Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min statliga arbetsplats finns en reserekommendation som anger att de som behöver transport i tjänsten bör välja minsta möjliga miljöbelastande transport. Det lär väl avse bil/taxi med miljöbränsle, tåg istället för flyg (där det är möjligt/skäligt). Kan jag tänka mej i vart fall.

/M10
andreas_lofgren skrev:Av passagerarna menar jag
Nu är det så illa att LFV anser att det är de som är kunden. De tillhandahåller taxibilar åt sina kunder till självkostnadspris och avgör miljökraven. Det är till och med så att de rangordnar miljöbilarna efter miljöpåverkan. Gasbil går före etanol som går före hybrid (Toyota Prius). De indelas efter poäng som avgör väntetiden. Men etanol och hybridbilar blir inte heller kvar på remoten speciellt länge i förhållande till dieslar och rena bensinbilar, och på terminal är alla miljöbilar jämnbördiga. Som sagt, inte miljöbil, lång tid. Alla miljöbilar skall ta slut först innan exempelvis dieselbilar får köra fram till terminal. och kommer det in en miljöbil på remoten skickas den fram, och dieseln blir kvar på terminalen. Man har länge försökt få LFV att förstå att det är den betalande som är kund, men icke. Det är bara att "gilla läget" eller låta bli att trafikera Arlanda.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Gurra82 skrev:Fast jag vet ju iaf en tjänstebils förare i Växjö som åker gas passat, och han har nog dubbelmoral, vilket inte stör mig. Växjö taxi har krav att åka miljöbil, där finns en åkare som kör V70 afv my11 och han har ingenstans att tanka gas, men miljöbil har han :D
Det finns tydligen en gasmack i Växjö enligt detta.

http://www.biogas.se/ombiogas/tankahar/ ... zQod8lUi3Q
jaja, jag tror vi fattar hur det funkar på arlanda ni behöver inte förklara två ggr. Det andreas menar är att alla kunder/företag i praktiken skiter i om det är miljövänligt bara det är billigt. För företag ser det snyggt ut på papper att deras anstälda minsann åker/kör miljövänliga bilar men hade det varit mycket dyrare hade få gjort det. Det är ju alltid billigare att åka miljövänligt...Money talks.

Om jag handlar ekologiska varor på ica är de alltid dyrare, hmm konstigt det där.
AllanB skrev:.. alla kunder/företag i praktiken skiter i om det är miljövänligt bara det är billigt.
Har du belägg för det där? Se inte bara till dig själv. Jag VET att många taxikunder efterfrågar miljöbil. Innan det var allmänt att taxibilarna var miljöbilar väntade kunder extra lång tid för att få en miljöbil. Och det var ofta privatkunder utan upphandlade avtal.
AllanB skrev: Är det dyrare/billigare att åka miljötaxi?
Det är lika billigt.
Själv går jag bara fram till den taxichaufför av de 5 köerna som skriker minst. Aldrig någonsin reflekterat över drivmedel. Undviker dock Prius om jag kan eftersom komforten är märkbart sämre än andra bilar.

Jag tror dock vi måste lämna taxi på Arlanda och återgå till AFV även om ämnet i sig är intressant för att tråden inte ska flyga iväg för mycket.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]