka gott. Om den drar så mycket ström att 25 A säkring verkligen behövs är ju det hela lite feltänkt. Man kan ju isf undra varför inte ett litet extra batteri matar värmaren. Batteriet skulle då vara åtskilt från bilens startbatteri när motorn är avstängd.
Antagligen drar den mycket ström i startögonblicket och mindre vid kontinuerlig drift.

/Martin
Vad har säkringen med saken att göra egentligen!? Den påverkar ju inte förbrukningen ett smack..
Vet inte exakt hur värmaren jobbar, men om det är så att det finns en uppstarstfas som kräver mycket ström så är det väl inge konstigt om säkringen är dimensionerad för det!?

Anledningen till att inget eget batteri finns till värmaren är för att det skulle vara dyrare att konstruera så, istället har man löst det med att ha programvara som känner av batterspänning och bränslemängd, och är dessa för låga så startar inte värmare helt enkelt..
Det löser ju startproblemen och det är ju i praktiken det viktiga.

Men jag håller med dig, två separata batterier hade varit bättre.
Om det krävs 25A för att klara en stor startström är det väl ok. Men om ingen sådan uppstartström finns tycker jag ändå att förbrukningen delvis avgör vilken säkring man väljer. Om förbrukningen inte överstiger t.ex. 5 A väljer man ju rimligen 10A eller 15A säkring, inte 25A. Den här principen gäller ju för de flesta andra säkringar i bilen. Det är ju t.ex. ingen tillfällighet att PTC är avsäkrad med 100A och ODBII-uttaget med 5A. Men det betyder ju inte att PTC drar 100A eller en ODBII-läsare drar 5A men säkringarna är ändå anpassade med hänsyn till förbrukningen. I detta fall med 25A säkring för värmaren får vi ju verkligen hoppas att det beror på stor startström och inte stor driftström. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]