Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Mabuse skrev: Sen gäller det ju att få stopp på bilen också. Då hjälper inte AWD lika mycket...

Så sant. Men det är i alla fall inte sämre.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Där har du faktiskt lite fel Amli, lite lite..

En AWD väger ju mer och större vikt = längre bromssträcka! :wink:
Användarvisningsbild
av kave
Jag vågar nog påstå att där friktionen är lägst, dvs vintertid i snö så är vikt enbart positivt för friktionen. Detta märks väldigt väl mellan våra bilar, där den ena är lätt med fwd och den andra tung med awd.
Awd bilen bromsar märkbart bättre i snö, pga sin högre vikt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Variosboy skrev:En AWD väger ju mer och större vikt = längre bromssträcka! :wink:
Där har du faktiskt mycket fel. Den kraft ett däck kan överföra till marken beror på friktionen och vilket tryck däcket har mot marken.
Trycket ökar proportionellt mot bilens massa, eftersom den skapar en kraft neråt på grund av gravitationen, och bilens rörelseenergi ökar också proportionellt mot massan, så det jämnar ut sig.
Men det vill till att bilen utrustas med bromsar som förmår skapa tillräckligt bromsmoment. Annars, om bromsarna inte orkar med, då ökar bromssträckan när fordonets massa ökar. Det finns en anledning till att en XC70 AWD har ventilerade skivor runt om, något inte V70 har (såvitt jag har sett).
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att bromsarnas storlek påverkar bromsförmågan, det håller jag med om!
Men resten ställer jag mig kraftigt frågande till..

Utan vetenskap kan jag lugnt säga att min tidigare bilar -som varit lätta- har trots dåliga däck haft kortare bromssträcka än de bilar jag ägt som haft bra däck och också varit tunga.
Det är det som är min refferens

En bra och direkt jämförelse var mellan en Audi 100 2.3E och min S4, båda är i grunden samma kaross, men S4:an är 4WD och över 150kg tyngre, med exakt samma däck på dessa två bilar så stannade 100:an snabbare.

En fråga till er som vet:
Vad är anledningen till att en lastbil har så lång bromssträcka och en motorcykel så kort bromssträcka? Är kontaktytan mot marken procentuellt mycket större på en MC, eller är bromsförmågan hos en lastbil på tok för dålig!?!?!?
av Lövet
Jag tror faktiskt inte ens lite grann på att en tung bil bromsar bättre än en lätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Friktionskraften är proportionell mot friktionskoeffcienten och normalkraften, vilken här representeras av bilens massa.

När ni började ifrågasätta kollade jag lite med de som kan mer om däck än vad jag kan. Tydligen är det så att friktionskoeffcienten mellan däck och underlag ofta påverkas av normalkraften, alltså av hur tung bilen är. Det kan till synes sätta det normala sambandet ur spel, inte för att det inte gäller, utan för att de ingående förutsättningarna ändras. På vissa underlag, särskilt när något mjukt ligger på något hårt (grus på asfalt, snö på is) kan en ökad tyngd hos fordonet göra att däcken trycks genom det mjuka materialet i högre grad, och då kan greppa i det underliggande (om nu det är bättre).

Det är också omöjligt med dagens tillgängliga material att göra lastbilsdäck, som ska tåla de belastningar som exempelvis ett 385 X 22,5" super single-däck på en niotons framaxel utsätts för, under den körsträcka man kräver, och samtidigt ger den friktion ett bra sommardäck för en personbil ger. Drivdäcken ställer ytterligare krav, även om de vanligtvis är tvillingmonterade.

Alltså är det så att om förhållandena inte ändras, spelar fordonets massa ingen roll för bromssträckan, under förutsättning att bromssystemet har kapacitet nog att låsa vilket hjul som helst, när som helst. Men i praktiken ändras förhållandena, så det går inte att dra några säkra slutsatser. Det är också så, att framdäcken kan deformeras så mycket under bromsningen, att de får sämre förutsättningar än vad de borde haft, när man bromsar allt vad det går. Framhjulen får ju bära det mesta av tyngden när bilen står på nosen, medans bakhjulen inte bromsar till sin förmåga, för då låser de för lätt. Därför har bilar som är tunga bak och har rejält dimensionerade bromsar (tänk Porsche 911) ofta kortare bromssträckor än många andra bilar.
av Enzo
Jag tror faktiskt att mervikten för AWD är närmast försumbar i bromsresonemanget. Däremot tror jag att de bredare däck som sitter på t.ex. en XC kan medföra bättre friktion. En XC har dessutom högre luftmotstånd vilket i sin tur hjälper till att få ned farten.

Kort sagt, en XC (AWD) bromsar sannolikt i paritet med en tvåhjulsdriven bil, såväl XC som V.
Användarvisningsbild
av kave
aperson: Det långa sättet att säga det jag skrev, dvs på underlag med låg friktion så ökar friktionen med vikten, tills en viss gräns givetvis. Sen spelar ju en eventuell lutning in också. Ju mer det lutar, desto sämre blir det att ha mer vikt.
Enzo: Dessutom har en XC70 större hjul så den borde ha mer däcksyta i kontakt med marken :)
Alltså en AWD bil bromsar vare sig sämre eller bättre än utan, givet samma bilmodell.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]